کد خبر: ۷۲۰۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

ترس از ابتلا به کرونا عاملی برای تاخیر در فرزند آوری

کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تصمیم برای فرزند آوری باید بر اساس تصمیم زوج باشد و ترس از ابتلا به کرونا نباید عاملی برای تاخیر در فرزند آوری شود.
ترس از ابتلا به کرونا عاملی برای تاخیر در فرزند آوری
آفتاب‌‌نیوز :

نوشین امیر عضدی کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: تصمیم برای فرزند آوری باید بر اساس تصمیم زوجین و برنامه‌ریزی آن‌ها باشد و ترس از ابتلا به کووید نباید عاملی برای به تعویق انداختن این امر شود، ولی به طور حتم باید نهایت رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا صورت گیرد.

او با اشاره به هفته شیر مادر، افزود: با توجه به اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران، از طرف سازمان بهداشت جهانی دهم تا شانزدهم مرداد هر سال به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است.

مشاور ارشد و مدرس کشوری تغذیه شیر مادر شعار امسال هفته جهانی شیر مادر را «حمایت از تغذیه با شیر مادر، مسئولیت مشترک» اعلام کرد و ادامه داد: این شعار بیانگر اهمیت مشارکت تمام قشرهای جامعه در حمایت از مادران است و حمایت خانواده‌ها به خصوص همسران، کارفرمایان، کادر بهداشت و درمان، سیاست‌گذاران از تغذیه با شیر مادر لازم و ضروری است.

امیرعضدی عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر یک روش طبیعی و مطلوب برای تغذیه نوزادان، و تامین‌کننده نیاز‌های تغذیه‌ای و ایمونولوژیکی آنان و ارتقادهنده پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار است.

او گفت: شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد اولین و حیاتی‌ترین گام برای کاهش مرگ‌ومیر شیرخواران است و سالانه یک‌میلیون نوزاد در دنیا را از مرگ نجات می‌دهد.

این کارشناس بهداشتی افزود: شیر مادر مایعی زنده و پویا است که متناسب با شرایط و سن نوزاد ترکیبات آن می‌تواند تغییر کند و ضمن افزایش ایمنی نوزادان موجب افزایش ضریب هوشی و تکامل مغز و قدرت بینایی نوزادان می‌شود.


۴۸ درصد زایمان‌ها در بوشهر سزارین هستند/ مادران باردار معاینه‌های خود را از ترس کرونا عقب نیندازند
امیرعضدی گفت: تغذیه با شیر مادر باعث کاهش ابتلای نوزادان به بیماری‌های تنفسی، گوارشی اسم آلرژی می‌شود. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در بزرگ‌سالی کمتر به بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت دچار می‌شوند.

او ادامه داد: شیردهی برای مادران نیز فواید بسیاری دارد و موجب می‌شود زودتر به حالت قبل از بارداری برگردند و کمتر دچار سرطان‌های پستان، دهانه رحم و تخمدان ورشکستگی استخوان ران در کهنسالی شوند.

به گفته کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مادران ۴۲ روز پس از پایان بارداری می‌توانند واکسیناسیون علیه کووید را انجام دهند.

امیرعضدی بیان کرد: مادران مشکوک و یا مبتلا به کووید که بدون علامت هستند و یا علائم خفیف دارند می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی و زدن ماسک به نوزاد خود شیر بدهند و پس‌ازآن نوزاد را در تخت جداگانه بافاصله نگه‌دارند در صورتی که علائم شدید باشد شیر خود را بدوشند و فردی سالم آن را با فنجان به نوزاد بدهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین