کد خبر: ۷۲۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۳:۲۳
در گفت و گو با دکتر میرمحمدی تشریح شد

نقش مجلس در توسعه و رشد اقتصادی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  دکتر سیدمحمد میرمحمدی، دبیرکل حزب تمدن اسلامی و یکی از مدیران باسابقه کشور در انتخابات مجلس هشتم از سوی حزب اعتدال و توسعه و ائتلاف فراگیر اصولگرایان مورد حمایت قرار گرفته است. این کاندیدای انتخابات مجلس هشتم علاوه بر سوابق مدیریتی و اجرایی به مدت 18 سال در در دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی تدریس کرده و اکنون به عنوان عضو هیأت علمی به فعالیت خود در این دانشگاه ادامه می‌دهد.

او در دو دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم قم در مجلس حضور داشت.

معاونت رئیس جمهور و دبیرکلی سازمان امور اداری و استخدامی، دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما طی دو دوره، عضویت در هیأت امنای مرکز تحقیقات مدیریت اسلامی، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و باشگاه پژوهشگران جوان، عضویت در هیأت امنای دانشگاه‌های علامه‌طباطبائی، پیام نور، علوم پزشکی قم و علوم پزشکی زنجان، معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری ( به مدت 10 سال)، عضو ناظر شورای عالی صادرات، رئیس فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس هفتم و ریاست کمیتۀ اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم تنها گوشه‌ای از سوابق و مسئولیت‌های اجرایی و مدیرتی دکتر میرمحمدی در مراکز علمی و نهادهای مختلف کشور است.

این کاندیدای مجلس هشتم همچنین کتاب‌های متعددی از جمله کتاب ساختار نظارت مطلوب در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران (انتشارات سمت)، کتاب نقش بیمه های صادراتی در توسعه صادرات (انتشارات جهاد دانشگاهی)، موانع ساختاری وجدان کاری و انضباط اجتماعی، رویکردهای کنترل و نظارت سازمانی
بهره‌وری در بخش عمومی، آموزش و توسعۀ پایدار، مدیریت و رهبری و دیپلماسی اقتصادی و نقش آن در رشد و توسعه صادرات را نیز تالیف کرده است.

کسب مدارک لیسانس بازرگانی از مدرسۀ عالی بازرگانی، فوق لیسانس روابط بین الملل و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران از دیگر سوابقی است که در کانامه او درخشان به نظر می‌رسد.

خبرنگار اقتصادی آفتاب در آستانه انتخابات مجلس هشتم، جهت آشنایی خوانندگان با این کاندیدا گفت و گویی با وی انجام داده است که متن آن درپی می‌آید
:

آقای دکتر شما نقش مجلس در توسعه و رشد اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجلس مسئول تهیه نرم‌افزار مدیریت کشور است. قوانین مورد نیاز را تصویب و بر اجرای آن نظارت می‌کند. تحقق اهداف بدون نظارت ممکن نیست برای اینکه به رشد اقتصادی مطلوب پیش‌بینی شده در چشم‌انداز برسیم بایستی ساز و کار قانونی آن و کنترل و نظارتش را تنظیم کنیم چراکه رشد و توسعه بدون تامین زیرساخت‌های آن و نظارت شایسته مقدور نیست. 

درباره این نقش، به اعتقاد کارشناسان قوانینی وجود دارد که مانع رشد و توسعه هستند، به نظر جنابعالی مجلس هشتم باید چه برخوردی با این قوانین داشته باشد؟

در یک رویکرد سیستمی بایستی به همه اجزا و جوانب آن توجه شود لذا بایستی برای توسعه الزامات آن پیش‌بینی گردد همانگونه که برای تحقق چشم‌انداز الزامات آن بایستی فراهم شود. نباید به بهانه رفع موانع مشکلات دیگری را ایجاد کرد مثلا اگر قانون کار را برخی مانع ببینند راهش حذف پوشش بیمه‌ای اجتماعی کارگران نیست. به طور مثال در این زمینه رفع موانع تولید با ثبات شغلی و تامین اجتماعی کارگران تواماً بایستی لحاظ شود. 

شما مجلس یکدست را برای اقتصاد و توسعه کشور مفید می‌دانید و یا مجلسی که برآیند حضور دیدگاههای مختلف باشد؟

یکدستی اگر به مفهوم این است که همه قالبی فکر کنند، پویایی و بالندگی جای خود را به ایستایی می‌دهد. باتفکر دینی ما که در درون خود اجتهاد و اصولگرایی که در درون خودش اصلاح‌طلبی را دارد در تعارض است. مجلس کارآمد محل تبادل افکار و هم‌اندیشی برای غنا بخشیدن به قانون و قانونگذاری است مجلس بایستی همانگونه که امام (ره) فرمودند خلاصه فضائل یک ملت باشد؛ نه حتی یک فضیلت بلکه از خوبی‌های متعدد بهره گیرد. هماهنگی آری، همکاری آری ولی یکدستی هرگز. 

شما نماینده مجلس هفتم بودید، عملکرد این مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نمایندگان در این مجلس به وظایف خود عمل کردند یا خیر؟

در ارزیابی عملکرد مجلس بایستی به شاخص‌هایی چون رضایت مقام معظم رهبری، رضایت مردم، پاسخگویی به نیاز قوای دیگر در بخش قانونگذاری، حفظ نظام و ارتقای دستاوردهای آن برای رسیدن به چشم‌انداز ترسیم شده توجه داشت. اگر این شاخص‌ها را در ارزیابی مجلس هفتم بکار گیریم رضایت نسبی مقام معظم رهبری را به‌ویژه در مسائل هسته‌ای و ارتباطات بین‌الملل، مثبت ارزیابی می‌کنیم. چنانچه رضایت مردم را بعد از رضایت مقام معظم رهبری در نظر بگیریم از نظر رفع مشکلات مردم و توجه به مسائل آنها در بعضی زمینه‌ها مثل توجه به روستاها مثبت، درمورد اشتغال و مبارزه با تورم ضعیف و در پیگیری بیمه اجتماعی و بهداشت و درمان متوسط خوب است. به طور کلی میانگین وزنی عملکرد مجلس را متوسط خوب می‌دانم.

آقای رئیس‌جمهور نسبت به عملکرد مجلس هفتم و تعامل آن با دولت انتقاد دارد به نظر شما مجلس هفتم به اندازه و یا حتی در برخی موارد بیش از اندازه با دولت آقای احمدی‌نژاد تعامل و همکاری نداشت؟

تعامل دو قوه مقننه و مجریه بایستی در چارچوب استقلال دو قوه و به رسمیت شناختن همدیگر در چارچوب قانون اساسی باشد. رئیس‌جمهور می‌تواند لایحه به مجلس پیشنهاد کند و مجلس پس از کارشناسی هر چه را تصویب کرد و شورای نگهبان آن را پذیرفت باید آن را ابلاغ و اجرا کند و حتی در قوانین عادی آمده است که اگر در مدت زمان معین رئیس‌جمهور یک قانون را ابلاغ نکرد رئیس مجلس آن را برای اجرا ابلاغ نماید. رئیس‌جمهور بایستی طبق قانون اساسی به رهبری،‌ مردم و مجلس پاسخگو باشد و در عین حال برای اجرای مطلوب قوانین از پشتیبانی مجلس و قوه قضائیه برخوردار باشد ولی در هیچ حالتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند از اجرای قانون مصوب، خودداری کند. در مورد بودجه، مجلس از فاجعه‌ای که لایحه دولت بوجود می‌آورد جلوگیری کرد و تا حدی در آن اصلاحاتی به عمل آورد. اگر بودجه تورم‌زاست و مشکلاتی دارد نشان‌دهنده این است که اگر در مجلس اصلاح نمی‌شد مشکلات اقتصادی و تورم وضع نامناسب‌تری داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین