کد خبر: ۷۲۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۱:۲۰
بیانیه انتخاباتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی؛

راه چاره اقتدارگرایان بستن پرونده انتخابات آزاد است

انتقاد مجاهدین انقلاب از ستاد ائتلاف اصلاح طلبان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه ای، مواضع و دیدگاه های خود را درباره انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.
 
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
ملت مسلمان و متعهد ايران!
سالروز ارتحال نبی مكرم اسلام، حضرت محمدابن عبدالله (ص) و شهادت سبط اكبر، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت ثامن الائمه، امام رضا (ع) را به عموم مسلمانان به ویژه شما ملت سربلند تسلیت عرض می‌کنیم. 

در آستانه برگزاری انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، لازم می‌دانیم ضمن ارائه گزارشی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده به منظور برگزاری انتخاباتی با حداقل شرایط رقابتی، مواضع خود را در باره وضعیت موجود به اطلاع شما برسانیم. 

بيش از دو ماه از آغاز مراحل اجرایی برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشت و اکنون با آغاز مهلت قانونی تبلیغات در آستانه برگزاری این انتخابات مهم قرار داریم. طی این مدت شاهد وقایع و رخدادهای تلخ و بدعت آلودی بودیم كه نه تنها هیچ نسبتی با روح انقلاب و ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد، بلکه می‌رود تا دستاوردها و آرمانهای اصیل انقلاب و اساس جمهوریت نظام را در معرض چالش و خطری جدی قرار دهد. از این رو معتقدیم تمامی شخصیت‌ها و احزاب و تشکل‌های سیاسی که دل درگرو آرمان‌های بلند ملت ایران در انقلاب اسلامی و پاسداری و حراست از اساس و بنیادی دارند که جمهوری اسلامی ایران برآن بنا شده است، باید با درک اهمیت شرایط خطیر کنونی و اتخاذ مواضع و تصمیمات سنجیده و هشیارانه در قبال این روند خطرناک و بدعت آمیز به وظیفه دینی، ملی و تاریخی خود عمل کنند.

ملت شريف و آگاه ايران!
همانگونه که در اعلام مواضع گذشته خود نیز یادآور شدیم، جریان اقتدارگرای یکه سالار حاکم با طراحی و اجرای کودتای پارلمانی انتخابات مجلس هفتم و تجهیز و بکارگیری غیرقانونی تمامی ابزارها و امکانات در دسترس خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نهم، که با دادن شعارها و وعده های فراوان رفاهی و معیشتی همراه بود، رسماً و عملاً از دو سال و نیم قبل زمام امور کشور را به طور کامل در اختیار خود قرار داد. 

بی‌برنامه‌گی، فقدان تجربه و عدم شناخت صحیح نسبت به واقعیات موجود در حوزه‌های داخلی و خارجی و نیز ناکارآمدی مفرط موجب شده است جریان حاکم طی این مدت نه تنها در تحقق وعده‌ها و تعهدات خود به ملت ناکام بماند، بلکه با اتخاذ سیاست‌ها و راهبردها و تصمیمات غلط، ماجراجویانه و غیرکارشناسی کشور را در سطوح ملی و بین المللی با معضلات و مخاطرات جدی و بی‌سابقه‌ای مواجه سازد و هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل کند که جبران آنها در کوتاه مدت غیرممکن و در درازمدت سخت و دشوار می‌نماید. این وضعیت که بحران ناکارآمدی، شایسته‌ترین و گویاترین عنوانی است که می‌توان برآن نهاد، موجب اعتراض و رویگردانی گسترده جامعه از جریان حاکم شده است. این رویگردانی در انتخابات سومین دوره شوراهای شهر و روستا اولین آثار و علائم خود را آشکار ساخت. در انتخابات مذکور فهرست انتخاباتی جریان‌های طرفدار دولت در سراسر کشور به رغم تمامی اقدامات و تلاش‌های غیرقانونی به عمل آمده از سوی برگزار کنندگان انتخابات، با شکست سنگینی مواجه شد و متقابلاً آن تعداد از داوطلبان اصلاح طلبي كه توانسته بودند از كمند ردصلاحيت‌ها عبور كنند، با اقبال نسبی مردم مواجه شدند. 

نتیجه انتخابات شوراها زنگ خطری جدی برای اقتدارگرایان حاکم به شمار می‌آمد. این جریان در دومين سال حاكميت یکپارچه خود و در حالی که از درآمدهای بی سابقه و سرشار نفتی برخوردار بود، در آیینه آن انتخابات، رویگردانی و قطع امید جامعه را از توانمندی و کارآمدی خود به وضوح مشاهده کرد. اين واقعيت زمانی جدی تر شد كه با گذشت زمان، آثار عدم رضايت از عملكرد حاكمان جديد در نظرسنجی ها، بيش از پيش خود را نشان می داد. بر اين اساس اقتدارگرایان حاکم به این واقعیت مطمئن شدند که در یک انتخابات هرچند نابرابر اما با حداقل استانداردهای رقابتی هیچ شانسی برای موفقیت نخواهند داشت و در صورتی که در انتخابات مجلس هشتم به این حداقل تن دهند، ناگزیر از واگذاری مجلس و در پی آن سایر نهادهای انتخابی به رقبای اصلاح طلب خواهند بود. 

از این رو اقتدارگرایان ناامید از هرگونه توفیقی در انتخاباتی حتی با حداقل‌های استاندارهای رقابتی، راه چاره را در مهندسی عرصه رقابت انتخاباتی، بستن پرونده انتخابات آزاد و رقابتی و حذف مرحله‌ای اصلاح طلبان از عرصه رقابت سیاسی دیده‌اند. تحرک تبلیغاتی سازمانیافته با تأکید بر دوگانه‌های کاذبی نظیر اصلاح طلبان تندرو و معتدل و با هدف ایجاد اختلاف و واگرایی و تقابل در جبهه اصلاح طلبان و زمینه سازی برای حذف بخشی از اصلاح طلبان از صحنه رقابت را که از آغاز سال جاری در دستور کار رسانه ملی و سایر رسانه‌های طرفدار جریان حاکم قرار گرفته است، باید در این چارچوب تحلیل کرد. در اين ميان متأسفانه برخی جریان‌های منتسب به جنبش اصلاحی نيز غافل از اهداف و مقاصد جریان حاکم و یا به دلایل و علل دیگر، طی ماه های اخير با اظهارات تحریک‌ کننده و اتخاذ مواضع غیرمنصفانه خود عليه اصلاح طلبان، کمک مؤثری به تقویت این طرح سازمان یافته کردند، اما سکوت و بی‌اعتنایی آگاهانه و حکیمانه اصلاح طلبان و اجتناب از واکنش و پاسخگویی به تحرکات مذکور از میزان كاميابي اقتدارگرايان در اين زمينه كاست. 

محور دیگر برنامه اقتدارگرايان در مهندسی عرصه رقابت انتخاباتی، از بین بردن هرگونه زمینه‌ای برای حضور جدی اصلاح طلبان در عرصه انتخابات و ناتوان ساختن ایشان از رقابتی جدی و مؤثر بود. به این منظور از ماه ها قبل تلاش تبلیغاتی سیاسی گسترده‌ای صورت گرفت تا ردصلاحیت برخی از اصلاح طلبان در انتخابات آینده برای جامعه امری عادی و طبیعی تلقی شود و جامعه از پیش حساسیت خود را در این زمینه از دست بدهد. در سایه این خط تبلیغاتی و سیاسی، با اولتیماتوم‌ها و هشدارهای مستمر برخی مسئولان و مقامات اجرایی و نظارتی و نظامی، تلاش گسترده‌ای برای ایجاد فضایی از یأس و ترس صورت پذیرفت تا حتی المقدور کاندیداهای کمتری ریسک ثبت نام را بپذیرند و در نتیجه هزینه سیاسی ناشی از ردصلاحیت کاندیداهای رقیب به حداقل برسد. 

طراحی اين جريان در مرحله بعد آن بود كه مقدمات و بسترهاي لازم را براي ردصلاحيت گسترده و موثر اصلاح طلبان ثبت نام كرده فراهم كنند. به این ترتیب در مرحله رسيدگي به صلاحيت ها با تقسیم کار ردصلاحیت ها میان هیئت‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان، امکان تضمین نتایج مطلوب به نفع جریان حاکم، پیش از برگزاری انتخابات فراهم می‌شد. 

تغییر برنامه‌ریزی شده مسئولان و عوامل مربوطه در مراجع نظارتی و اجرایی به ویژه در وزارت کشور و به کار گیری نظامیان در این مسئولیت‌ها طی ماه های منتهی به انتخابات، اقدام احتیاطی دیگری بود که به ضریب اطیمنان موفقیت مهندسی عرصه رقابت انتخابات می‌افزود. 

در مقابل تحركات سازمان یافته مذکور، اصلاح طلبان که به اقتضای ماهیت اصلاح طلبی، به انتخابات مجلس هشتم به عنوان فرصت و ظرفیتی قانونی برای پیگری اهداف اصلاح طلبانه از طریق حضور در قدرت و حاکمیت می‌نگریستند، عزم آن داشتند تا با حضوری جدی و فعال در عرصه رقابت انتخاباتی، برگزاری انتخاباتی با حداقل استانداردهای رقابتی را بر جریان حاکم تحمیل کرده و به این ترتیب مجالی جهت امکان انتخاب آزادانه و واقعی برای مردم فراهم آورند. 

برای تحقق این هدف تلاش اصلاح طلبان بر چند محور متمرکز شد. نخست، تلاش براي حفظ و تعميق اتحاد و ائتلاف اصلاح طلبان كه در جريان انتخابات شوراها، در مطلوب‌ترین شكل ممكن خود بروز يافت. از حدود يك سال پیش از برگزاری انتخابات و با محوريت و ابتكارعمل جناب آقای خاتمی و دعوت عام برای مشاركت و همياری گروه های اصلاح طلب، مقدمات شکل‌گیری ائتلاف گسترده و فراگير اصلاح طلبان فراهم شد. اين تلاش اگر چه با پاسخ مثبت برخی از گروه های سياسی كه عزم خود را بر شركت مستقل در انتخابات قرار داده بودند، مواجه نشد، اما در مجموع، تلاشی مثبت بود كه به تشکیل ستادی فراگير و سراسری از اصلاح طلبان كشور برپایه مشترکات حداقلی، انجامید. 

محور دوم اهتمام اصلاح طلبان، جلب موافقت و تشویق آن دسته از افراد و چهره‌هایی بود که واجد شرايط لازم برای کاندیداتوری بوده و امكان موفقيت آنان در كسب آرای جامعه نيز وجود داشت. از این رو سازمان در آستانه مرحله ثبت نام داوطلبان انتخابات، با صدور اطلاعيه ای ضمن فراخوان "افراد واجد شرایط برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی" تأکید کرد "افراد واجد شرایط نمایندگی ملت باید به این نکته توجه داشته باشند که حتی اگر تمایلی به حضور در مجلس ندارند، حضورشان در مرحله ثبت نام داوطلبان، آثار ناشی از ردصلاحیت‌های غیرقانونی را کاهش داده و به رغم خواست و اراده برخی از محافل قدرت، به فراهم آمدن زمینه‌های انتخاباتی با حداقل استانداردهای رقابتی کمک می‌کند و دامنه برخورداری ملت از حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت را افزایش می‌دهد".
 
واکنش شتابزده و عصبانیت‌آلود اقتدارگرایان به این اقدام و حملات تند و غیرعادی ایشان علیه افرادی که اقدام به ثبت نام کرده و یا احتمال کاندیداتوری ایشان وجود داشت، از صحت این تصمیم و تأثیر آن در برهم زدن محاسبات ایشان حکایت داشت. لازم به ذكر است كه چنين هجمه ای در طول ادوار مختلف انتخابات در جمهوری اسلامی و حتی انتخابات نمايشي دور هفتم مجلس بی سابقه بوده و انتخابات پيش از پيروزی انقلاب اسلامی را در اذهان تداعی می كرد. نتیجه تلاش اصلاح طلبان در این زمینه حضور قابل تقدیرحدود از ۹۰۰ کاندیدای اصلاح طلب در سراسر کشور بود. البته اين امكان همچنان وجود داشت تا با ثبت نام تعداد بيشتری از اصلاح طلبلان واجد شرايط، امكان رقابت بيشتري فراهم شده و عرصه بيش از پيش بر اقتدارگرايان تنگ شود. 

با آغاز رسيدگی به صلاحيت ها، برخلاف رويه مرسوم در تمامي ادوار گذشته ابتدا صلاحيت بيش از سی درصد داوطلبان از سوی هيأت های اجرايی مردود اعلام شد. اين اقدام توسط هيأت های نظارت تكميل گردید و اگر‌چه هيچ گاه آماری رسمی از تعداد ردصلاحيت شدگان در اين مرحله انتشار نيافت، اما اطلاعات به دست آمده حكايت از افزايش آمار ردصلاحيت شدگان توسط هيأت‌های نظارت تا بيش از چهل و پنج درصد دارد.

 در مرحله بعد نیز همانگونه كه از قبل هم پيش بينی می‌شد، شورای نگهبان در رسيدگی به اعتراضات، پروژه مهندسی عرصه رقابت را تکمیل کرد. در این مرحله که صلاحيت بيش از هزار نفر از کاندیداهای عموماً مستقل، تأیید شد شاهد بکارگیری روش‌های ویژه امنیتی و اطلاعاتی از سوی شورای نگهبان بودیم. بر اساس اطلاعات موثق واصله، این شورا طی اقدامی كاملاً بی سابقه در جمهوری اسلامی، كه ندامت نامه نويسی های بعد از كودتای 28 مرداد 32 را در اذهان تداعی می كرد، با دعوت از تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب و تشویق ایشان به نوشتن توبه نامه، تأیید صلاحیت ایشان را منوط به اعلام برائت از اصلاح طلبان و در خواست عفو کرد. 

شوراي نگهبان همچنين اقدام به ردصلاحيت تعدادی از داوطلبان تأييد صلاحيت شده كه اميد زيادی به پيروزی آنان در انتخابات بود، كرد. به هرحال روند مدیریت شده و تدریجی رسیدگی به اعتراضات از سوی شورا نگهبان تا آخرین ساعات منتهی به آغاز قانونی تبليغات انتخاباتی ادامه یافت، تا امکان هرگونه تصمیم و تحرکی برای تهیه لیست انتخاباتی نهایی از اصلاح طلبان سلب شود. 

سرانجام پس از فراز و نشيب های فراوان، با اعلام فهرست نهايی افراد تأييدصلاحيت شده از سوی شورای نگهبان، مشخص شد كه عملاً تنها 62 درصد کل داوطلبان - یعنی كمتر از میزان اعلام شده در مرحله بررسی هیئت‌های اجرایی - تأييد صلاحيت شده اند. به این ترتیب نقش کارکرد شورای نگهبان به كاهش تعداد ردصلاحیت‌شدگان از میزان مرحله هیئت‌های اجرایی محدود شد، با این تفاوت که در این مرحله تغییر در ترکیب ردصلاحیت‌شدگان به گونه ای مهندسي شد كه امكان هرگونه رقابت جدی و موثر از اصلاح طلبان سلب و در بهترین حالت ممکن حضور اصلاح طلبان در مجلس از حد یک اقلیت فراتر نرود. 

بر اين اساس اصلاح طلبان به غير از حوزه انتخابيه تهران، در خوشبینانه‌ترین ارزیابی‌ها، در سراسر کشور تنها برای حدود 100 كرسی امكان حضور و تنها در 50 كرسی امکان رقابت جدی دارند. در تهران نيز با ردصلاحيت ده ها نفر از اصلاح طلبان شناخته شده، ستاد ائتلاف در تهیه فهرست انتخاباتی تهران با مشکلات جدی مواجه شد. به اين ترتيب و با توجه به آمار مذکور می توان بدون هيچ گونه ترديدی، قاطعانه اعلام داشت شورای نگهبان و مراجع نظارتی تابع این شورا با مهندسی ترکیب داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی را به انتخاباتی غیر واقعی و غیر رقابتی و با نتایج از پیش تعیین شده حداقل برای دوسوم کرسی‌های مجلس تبدیل کرده است. چنین انتخاباتی به ویژه با توجه به شرایط خاص داخلی و خارجی به هیچ وجه نمی‌تواند مشارکت گسترده مردمی را برانگیزد و با فراهم آوردن موجبات اصلاح و تحول در مجموعه ناکارآمد حاکمیت کنونی را فراهم آورده، به تقویت وحدت و انسجام داخلی، برون رفت کشور از بحران‌های داخلی و خارجی و تضمین قدرت و منافع ملی بینجامد.

ملت صبور و نجيب ايران!
همانگونه كه بارها اعلام كرده ايم، در پيشبرد حركت اصلاحي باید از تمامی ظرفيت ها و امكانات قانونی جهت محدود و پاسخگو كردن قدرت، ممانعت از شکل گیری حاکمیت یکدست غیر دموکراتیک و به وجود آوردن فضايي بازتر برای فعاليت قانونی و آزادانه آحاد مردم بهره برد و انتخابات را امکان و فرصتی مهم در این مسیر ارزيابی می كنيم. از این رو بارها اعلام كرده‌ایم كه در هر انتخاباتی، اصل را بر مشاركت جدی و فعال قرار داده و تمامی مساعی خود را برای تحميل برگزاری يك انتخابات قابل قبول و آزاد بر اقتدارگرايان به كار می‌بندیم. سرانجام نيز به تناسب میزان آزاد و رقابتی بودن انتخابات، موضع خود را که دامنه آن از مشاركت فعال تا عدم مشارکت می‌تواند تغییر کند، اتخاذ خواهیم کرد. 

انتخابات مجلس هشتم نيز از قاعده كلی فوق مستثنی نبوده، از ابتدا تلاش ما بر اين تعلق گرفت كه شرايط اين انتخابات به گونه ای رقم بخورد تا بتوانيم در آن مشاركتي جدي داشته باشيم، خاصه آنكه بر اين باور بوده و هستيم كه شرايط داخلی و خارجی كشور، بيش از هر زمان ديگر اقبال افكار عمومي را به سوی اصلاح طلبان جلب كرده است. لذا در ائتلاف اصلاح طلبان حضوری فعال و جدی يافته، برای حفظ و تقويت آن، در بسياری از زمينه ها بر تأمين ديدگاه های حداقلی خود بسنده كرديم و هر آنچه كه در توان فكری و اجرايی خود سراغ داشتيم در اين راه صرف كرديم. اما با تمامی تلاش های صورت گرفته، مع الاسف وضعيت انتخابات مجلس هشتم نيز همانند انتخابات مجلس هفتم، به وضعيت كنوني درآمده است.

مردم قهرمان و آگاه ايران!
با توجه به آنچه گفته شد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران به عنوان جریانی اصلاح طلب و مؤمن به آرمان‌های اصیل ملت بزرگ ایران در انقلاب شکوهمند اسلامی، خود را در موقعیتی ارزیابی می‌کند که از يك سو نمی‌تواند مؤيد بدعت غيرقانونی و مغاير با روح انقلاب و اساس نظام بوده و بر انتخاباتی كه سرنوشت حدود دو سوم كرسی های آن از قبل مشخص شده است،مهر تأیید بزند و از سوي ديگر نمی‌تواند نسبت به سرنوشت جنبش اصلاحی و مجموعه اصلاح طلبان بی‌تفاوت باشد. از این رو با بررسی شرايط پيش آمده درانتخابات مجلس هشتم و با توجه به وضعيت كنونی كشور و همچنين با امعان نظر به شرايط كنونی اصلاح طلبان، به اين جمع بندی رسيد كه همگام و همراه با ائتلاف اصلاح طلبان شرکت خود را در انتخابات به حضور در آن دسته از حوزه‌های انتخابیه‌ای که دارای شرایط رقابتی هستند محدود ساخته و در سراسر کشور به ارائه فهرست‌های انتخاباتی متشکل از داوطلبانی که به داشتن دیدگاه‌های اصلاح طلبانه شهرت داشته و در تقویت انسجام و اتحاد جبهه اصلاحات کوشیده و از ظرفیت لازم برای رقابت برخوردارند، بسنده کنیم. 

در حوزه انتخابيه تهران نيز با توجه به نقش و تأثیر کمی و کیفی و سیاسی این حوزه در انتخابات کل کشور و با توجه به ردصلاحيت اكثريت قريب به اتفاق نامزدهای شناخته شده اصلاح طلبان كه امكان رقابت جدی را در این حوزه انتخابیه منتفی ساخته و شور و نشاط مشاركت گسترده به نفع اقليت اقتدارگرا از بین برده است، براين اعتقاد بوديم كه مجموعه ائتلاف اصلاح طلبان از شركت در انتخابات در اين حوزه انتخابيه، خودداری كرده و يا حداكثر به ارائه فهرستی حداقلی و اعتراضی از نامزدهای شناخته شده باقی مانده خود كه به دام ندامت و تخريب گذشته اصلاحات گرفتار نيامده اند بسنده كند. اما برخی از پیشنهادهای سابق الذکر در ستاد ائتلاف با موافقت اکثریت آرا مواجه نشد. مع الوصف اگرچه سازمان پيشنهاد مذکور را همچنان تصمیمی مناسب برای حوزه انتخابیه تهران می‌داند اما به احترام تصمیم ستاد ائتلاف خود را ملزم به رعایت نظر اکثریت و شرکت در انتخابات در قالب ائتلاف اصلاح طلبان می‌داند. 

از این رو ضمن اظهار تأسف عمیق و اعتراض مجدد نسبت به نقض آشکار اصول و آرمان های انقلاب، مبانی نظام و بدیهی‌ترین مؤلفه‌های اندیشه امام در این دوره انتخابات، شما مردم آگاه و رشید را به مشاركت گسترده در انتخابات حوزه هايی كه امكان رقابت در آن ها وجود دارد و ائتلاف اصلاح طلبان (ياران خاتمی) نامزدهای خود را معرفی كرده است فرامی‌خوانیم. ما امیدواریم این انتخابات به رغم تمامی موانع و مشکلات فرارو به تضعیف حاکمیت اقتدار و درخشان تر شدن نقطه‌های امید و پیروزی در افق آینده کشور بینجامد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین