کد خبر: ۷۲۲۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
تبلیغات

بررسی و مقایسه سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری با سنگ طبیعی در کف‌سازی

انواع مختلف سنگ‌های مصنوعی از نظر فرمول ساخت، مواد، مصالح و فرآیند تولید تا حد زیادی به هم شباهت دارند، اما در درصد و میزان ترکیبات داخلی متفاوت هستند.
بررسی و مقایسه سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری با سنگ طبیعی در کف‌سازی
آفتاب‌‌نیوز :

سنگ طبیعی از گذشته‌های دور در کف سازی معابر، حیاط و ویلا‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. با پیشرفت علم و تغییرات بنیادین در صنعت ساختمان، مصالح ساختمانی هم دچار تغییر و توسعه شدند. یکی از این تغییرات در زمینه پوشش کف و کف سازی رخ داد، و آن چیزی نبود جز تولد سنگ مصنوعی! سنگ مصنوعی خلق شد تا جایگزین مناسب و به صرفه ایی برای سنگ طبیعی باشد. با توجه به اینکه تنوع محصولات سنگ مصنوعی از جمله کفپوش پرسی، موزاییک پلیمری و... هر روز در حال افزایش است، احتمالا این سوال ایجاد می‌شود، که آیا سنگ مصنوعی می‌تواند جایگزین سنگ طبیعی شود؟ اگر این سوال شما نیز هست، در ادامه مطلب با ما همراه شوید، چون قصد داریم به بررسی و مقایسه این دو نوع کفپوش بپردازیم.

معرفی انواع کفپوش‌های سنگ مصنوعی

انواع مختلف سنگ‌های مصنوعی از نظر فرمول ساخت، مواد، مصالح و فرآیند تولید تا حد زیادی به هم شباهت دارند، اما در درصد و میزان ترکیبات داخلی متفاوت هستند. همین تفاوت‌ها سبب شده شرکت‌های تولید کننده کفپوش‌های مصنوعی، از جمله تارگت بتن تولید طیف گسترده و متنوعی از این محصول را در برنامه کار خود قرار دهند. کفپوش‌های مصنوعی با توجه به نوع کاربرد، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

• واش بتن

واش بتن نوعی سنگ مصنوعی لوکس است، که از ماسه، سیمان پرتلند، چسب بتن و مواد روان کننده بتن و رنگ‌های ارگانیک ساخته شده، و برای محوطه سازی ساختمان‌های مدرن، محوطه استخرها، روف گاردن، محوطه باغ تالار‌ها و به ویژه محوطه سازی ویلا‌های شخصی لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری ساختار و ترکیبی کاملا طبیعی دارد، و از پرکاربردترین مصالح ساختمانی کف سازی محوطه بنا‌های مسکونی و اداری است. ساختار موزاییک پلیمری از بتن، ماسه با دانه بندی مرغوب، سیمان، پودر سنگ، آب، خرده سنگ و رنگ ساخته شده، و در مقابل نور خورشید و تغییرات دمایی تغییر نمی‌کند.

• کفپوش پرسی

کفپوش پرسی یا کفپوش پیاده رو شامل ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ، آهک، سولفات کلسیم و آب است. این نوع کفپوش به دلیل استحکام و طول عمر بالا، تراکم بافت، روکش بتنی، مزایای منحصربفرد و روش تولید، به عنوان مناسب‌ترین نوع کفپوش برای معابر عمومی و پر تردد استفاده می‌شود.

بررسی و مقایسه سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری با سنگ طبیعی در کف‌سازی

معرفی سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است، که بر پایه بتن و از ترکیب خرده سنگ‌های معدنی، سیمان سفید پرتلند، ماسه با دانه بندی استاندارد، رزین مصنوعی و آب ساخته شده است. دلیل نام گذاری موزاییک پلیمری، واکنش پلیمریزاسیون ناشی از ترکیب آب، سیمان، بتن و بهم چسبیدن سنگ دانه‌های ریز داخل ساختار و محتویات موزاییک است. با وجود شباهت بسیار زیاد بتن پلیمری و بتن معمولی، زمانی که بتن پلیمری بطور کامل فرآیند کیورینگ را سپری می‌کند، شبکه‌ای سخت از پلیمر‌ها را تشکیل می‌دهد. این فرآیند عامل تمایز موزاییک پلیمری با سایر انواع موزاییک‌های معمولی است!

همه کفپوش‌های بتنی از جمله موزاییک پلیمری در برابر سرمای خیلی شدید و یخبندان تا دمای ۵۰ درجه زیر صفر، و حرارت‌های بسیار بالا تا دمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد مقاوم هستند، و دچار شکست، ترک خوردگی و تغییر شکل نمی‌شوند. علت این ویژگی بافت به شدت متراکم موزاییک و نفوذ ناپذیری آن نسبت به رطوبت است. موزاییک پلیمری در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده است، و به راحتی دچار انقباض و انبساط یا شکست و ترک خوردگی نمی‌شود. ویژگی شگفت انگیز بعدی موزاییک پلیمری، نصب آسان و بادوام این محصول است، اما چطور؟! باید بگوییم که موزاییک پلیمری با ملات نصب آن وارد واکنش شیمیایی می‌شود، به طوری که جدا شدن موزاییک از ملات چسب پس از خشک شدن آن، تقریبا غیر ممکن است!

بررسی و مقایسه سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری با سنگ طبیعی در کف‌سازی

مزایا و معایب سنگ مصنوعی موزاییک پلیمری در مقایسه با سنگ طبیعی

اکنون که بطور کامل با انواع سنگ‌های مصنوعی، به ویژه موزاییک پلیمری آشنا شدید، نوبت آن رسیده که ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی این محصول را با سنگ طبیعی مقایسه کنیم، و ببینیم که آیا این محصول می‌تواند واقعا جایگزین مناسب و شایسته‌ای برای سنگ طبیعی در صنعت ساختمان و محوطه سازی باشد. با هم در ادامه به مقایسه این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

• تنوع رنگ سنگ طبیعی نسبت به موزاییک پلیمری کمتر است، که این به دلیل محدودیت دسترسی به سنگ طبیعی است.

• تراکم بافت موزاییک پلیمری به دلیل واکنش عوامل تشکیل دهنده آن با بتن و رزین بیشتر است، در نتیجه در مقایسه با سنگ طبیعی دیرتر دچار سایش، فرسایش و شکستگی می‌شود.

• وزن موزاییک پلیمری در مقایسه با سنگ طبیعی کمتر است، که این امر نصب آن را نیز راحت‌تر می‌کند.

• دسترسی به موزاییک پلیمری در مقایسه با سنگ طبیعی بیشتر است. تنوع رنگی، ابعاد و اندازه، و ضخامت آن بیشتر است، و دقیقا بنا به همین دلایل هزینه تامین و قیمت آن نیز در مقایسه با سنگ طبیعی کمتر است.

• سنگ طبیعی به دلیل انقباض و انبساط ناشی از تغییرات آب و هوایی و تغییر دمای هوا، با گذشت زمان از ملات بستر جدا می‌شود. اما موزاییک پلیمری مانند واش بتن یا کفپوش پرسی با چسب بستر واکنش داده، و چنان بهم متصل می‌شوند که جدا کردن آن‌ها از یکدیگر کار بسیار دشواری خواهد بود.

• سنگ طبیعی در اثر تابش مستقیم نور خورشید، بارش برف و باران دچار کدری و تیرگی می‌شود که معمولا قابل رفع نیست، ولی اگر این اتفاق برای موزاییک رخ دهد، با سنگساب و پولیش به آسانی قابل رفع است.

سخن پایانی

در این مطلب با سنگ مصنوعی، سنگ طبیعی، مزایا و معایب هر کدام آشنا شدید. با توجه به مقایسه‌ای که انجام شد، هیچ وقت فراموش نکنید موزاییک ساخته دست انسان است، و در آینده ممکن معایب آن مشخص شود. اما اگر همین حالا قصد انتخاب و تامین هر یکی از این دو محصول را دارید، تارگت بتن انتخابی مطمئن و معتبر برای شماست. محصولات این مجموعه کاملا مطابق با استاندارد‌های بین المللی تولید و ساخته می‌شوند، و تنوع بسیار بالایی دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین