آفتابنیوز : آفتاب: بر خلاف ادعای مسوولان دولت مبنی بر ثابت ماندن قیمت خودرو در سال 86 و حتی پیش از آن، اختلاف قیمت واقعی خودرو در ابتدا و انتهای امسال بسیار فاحش بوده است.
این در حالی است كه برخی فعالان بازار سیستم نامناسب توزیع را عامل نابسامانی بازار خودرو میدانند و معتقدند كه نظارت كافی بر آن وجود ندارد.
ایسنا در یک گزارش، قیمتهای اوایل امسال خودروهای مختلف را با قیمتهای پایان سال مقایسه کرده است که بیانگر رشد فزاینده قیمت خودرو در سال 86 است:
رشد 1.3 میلیون تومانی پراید در حالی اواخر امسال پراید به قیمتی معادل هشت میلیون تومان (البته در سادهترین مدل) خرید و فروش میشود كه قیمت این خودرو در اوایل امسال در بازار تهران حدود شش میلیون و 700 هزار تومان بود.
افزایش 2.3میلیون تومانی پژو405 قیمت پژو405 بنزینسوز نیز در اواخر امسال به 14 میلیون و 100 هزار تومان رسید. این در حالی است كه قیمت آن در اویل امسال حدود 11 میلیون و 800 هزار تومان بود.
رشد 3.3 میلیون تومانی پژو206 تیپ2
در حالی كه هفته گذشته پژو 206 تیپ 2 با قیمتی معادل 14 میلیون و 100 هزار تومان به فروش رفت كه این خودرو در اوایل امسال قیمتی حدود 10 میلیون تومان و 800 هزار تومان تا 11 میلیون تومان داشت.
پارس ELX از 18 به 21.5 میلیون رسید پژو پارس معمولی هفته قبل با قیمتی معادل 17 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رفت. مدل سفارشی آن نیز حدود 18 میلیون و 950 هزار تومان و مدل ELX این خودرو با توجه به اینكه در بازار نیز كمیاب شده، حدود 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفت. این در حالی است كه قیمت اوایل امسال برای پژو پارس معمولی حدود 15.5 میلیون تومان و برای پارس ELX حدود 18 میلیون تومان بود.
افزایش 2 میلیون تومانی سمند هفته گذشته سمند بنزینسوز حدود 13 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رفت. سمند LX نیز در هفتههای پایانی سال حدود 15 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. با این حال قیمت سمند در اوایل امسال حدود 11 میلیون و 700 هزار تومان بود. سمند LX نیز در آن زمان حدود 13 میلیون و 200 هزار تومان به فروش میرفت.
رشد 6 میلیون تومانی زانتیا در حالی كه قیمت زانتیا به بالاترین حد خود در یك سال اخیر یعنی 29 میلیون تومان رسیده، قیمت این خودرو در اوایل امسال 23 میلیون تومان بود. در این زمینه اواسط امسال قلعهبانی - مدیرعامل وقت سایپا - عنوان كرده بود كه به دلیل افزایش نرخ یورو حاشیه سود ما برای این خودرو كم است.
افزایش 1.3 میلیونی ریو
ریو نیز بدون افزایش چندانی در قیمت آن هفته گذشته حدود 13 میلیون و 100 هزار تومان در بازار تهران معامله شد. قیمت این خودرو در ابتدای امسال 11 میلیون و 800 هزار تومان بود.
گفتنی است، وزیر صنایع و معادن چند روز پیش درباره دلایل افزایش قیمت خودرو در هفتههای اخیر و اقدامات بازدارنده این وزارتخانه گفت كه وزارت صنایع ومعادن سعی كرده با افزایش تولید، قیمت خودرو را كنترل كند كه تا حدود زیادی نیز موفق بود.
به گفته محرابیان، نرخ خودرو در طول شش سال گذشته با وجود افزایش شدید قیمت مواد اولیه ثابت بوده و دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر نیز رشد تقاضای خرید است كه طبیعی به نظر میرسد.
ريشه همه اين دردها در اقتصاد دولتي است.
سال خودرو خود را اسقاط خواهم نمود ولي با اين
افزايش قيمتها بايد منتظر شهري شلوغتر با اتومبيلهاي فرسوده
باشيم