کد خبر: ۷۲۷۷۷۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
خواست تهران، تلاش و مساعی برای کمک به آینده افغانستان است

خطیب‌زاده: تغییراتی در ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعمال می‌شود| واکنش به اظهارات نجیب‌ میقاتی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران متعهد به همکاری و کمک به دوستان و دولت‌های دوست خودش بوده و آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواست تجار لبنانی بوده و فروشی صورت گرفته و اینکه من در خصوص مسائل داخلی لبنان اظهارنظر کنم، چنین قصدی ندارم اما این لطمینان را هم می‌دهم که اگر کشور لبنان هم بخواهد برای رفع مشکلاتش از ایران سوخت بخرد، مشکلی نداریم و ثبات لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.
خطیب‌زاده: تغییراتی در ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعمال می‌شود| واکنش به اظهارات نجیب‌ میقاتی
آفتاب‌‌نیوز :

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و روز شعر و ادب پارسی و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص رایزنی در خصوص تحولات افغانستان در حاشیه اجلاس شانگهای گفت: آنچه که در شانگهای و در حاشیه این اجلاس اتفاق افتاد، در بیانیه چهار کشور بازتاب داشته و البته در همه ملاقات‌های دوجانبه مساله افغانستان بازتاب داشته و بر موضوع تشکیل دولت فراگیر، افغانستان عاری از تروریست و امن برای همسایگان و اینکه خواست و اراده مردم این کشور در آینده محقق شود و دخالت خارجی قابل قبول نیست، در این نشست‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر نخست وزیر لبنان مبنی بر نقض حاکمیت این کشور توسط جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارسال نفتکش‌های کشورمان به این کشور گفت: ایران متعهد به همکاری و کمک به دوستان و دولت‌های دوست خودش بوده و آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواست تجار لبنانی بوده و فروشی صورت گرفته و اینکه من در خصوص مسائل داخلی لبنان اظهارنظر کنم، چنین قصدی ندارم اما این لطمینان را هم می‌دهم که اگر کشور لبنان هم بخواهد برای رفع مشکلاتش از ایران سوخت بخرد، مشکلی نداریم و ثبات لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین چه کسی خواهد بود و اینکه آیا عدم پیوستن ایران به FATF مانعی در برابر همکاری ایران با سازمان همکاری شانگهای ایجاد نخواهد کرد، گفت: آنچه که در خصوص تائید نهایی عضوت ایران گفته شد آغاز یک پروسه یک الی یک سال و نیم است که باید کلیه اسناد این سازمان در مجلس مورد تائید قرار بگیرد اینکه چه موانعی برای همکاری وجود دارد را بعدا خواهیم گفت. البته سازمان همکاری شانگهای یک سازمان چند بعدی است و ظرفیت های مختلفی برای استفاده دارد. این سازمان و ایران می توانند از ظرفیت های متقابل یکدیگر استفاده کنند و حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای باعث قوی تر شدن این سازمان خواهد شد. توجه به این نکته هم مهم است که عضویت ایران پایان عملی پروژه انزوای ایران بود. در خصوص FATF این موضوع را تقاضا دارم در بستر خودش پیش برود.

وی افزود: در خصوص ترکیب هیات مذاکره کننده در حال بررسی هستیم و در زمان نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی گمانه زنی ها مبنی بر نشست چهار بعلاوه یک در سطح وزرا در نیویورک گفت: آقای امیرعبداللهیان فردا برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک هستند و در این سفر حدود ۴۵ ملاقات در سطح دوجانبه با وزرای خارجه از قاره های مختلف خواهند داشت. ایشان با روسای سازمان گ های بین المللی، دبیرکل دبیر سازمان، رئیس شورای امنیت و هر کس که درخواستی داشته و امکانش فراهم بوده این ملاقات ها ترتیب داده شده است. طبیعی است که اگر ببینیم ملاقات چهار بعلاوه یک در مسیر آنچه که ما گفتیم یعنی مذاکره سودمند، مفید باشد تصمیم خواهیم گرفت. ابتدا باید دستورکار را ببینیم و بر اساس آن تصمیم خواهیم داشت. آقای امیرعبداللهیان با همه وزرای خارجه چهار بعلاوه یک دیدارهای دو جانبه دارند و اگر دستورکار مشخصی برای نشست با آنها تعیین شود، این موضوع میتواند اتفاق بیافتاد ولی در حال حاضر تصمیمی در این خصوص نداریم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سولی در خصوص مسدود شدن مسیر بزرگراه دسترسی ایران به ارمنستان گفت: تمامیت ارضی کشورهای همسایه برای ما از هر چیزی مهم تر و معتقدیم همکاری منطقه‌ای مبنای صلح و ثبات است. آنچه الان در حال وقوع است باید به یک همکاری دسته جمعی تبدیل شود و تلاش می کنیم توافقات باکو و ایروان را تسهیل کند و تنها مسیر، مسیر اجماع است. ایران توسعه کشورهای همسایه را توسعه خودش می داند. همه همسایگان باید بدانند مسیر توسعه و صلح و ثبات یک مسیر دسته جمعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برگزاری نشست همسایگان افغانستان در ایران گفت: آنچه در افغانستان اتفاق می افتد راهکار معجزه آمیز ندارد و باید این مسیر تحولات به خواست اراده مردم این کشور گره بخورد. من پیام ابتکار تهران و ابتکارات منطقه‌ای را روشن می دانم که پیام افغانستان واحد و تلاش و مساعی برای کمک به آینده افغانستان است. اینکه نشست تهران در چه تاریخی انجام شود در دست بررسی است اما نمایندگان ویژه به طور مستمر در حال تماس هستند.

خطیب زاده در خصوص مشکلاتی که برای کامیون های ایرانی در مرز آذربایجان رخ داده گفت: سفارت ما از لحظات اول این مساله را پیگیری کرده است و از دوستانمان در باکو هم می خواهیم این دو راننده را کمک کنند تا به ایران بازگردند. البته حاکمیت کشورهای همسایه برای ما مهم است و به همین منظور مقامات گمرک دو کشور در آینده نزدیک با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مربوط به واردات واکسن گفت: در ماه آتی ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد خواهد شد. درباره این‌که چه واکسنی وارد ایران شود فقط وزارت بهداشت نظر می‌دهد و هر واکسنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات تازه منتشر شده در خصوص ترور شهید فخری‌زاده از سوی روزنامه نیویورک تایمز گفت: ما هم این گزارش را دیدیم و البته باید به اندازه یک روزنامه به آن توجه کنیم. جزئیات آن عملیات برای نهادهای اطلاعاتی ما روشن است و در چند مسیر پیگیری‌های ایران صورت می‌گیرد و این ‌این‌ها مواردی است که آنهایی که باید بدانند، می‌دانند و این تعهد حقوقی برای کسانی است که به ترور یکی از دانشمندان بزرگ ایران کمک کردند و ننگی برای گردن کشانی است که به چاقو کشی افتخار می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موانع ایجاد شده در مسیر سفر هیأت‌ دوچرخه سواری ایران به بلژیک گفت: توصیه ما به فدراسیون‌ها این بوده که نه فقط وقتی ویزا صادر نمی‌شود و به مشکلی برمی‌خورند به وزارت خارجه مراجعه کنند بلکه از ابتدایی که سفر در حال برنامه‌ریزی است به وزارت خارجه اطلاع دهند. درباره جزییات صدور روادید برای دوچرخه سواران ایرانی اطلاعی ندارم. سفارت بلژیک در تهران تاکنون همکاری خوبی در چارچوب مراودات عادی داشته است و باید ببینیم موضوع چه بوده و اگر کمی و کاستی بوده قطعا تذکر داده خواهد شد.

خطیب‌زاده در خصوص آخرین تحولات مربوط به مطالبات ایران از عراق و موارد مطرح شده در سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: البته من شما را ترغیب می‌کنم که جزئیات را از بانک مرکزی بپرسید. ما همه تلاشمان را کرده‌ایم که مسیر صادرات به عراق انجام شود اما بازپرداخت مطالبات را ضروری و فوری می‌دانیم و چند مسیر برای این موضوع پیش بینی شده است و موضوعاتی در حال انجام است و بخشی نهایی شده و برخی در حال نهایی شدن است اما من این اطمینان را می‌دهم که طرف عراقی هم برای این مساله در تلاش است. این موضوع نسبت به مساله مطالبات ما از کره جنوبی متفاوت است که این مسیر به شدت کند در جریان است.

خطیب‌زاده درباره جلسه پیگیری‌ پرونده ترور شهید سلیمانی در وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه در روزهای اول هم در داخل وزارت خارجه وبین همکاران جلسه‌ای داشت و متعاقب آن جلسه‌ای را با حضور تمامی سازمان‌های ذیربط از جمله قوه قضاییه، دادستانی، نیروی قدس، وزارتاطلاعات و همکاران در وزارت خارجه و ... برگزار کرد که برخی از ابعاد پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه روشنشود. سردار سلیمانی سردار صلح ساز منطقه ما بود و اجازه نخواهیم داد از بعد حقوق بین‌الملل بی کیفر باقی بماند. در داخل دادخواست‌ها تهیه شده است.

وی افزود: درباره متهمان این پرونده چه کسانی که در دولت آمریکا بودند و چه کسانی که در کشورهای دیگر کمک کردند و پایگاه‌هایی که به اینعملیات بزدلانه کمک کردند مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بر علیه آنها نیز تنظیم شود. در حوزه بین‌المللی از چه مسیرهایی می‌توان مقامات سابقآمریکا را مورد سؤال قرار داد بحث شد. دومین سالگرد ترور سردار نزدیک است و ان‌شاءالله تا قبل از آن شاهد برگزاری دادگاه باشیم. وزارتخارجه تمامی آن‌چه باید انجام می‌داده چه در ارتباط با نهادهای بین‌المللی و ... انجام داده و امیدواریم قبل از دومین سالگرد شهادت شاهدبرگزاری دادگاه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نقض حقوق بشر آمریکا و ظرفیت نهادهای بین المللی حقوق بشری در مقابله با آن، گفت: نمایندگی دائم ایران در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد داشت و عزیزان را برای دیدن سخنرانی سفیر و نماینده دائم ایران دعوت می کنم. انتظار جامعه جهانی از نهادهای حقوق بشری تا امروز برآورده نشده است، ایالات متحده به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در کشورها از جمله تحریم و حتی منع دسترسی به امکانات اولیه مانند آب و غذا متهم است که در این سال‌ها همه اقدامات بی کیفر مانده است. کاروان ۱۰ نفره مردم عادی افغانستان مورد حمله قرار گرفت و گفتند گروه‌های افراطی مورد حمله قرار گرفتند اما دو روز قبل اعلام کردند ببخشید اشتباه شد و از این سبوعیت و کشتار زنان و کودکان و مردم بی دفاع به عنوان یک اشتباه به راحتی عبور کردند و این وضعیت و شرایط بسیار دردناک ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر لزوم وجود قانون و تبعیت از آن اظهار کرد: آنچه که الان وجود دارد یک استثنا در حقوق بین المللی و تصور چند کشور خاص مبنی بر این است که اجرای قانون برای خودشان نیست و برای بقیه است. ایران در این راه ایستادگی کرده است.پیام جمهوری اسلامی مبارزه با سلطه طلبی و استیلا بر کشورها بوده و این را فعالانه با سیاست خود ادامه می‌دهیم. خبر خوب این است صداهای بیشتری در کنار جمهوری اسلامی همصدا شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
23
شما گفتید و مردم هم باور کردند ......
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
18
یعنی اگر تجار ایرانی واکسن فایر بخواهند وارد کنند دولت ایران هیچ مخالفتی نمی کند
دولت مسول است یا تجار لبنانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
17
نفت معمولاً کالایی نیست که بین تجار معامله شود و معمولاً توسط دولتها معامله و مبادله می شود. دولت لبنان هم از این قاعده مستثنی نیست! تجار لبنانی معمولاً نمی توانند طرف معامله با دولت ایران واقع شوند چونکه طرف معامله آنها دولت ایران است. اگر طرف معامله تجار لبنانی، تجار ایرانی بودند نظر سخنگوی محترم وزارت خارجه تا حدی قابل دفاع و پذیرش بود ولی وقتی دولت ایران طرف معامله (فروشنده یا هبه کننده نفت) است به طریق اولی دولت لبنان نیز می بایست طرف دیگر معامله (خریدار نفت یا گیرنده هبه) باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
نیروگاه مال دولت لبنان است
پس تجار نفت رو کجا استفاده می کنند؟؟؟؟
دولت لبنان هم که ورود محموله رو نقض حاکمیت لبنان میدونه....
ما که سر در نیاوردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
18
حالا پولشو گرفتین؟چه جوری؟ چقدر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
18
خدای جای حق نشسته...
وقتی جواب اعتراض مردم ایران به افزایش بنزین رو با ... ، و نفتی که رایگان به لبنان میدهید ، دولت لبنان دخالت در امور و نقض حاکمیت لبنان اعلام می کند
خیلی خوشحال شدم از پاسخ ... دولت لبنان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
14
چند سال پیش ضمن حمایت از نخست وزیری میقاتی می‌گفتند نماینده حزب الله لبنان است
حالا که میقاتی به منافع کشورش اهمیت میده، حتما میگن عامل استکبار و ارتجاع منطقه است
یادش بخیر وقتی اوباما رئیس جمهور آمریکا شد، توی رسانه های اصولگرا میگفتن « او با ماست» « پدرش مسلمان و اسمش مبارک حسین است»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
11
خیلی جالبه! ما در عین حالی که معیشت مردم خودمون، وضعیت مسکن، بازار خودرو، وضعیت اسفبار بیمه‌ها و دارو و درمان ووو در کشور دچار معضلات اساسی و بعضا بحرانی است، آقای سخنگو میفرمایند : حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای باعث قوی تر شدن این سازمان خواهد شد.
التماس تفکر آقای دولت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
9
پولشم گرفتید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
تو چی فکر می کنی؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
6
مردم ايران براي اينكه وضعتون خوب بشه فقط يه راه هست
همه بايد يك هفته كار نكنند
چون اگه كار كنن يا نكنن
نه خونه دار ميشن نه ماشين دار نه هيچي
پس بهتره كار نكنن
كه اگه مريض بشين هزينه هاي مريض داري خيلي بالاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
0
منتظر گاندو 3 هم هستیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
1
این یک دخالت آشکار در لبنان است ارزش چندانی هم ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین