کد خبر: ۷۲۸۱۴۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کج سلیقگی خاتون تا موج هجمه‌های تعصب‌گرایی

جنجال سریال "خاتون"؛ دلیل اعتراض گیلانی‌ها چیست؟

سریال نمایش خانگی "خاتون" به دنبال پخش، اعتراضاتی از سوی مردم گیلان پیرامون محتوا و کاربرد نادرست لهجه و زبان گیلگی در پی داشته که بازیگران بومی مجموعه آن را بر خلاف تصور عام نه توهین بلکه ناشی از کج‌سلیقگی و برخی از منتقدان سینما نیز این هجمه های وارده را تعصب‌گرایی نادرست می‌دانند.
جنجال سریال
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه نمایش خانگی این روزها سریال "خاتون" را در معرض اکران برای مخاطبان این رسانه دارد، یک مجموعه ایرانی در ژانر عاشقانه تاریخی به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه کنندگی علی اسدزاده و آهنگسازی کیهان کلهر با حضور بازیگرانی چون اشکان خطیبی، نگار جواهریان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، ستاره پسیانی و بسیاری دیگر که محصول ۱۴۰۰ است و پخش آن از نیمه مردادماه آغاز شده است.

خاتون روایت داستانی - تاریخی از خانواده‌ای است که از اوایل شهریور ۱۳۲۰ آغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود و داستان زنی از زنان این سرزمین است که روزی روزگاری در ایران برای زندگی جنگیده‌اند.

مجموعه ای که تمجید بسیاری را در بخش های مختلف چون موسیقی ،بازی هنرپیشه ها،طراحی و بخش های دیگر برانگیخته اما در مقابل هم چون این مجموعه در فضا و بستر فرهنگی تاریخی گیلان تولید شده اعتراضات گیلانی ها را در مورد برخی بخش های سریال در پی داشته است.

البته اعتراض به تولیدات سینمایی مرتبط با منطقه گیلان مسبوق به سابقه است، از جمله فیلم سینمایی فِراری و سریال تلویزیونی وارش و یا سریال این روزهای شبکه یک سیما "افرا" که اعتراضاتی از محتوا و مضمون تا برخورد ناشایست با لهجه گیلگی را در پی داشته اند.

مهم ترین بخش اعتراض گیلانی ها مساله توهین به

گیلک و زبان گیلکی است که در این سریال، این زبان را مختص خدمتکاران نشان داده اند و ارباب و زمین دار و قهرمان فارس و یا غیرگیلک معرفی شده اند.

اما اعتراض به خاتون علاوه بر ایراداتی در استفاده از لهجه گیلگی، در محتوا و مضمون نیز با عنوان تحریف تاریخی و توهین به تاریخ پرافتخار گیلان گلایه هایی در پی داشته است.

واکنش ها و اعتراضات به خاتون تا حدی بوده که از راه اندازی کارزار تا درخواست توقف پخش این سریال را به همراه داشته است. نواقصی که بازیگران مجموعه آن را ناشی از کج سلیقگی تولیدکنندگان می دانند بدون اینکه توهین مدنظر باشد.

نقایص را می پذیرم توهین را هرگز

محمدعلی صادق‌حسنی نویسنده، بازیگر سینما و تئاتر گیلان که در سریال خاتون ایفاگر نقش یک مرد روستایی است، توهین به گیلان و گیلانیان را قبول ندارد، اظهار داشت: اینکه کارگردان نقش های اصلی را به گیلانی ها محول کند توجیه پذیر نیست؛ اما می پذیرم در این سریال یکدستی لهجه و تلاش برای بکارگیری درست لهجه شکل نگرفته است. هزینه زیادی برای خلق یک اثر فاخر می شود و طبیعی است که دست اندرکاران ساخت فیلم یا سریال به موضوع اقتصاد بیاندیشند که این مساله در انتخاب بازیگر نقش مهمی دارد.

مسئول انجمن نمایشی گیلان افزود: بازیگر در هر شرایطی باید بازی کند و بازی خوب ارائه دهد؛کارگردان هم باید به فرهنگ منطقه دقت نظر داشته باشد؛ اما معتقدم در مجموعه نمایش خانگی خاتون هیچ توهینی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: من چون نسبت به کارگردان این سریال شناخت کامل دارم با اطمینان می گویم نه تنها توهینی در این سریال صورت نگرفته بلکه نمایش بخش هایی چون ایستادگی گیلانیان در مبارزات سیاسی آن بازه زمانی در این سریال ستودنی است.

ایفای نقش خدمتکار هویت فروشی نیست

شیرین محسنی هنرپیشه گیلانی و بازیگر نقش "گل خانم" خدمتکار خانه ارباب سریال خاتون با ابراز گلایه از انتقادات به او برای ایفای این نقش گفت: بی تردید حضور من در این مجموعه نمایش خانگی یکی از پرافتخارترین تجربه های کاری من خواهد بود. اصلا نمی پذیرم این سریال توهین به گیلان و گیلانی است؛ در آن زمان زندگی ارباب رعیتی بوده است و اگر چه ارباب گیلانی بوده اما همسرش که نقشش را شبنم مقدمی ایفا می کند از تهران آمده است و بارها و بارها در دیالوگ هایش به این موضوع اشاره می کند.

محسنی افزود: من در سابقه کاری خودم هیچ گاه نقش خدمتکار را نداشتم و بعنوان بازیگر حق انتخاب دارم و این موضوع نمی تواند دلیلی بر توهین مردم سرزمینم به من باشد کما اینکه بازیگران شاخصی در سینمای ملی ایفاگر این نقش در مجموعه های مختلف بوده اند.

این هنرپیشه با پذیرش اینکه هر اثر می تواند دارای نقایصی هم باشد، افزود: مخاطب مجموعه نمایش خانگی "خاتون" فقط گیلانیان نیستند که به گویش گیلکی ساخته شود؛ گستره انتشار این فیلم بین المللی است و اگر قرار باشد همه دیالوگ ها گیلانی باشد کسی متوجه نمی شود؛ کارگردان باید به فکر بخش اقتصادی فیلم هم باشد.

محسنی گفت: با افتخار می گویم یک گیلانی هستم و در خاتون بازی کردم و این حق را به هیچکس نمی دهم که برای ایفای نقش در این سریال به من با واژه های چون هویت فروش توهین کند. مجموعه نمایش خانگی خاتون نه تنها توهین به گیلانیان نیست بلکه معتقدم در این سریال علاوه بر نمایش غیور مردی گیلانیان در مبارزات سیاسی آن دوره با نمایش زنان قدرتمند گیلانی چون فهیمه اکبر - موسیقیدان، نویسنده گیلان شناس - با بازی غزل شاکری و یا ستاره پسیانی در نقش پروین یک زن مبارز گیلانی که کمتر به آن توجه شده است، خدمتی به این خطه است.

هجمه تعصب‌گرایی غلط به خاتون

بهزاد عشقی منتقد سینما نیز در ارتباط با اعتراضات بوجود آمده در خصوص مجموعه نمایش خانگی خاتون گفت: با برخوردهای ساده انگارانه در سال های دور - که به گویش گیلکی و برای شبکه استانی می نوشتم - مواجه بوده ام چرا که تصور بر این بود که هرکس به زبان گیلکی صحبت می کند باید قهرمان حماسی باشد اما این موضوع صحیح نیست و در هر فرهنگی بد هست خوب هم هست.

عشقی افزود: به یقین این گونه اعتراضات یک نوع تعصب گرایی بسیار غلط است؛ افرادی که چنین کارزاری راه انداختند بجای اینکه به خود شخصیت ها توجه کنند به بازیگران توجه می کنند که چرا 2 بازیگر گیلانی نقش نوکر و کلفت را بازی می کنند؟

وی ادامه داد: بیشتر شخصیت ها در این سریال گیلانی هستند، در تئاتر و سینما می توانید هر نقشی را بازی کنید مشروط بر اینکه آن نقش را خوب ارائه دهید؛ ما نقش کوچک و بزرگ نداریم بازیگر کوچک و بزرگ داریم و در سینمای جهان بازیگرانی داریم که در نقش های کوچک بسیار خوب می درخشند.

عشقی با بیان اینکه "ضد قهرمان وطن ندارد " گفت: در هر ملیت قوم و نژاد هم آدم های خوب وجود دارند هم بد؛اما می پذیرم به لحاظ زیبایی شناختی مواردی رعایت نشده است مثلا بهناز جعفری بسیار بد گیلکی حرف می زند و یکدستی در ارائه گویش صورت نگرفته است اما نمی شود از نکات مثبتی چون وجود کتاب فروشی در گیلان در آن برهه تاریخی و وجود زنان مبارز غافل ماند.

این منتقد سینمای کشور افزود: ما هزار نوع ممیزی داریم و با یک تعصب گرایی غلط خودمان هم یک ممیزی خودخواسته اضافه می کنیم؟ نمی شود با هر فیلمی که در گیلان ساخته می شود یک موج بوجود آورد به نظر من این غلط است؛ زبان در فیلمنامه تابع مقتضیات درام و در عین حال واقعیت هست و برخی از گیلانشناسان ما تعصبات گیلکی عجیب و غریب دارند که پذیرفته شده نیست.

وی با تاکید بر اینکه به یقین این گونه اعتراضات یک نوع تعصب گرایی بسیار غلط است تاکید کرد: خاتون علاوه بر نکات مثبت قوی چون طراحی صحنه، گریم و بسیار دیگر دارای نقایصی مثل کمتر توجه کردن به فرهنگ ملی است و انگار آدمها روح آن دوران را ندارند که نمی توان به این توجه نکرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
9
24
بیشتر به تبلیغ سیگار میمونه تا یه سریال.
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
8
21
خاتون در قالب یک دختر بختیاری ظاهر شده...که اصلا یک دختر بختیاری در سال ۲۰ همچین ظاهری نداشته و خیلی متفاوت اند...
به نطر من رویکرد غربی داره سریال و اصلا ربطی به ایران ندارد
۰۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
5
15
افتضاح هس کلا با شخصیت بی‌بی مریم یا خاتون اصلی زمین تا آسمون فرق میکنه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
احسنت
نيما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
4
23
به نظرم کسانی که در اين ...اظهارنظر کردن نه صلاحيت نظر دادن دارن و نه کار فرهنگی.
يک نمونه برای اثبات گفته‌ام:
وجود کتاب‌فروشی در گيلان در آن دوره با ديلوگ سخيف (شما مال اين‌جا نيستين؟ بايد حدس می‌زدم اين‌جا کسی دنبال کتاب فرانسوی نمی‌گرده)
بی‌سوادهايی که نمی‌دانند آن زمان غير کتاب و چاپ‌خانه و کتاب‌خوان، بيشتر مردم رشت و گيلان زبان فرانسه هم بلد بودند. نه اين‌که متوهمی به نام تينا پاکروان بيايد و قهرمان خيالی فرانسه‌دان برای گيلانی‌ها بسازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
چراتا این حد قضاوت میکنید شماها مته به خشخاش می گذارید،
چرا نکات مثبت فیلم رانمیگین اینکه مردم گیلان مبارز بودن،در زمان قحطی به آواره ها کمک میکردن وخیلی نکات مهم تر
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
آفرین بر غیرتت
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
16
11
فیلم بسیار عالی . هنرپیشه ها هنرمندانه بازی می کنند. باتشکر از زحمات بی نظیر شان.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
اگر گیلانی هستی که متاسفم برات
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
2
12
تو گیلان سال 1320 بعد یک بختیاری در گیلان قهرمان داستان !!!!؟؟ بحث من اینه آن زمان در گیلان هیچ مهاجری نبود ، چرا برای سریال ها از کارشناس لهجه استفاده نمیشه مسلما در این سریال هم استفاده نشده ، رعنا در سریال خاتون میگوید پدرم بخاطر دو کیسه برنج مرا به ارباب فروخت هیچ گیلانی این کار را نمیکند ، در تمام سریال های که کارگردانان و تهیه کنندگان غیر گیلانی ساخته میشود ارباب و خان و پولدار فارس هستند گیلانی ها نوکر و کلفت و رعیت و نگهبان قابل توجه آقای عشقی ، خانم پاکروان چون خودشان لر هستند قهرمان داستان و نقش خاتون خانم جواهریان را هم لر نشان دادند ،و هزاران انتقاد دیگر به سریال که باعث رنجش گیلانیان شده ، تمام منتقدین بیسواد و تندرو و تعصب گرای الکی هستند آقایان که مخالف کارزار هستند باسواد هستند نه خیر کسانی که مخالف منتقدین هستند بی غیرت هستند و بخاطر پول و معروف شدن و بازی کردن در کنار افراد بازیگران مشهور عقل و چشمشون از کار می‌افتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
2
11
جالبه پوشش بازیگر اصلی زن فیلم من رو یاد غربیها میندازه تا یک زن بختیاری تبار. یعنی هرکی کتابخون بود تو اون دوره، تیپ و لباسش انقدر غربی بود؟؟؟
فهیمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
11
6
انگار که یسریا فهمیدن مردم این سریالو خیلی دوست دارن،
پری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
16
6
از سازندگان این فیلم متشکرم.به عنوان یک گیلانی از تماشای این فیلم بسیار لذت میبرم.فیلم تاریخ گیلان بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده و جای تقدیر و تشکر دارد.
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
9
10
همیشه گیلان از خائنین ضربه خورده ، اینبار خانم شیرین محسنی ، محمدعلی صادق حسنی و بهزاد عشقی از خاتون دفاع کردند و گفتند گیلک ها اشتباه کردند که اعتراض کردند و خاتون توهینی به کسی نکرده ، جالب اینجاست هیچ پستی هم در اینستاگرام خودشون در حمایت و یا اعتراض به خاتون قرار ندادند و اگر قبلاً پستی گذاشتند ، الان حذفشون کردند ، من واقعاً متاسفم که پول مردم گیلان رو میخورید و علیه همین مردم در رسانه های پر نفوذ نفرت پراکنی می‌کنید ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
4
18
ما اگر نخواهیم شما فیلم سازان بی هویت در گیلان فیلم بسازید باید چه کسی رو ببینیم !!؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
1
12
من ازشهررشت هستم،دررشت مردم کمی متاسفانه با لهجه گیلکی صحبت می کنند،من نمی دانم چرا؟؟مخصوصا جوانان.....دوست دارند فارسی صحبت کنند ولی یک لهجه عجیب بوجود آمده که فارسی یا همان لهجه تهرانی هم نیست ومن دلیلش رونمی توانم بفهمم !!!مگه لهجه گیلکی چه اشکالی داره؟؟؟؟!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین