کد خبر: ۷۲۸۲۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
القدس العربی مطرح کرد

مذاکرات هسته‌ای ایران؛ جهان به لحظه واقعی نزدیک می‌شود

براساس بیانیه کشور‌های اروپایی، ایران باید به سرعت تولید اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصدی را متوقف کرده و بدون تاخیر به مذاکرات هسته‌ای بازگردد، چرا که به عقیده کارشناسان هسته ای، ایران تنها یک ماه با تولید مواد لازم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد.
مذاکرات هسته‌ای ایران؛ جهان به لحظه واقعی نزدیک می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

القدس العربی در مطلبی به قلم نوری آل حمزة نوشت: با وجود احتمال زیاد از سر گیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در هفته‌های آینده، [ترکیب]هیت مذاکره کننده تهران همچنان نامشخص و غیر قابل توجیه است.

در ادامه این مطلب آمده است: گفتگو‌های غربی-ایرانی در راستای احیای توافق هسته‌ای به نتیجه نرسید و در حالی که ابراهیم رئیسی احیای برجام را یکی از اهداف خود می‌داند، انتصاب‌ها در دولت وی بویژه در وزارت خارجه، سوالاتی را در مورد از سر گیری مذاکرات برانگیخته است.

پس از اینکه حسین عبداللهیان به منصب وزارت خارجه رسید، رئیسی تصمیم گرفت علی باقری کنی را بعنوان معاون امور بین الملل وزیر خارجه انتخاب کند، تا عهده دار امور مربوط به مذاکرات هسته‌ای باشد و جانشین مذاکره کننده سابق ایران، عباس عراقچی شود، اما از آنجا که باقری کنی به اصرار خود برای ترک مذاکرات و پیش بردن طرح هسته‌ای ایران معروف است، همین امر نگرانی‌هایی را در بین غربی‌ها به دنبال داشته است. در واقع تهران تلاش می‌کند پرونده هسته‌ای را از وزارت خارجه گرفته و به شورای عالی امنیت ملی ایران واگذار کند، تا این شورا عهده دار مذاکرات شود.

به گفته رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین الملل انرژی اتمی، این آژانس به توافقی با ایران دست یافته که هدف از آن ایجاد یک فضای دیپلماتیک برای دست یابی به راه حل‌های فراگیرتر است.

در سطح منطقه ای، اسرائیل در آخرین واکنش خود با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مخالفتی نکرد و وزیر دفاع دولت صهیونیستی در گفتگو با فارین پالیسی گفت: اسرائیل می‌تواند توافق هسته‌ای جدید با ایران را بپذیرد.

با وجود هشدار‌های کارشناسان در مورد سیاست ایران، دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران دست یافت. با توجه به راهبرد واضح ایران مبنی بر تعلل برای رسیدن به هدف، که دولت‌های غربی و بویژه دولت اوباما نقش زیادی در شکل گیری آن داشتند، امروز تغییر مسیر ایران بدون مانع تراشی ممکن نیست. همانطور که شرایط منطقه‌ای و جهانی باعث ایجاد موانعی در برابر قدرت‌های غربی در تعامل با ایران شده و این موانع در نهایت موجب کمرنگ شدن ایالات متحده و تعامل آن در کانال‌های دیپلماتیک جهانی شد.

به طور کلی، حرکت نکردن ایالات متحده برای مقابله با چالش‌های خاورمیانه و بررسی مسائلی مانند برنامه‌های هسته‌ای ایران، باعث می‌شود مسئولان ایرانی قانع شوند که غرب برنامه‌های کافی برای مهار انگیزه‌های هسته‌ای نظام تهران را ندارد.

با اینکه چهارشنبه گذشته انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن از نقض مکرر تعهدات هسته‌ای توسط ایران اظهار نگرانی کردند، تهران در صدد استفاده از فرصت دیپلماتیکی بود که توافق با مدیر کل آژانس هسته‌ای برایش به ارمغان آورد.

براساس بیانیه کشور‌های اروپایی، ایران باید به سرعت تولید اورانیوم غنی سازی شده ۶۰ درصدی را متوقف کرده و بدون تاخیر به مذاکرات هسته‌ای بازگردد، چرا که به عقیده کارشناسان هسته ای، ایران تنها یک ماه با تولید مواد لازم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد.

در این میان، تروئیکای اروپایی امیدوار است که ایران فورا تولید اورانیوم غنی سازی شده خود را متوقف کند، اما تمام این تلاش‌هایی که ذکر آن گذشت، به قانع شدن تهران در این باره که واقعیت طرح هسته‌ای خود و میزان پیشرفت آن را علنی کند، کمکی نکرده و همین مساله کار را سخت‌تر می‌کند.

به عقیده تحلیلگران، همین علنی نشدن برنامه‌های هسته‌ای ایران، به نزدیک شدن جهان به یک لحظه واقعی یعنی ساخت بمب اتمی توسط این کشور، کمک می‌کند. در اینجا نقش اسرائیل تبلور می‌یابد، که چه بسا با کمک دولت‌های عربی و غیر عربی، برای مهار ایران هسته‌ای اقدامی کند...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین