کد خبر: ۷۲۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷

روابط آمریکا و پاکستان روی طناب باریک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به رخدادهای اخیر سیاسی در پاکستان معتقد است دولت آتی این کشور روابط خود را با آمریکا کاهش داده و در عین حال این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور آینده آمریکا نیز به دنبال محدود کردن روابط ایالات متحده با پاکستان باشد.

در مطلب این روزنامه آمده است: دولت جدید در اسلام آباد در نشان دادن مخالفت خود با سیاست‌های واشنگتن و همچنین استراتژی کاخ سفید در مبارزه با تروریسم لحظه‌ای را هدر نداده است.  سفر دو تن از مقامات ارشد کاخ سفید درست در روز سوگند یاد کردن «یوسف رضا گیلانی» نخست وزیر جدید پاکستان نشان دهنده نگرانی ایالات متحده از سیاست های تازه دولت اجرایی پاکستان است.

به گفته خبرنگار نیویورک تایمز که در سفر سه روزه به همراه جان نگروپنته معاون وزارت خارجه آمریکا به پاکستان حضور داشت و سفر نگروپنته را یکسری پذیرایی سرد و خشن از سوی مقامات پاکستانی توصیف کرد که نشانگر چالش‌های آینده دولت جدید پاکستان خواهد بود.

رهبران تازه پاکستان مدعی شدند مراحل تصمیم‌گیری در زمینه های سیاسی هم اکنون تنها توسط پرویز مشرف اتخاذ نشده و عده‌ای بیشتری در این تصمیم‌گیریها شرکت دارند. این عملکرد نشانگر آن است که واشنگتن علاوه بر بکارگیری رابط ‌های خود با مشکلاتی فراتر از گذشته روبرو است. 

دولت جدید همچنین با وضوح اعلام کرده در ادامه روند استراتژی مبارزه با تروریسم ترجیح می‌دهد با ستیزه‌جویان افراط‌گرا مذاکره کنند.

اگر چه در حال حاضر بیانیه دولت اجرایی بوش بر همکاری پاکستان و آمریکا تاکید دارد واشنگتن پست در خبرهای خود اعلام داشت آمریکا به عملیات خود در یافتن محل اختفای ستیزه‌جویان در مناطق مرزی و قبیله‌ای پاکستان ادامه می‌دهد.

در گزارش واشنگتن پست آمده است واشنگتن خواستار  نابودی شبکه تروریستی القاعده  درون خاک پاکستان قبل از روی کار آمدن دولت جدید است و احتمال دارد دولت جدید خواستار جلوگیری حملات هوایی آمریکا شود.

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند استراتژی مبارزه با تروریسم در خاک پاکستان برای واشنگتن نگران کننده خواهد بود. در زمانی که درگیری‌ها نیروهای ناتو در افغانستان چالش برانگیز است عده‌ای در این میان تمایل پاکستان به ادامه جنگ با تروریسم را زیر سوال بردند و مدعی شدند پاکستان از کمکهای آمریکا سواستفاده کرده و به عنوان ماموری دوجانبه عمل می کنند.

سیاستهای دولت بوش در مقابل پاکستان همواره  حامی پرویز مشرف بوده است و یکی از محورهای اصلی سیاستهای خارجی بوش بوده حتی اگر  منجر به دیپلماسی تک بعدی شود. 

ارتش پاکستان و سرویس اطلاعاتی این کشور همواره مهره های اصلی جنگ با تروریسم توسط ایالت متحده بوده و خواهند ماند. دولت آمریکا روابطی درازمدت با ارتش پاکستان داشته است درعین حال تحلیل گران معتقدند احتمال دارد ارتش دیگر تمایلی به ادامه روابط خود با آمریکا نداشته باشد.

عملکرد واشنگتن در حوزه پاکستان منتقدان زیادی از جمله باراک اوباما و هیلاری کلینتون دو نامزد حزب دموکرات دارد و هر دو نامزد انتخاباتی با اعتراض به سیاستهای بوش طرفدار کاهش حمایت آمریکا از مشرف هستند.

 آنها معتقدند آینده سیاستهای خارجی آمریکا در مقابل پاکستان باید به کمکهای مالی محدود و فراتر از مبارزه با تروریسم برود.

از سوی دیگر جان مک‌کین نامزد جمهوریخواه نیز خواستار ارائه کمکهای مالی و آموزشی به پاکستان است. 

این نظرات نشاندهنده سیاستها و استراتژی آینده آمریکا نسبت به پاکستان است. تحلیلگران معتقدند مهم نیست چه کسی اداره کشور را بر عهده داشته باشد، واشنگتن روی طناب باریک قدم می‌زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین