کد خبر: ۷۲۸۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند واکسن بزنند؟

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: طبق پروتکل بهداشتی کشور اگر فردی به کرونا مبتلا باشد، بعد از اتمام دوره بیماری و خروج از قرنطینه می‌تواند واکسن کرونا را دریافت کند.
بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند واکسن بزنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی امیری اظهار کرد: واکسیناسیون کرونا از بهمن ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان در کشور آغاز شد و بعد هم نوبت به بیماران خاص، سالمندان و حالا به جوانان و نوجوانان رسید، در این میان برای برخی از مردم سوالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون کرونا وجود دارد.

وی ادامه داد: شایعاتی در فضای مجازی به نگرانی مردم برای استفاده از واکسن کرونا دامن زده است و برخی عنوان می‌کنند واکسن‌های کرونا قابل اعتماد نیستنند. برخی می‌گویند بعد از تزریق واکسن دوباره به کرونا مبتلا شدند و برخی نیز می‌گویند تزریق این واکسن برای برخی از بیماران مشکل ایجاد می‌کند.

امیری تصریح کرد: همواره سؤالاتی مانند واکسن کرونا چقدر ایمنی ایجاد می‌کند؟ آیا در هر شرایطی می‌توان واکسن زد؟ بعد از واکسن کرونا ناقل هستیم؟ برای مردم وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیان کرد: طبق پروتکل بهداشتی کشور ما اگر فردی به کرونا مبتلا باشد، بعد از اتمام دوره بیماری و خروج از قرنطینه می‌تواند واکسن کرونا را دریافت کند.

وی تأکید کرد: کسی که واکسن کرونا را دریافت کرده لازم نیست تست PCR بدهد و ناقل هم نیست، مگر اینکه فرد بعد از تزریق دز اول واکسن، قبل از اینکه واکسن اثر کند به کرونا مبتلا شود.

امیری در پاسخ به این سؤال که بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل هستیم؟ عنوان کرد: افرادی که واکسن کرونا می‌زنند، ناقل این بیماری نیستند و نیاز نیست که قرنطینه شوند، اما تمام موارد ایمنی را که قبل از تزریق واکسن رعایت می‌کرده‌اند، باید همچنان رعایت کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی افزود: بعد از تزریق واکسن کرونا، فرد باید همچنان از ماسک استفاده کند چون دو هفته زمان می‌برد که بدن افراد ایمن شود، واکسن‌هایی که دو دز دارند؛ دو هفته بعد از دُز دوم و واکسن‌هایی که تک دز هستند؛ دو هفته بعد از دریافت واکسن، ایمنی ایجاد می‌کند، پس استفاده از ماسک بعد از تزریق واکسن توصیه می‌شود، مخصوصاً تا زمانی که بیش از ۵۰ درصد جامعه واکسینه نشده‌ و انتقال بیماری در جامعه کم نشده باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام واکسن کرونا بهتر است؟ تصریح کرد: تمام واکسن‌های تولید شده کرونا که فعلاً در دنیا استفاده می‌شود، می‌تواند در برابر بیماری شدید یا مرگ بر اثر کرونا از فرد محافظت کنند، پس هر مدل واکسن می‌تواند مؤثر باشد.

امیری با اشاره به این‌که تزریق واکسن کرونا برای افراد دارای آلرژی از هر نوعی، آلرژی به غذا، دارو، آلرژی فصلی و … ممنوعیت ندارد و افراد با هر شدت و نوعی از آلرژی می‌توانند واکسن کرونا بزنند، افزود: اما توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید در مرکزی واکسینه شوند که امکانات پایش شرایط بیمار و احیای بیمار وجود داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیان کرد: کسانی‌که به یک نوع واکسن واکنش شدید، در حد مرگ، نشان داده‌اند دیگر نمی‌توانند از آن نوع واکسن استفاده کنند، مثلاً قبلاً دز اول را سینوفارم تزریق کردند و خطر مرگ برای آن‌ها پیش آمده باشد، حالا دز دوم را نباید از آن نوع واکسن استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین