کد خبر: ۷۳۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
دکتر حسن سبحانی در گفتگو با آفتاب:

اسرائیل به دنبال ایجاد فشار روانی در منطقه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ساعت 10 صبح سه شنبه با صدا در آمدن آژیر خطر در سرتاسر فلسطین اشغالی بي سابقه ترين مانور رژیم صهيونيستی با حضور تمامی نیروهای فوق العاده و ارتش این رژیم آغاز شد.

 هر چند که در طول این مانور مناطق مرزی جنوب لبنان آرام بود و شهروندان لبنانی نیز به زندگی عادی خود ادامه می دادند ولی با آغاز مانور از بامداد سه شنبه ارتش لبنان به حالت آماده باش درآمد.

 متعاقب آن فؤاد سنیوره نخست وزیر لبنان نیز به رژیم اسرائیل درباره سوء استفاده از مانور نظامی خود هشدار داد و قائم مقام رهبر گروه حزب الله لبنان تمرين های تازه نظامی اسرائيل را نشان از آمادگی اين کشور برای جنگ تازه در لبنان تحلیل کرده است.

دکتر سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، به تشریح ابعاد این مانور پنج روزه بر روی تحولات منطقه و جهان عرب پرداخته‌است.


س: برگزاری مانور نظامی گسترده توسط اسرائیل چه اندازه قدرت‌نمایی این رِِژیم برای ماجراجویی‌های جدی در منطقه است؟

ج: این مانور برای بازسازی روحیه ارتش اسرائیل برگزار شد. هرچند که با توجه به تحولات دو سال اخیر به نظر نمی‌آید که این مانور گویای حمله جدیدی از سوی اسرائیل باشد. در واقع هرگونه عملیات نظامی در لبنان و یا هر کجای دیگر احتیاج به شرایط ویژه‌ای دارد هر چند که باید همچنان خطر حمله را در نظر داشت ولی تصور می‌کنم این مانور بیشتر مربوط به مسائل داخلی اسرائیل می‌شود.

س: مقامات اسرائیلی از این مانور به عنوان بزرگترین مانور دوران این رژیم یاد می‌کنند. آیا اسرائیل توان چنین مانوری را دارد؟

ج: این مانور به صورت گسترده و با حضور مردم برگزار شد. همانطور که اشاره کردیم هدف آنها بالا بردن روحیه مردم و ارتش اسرائیل است. البته این مانور می‌تواند نشانه آمادگی اسرائیل برای تهدید و حمله نظامی تحلیل شود.

س: با توجه به ضعف‌هایی که ارتش اسرائیل در نبرد 33 روزه از خود نشان داده است. آیا این کشور توان یک حمله نظامی جدید را دارد؟

ج: اسرائیل با حمایتی که آمریکا از این کشور انجام می‌دهد و در نظر گرفتن توان کلاسیک و تکنولوژی نظامی که در اختیار دارد امکان حمله از سوی این کشور طبیعی خواهد بود ولی در مورد اینکه در اهداف حمله نیز موفق خواهند بود، بستگی به شرایط موجود دارد.

اسرائیل در حمله به اعراب غیر از حمله سال گذشته توانسته است به تمامی هدف‌های نظامی خود دست پیدا کند. در حمله به لبنان نیز هجم تخریب فراوانی برجای گذاشته است و در طول جنگ هر نقطه از این کشور را خواست، تخریب کرد و از بین برد. 

البته اسرائیل در این حمله نتوانست به هدف‌هایی که پیش‌بینی کرده بود از جمله خلع سلاح حزب‌الله و نابودی این گروه دست پیدا کند. لذا در افکار عمومی جهان و حتی افکار داخلی اسرائیل، ارتش این کشور شکست خورده تلقی می شود. هر چند که اسرائیل ضربه مهلک و سهمگینی بر اقتصاد و مردم لبنان وارد کرد.

س: مانور نظامی اسرائیل چه تاثیری بر روی تغییر آرایش قوا در منطقه بر جای خواهد گذاشت؟

ج: تغییر آرایش قوا و تغییر معادلات منطقه‌ایی به مرور در حال صورت پذیرفتن است. به این معنی که آمریکایی‌ها توسط فشارهای بی‌امانی که به کشورهای عربی وارد می‌کنند تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا حضور اسرائیل در منطقه را به امری عادی تبدیل کنند و شرایط را به نحوی دنبال کنند که نیروهای مقاومت،‌ سوریه و برخی کشورهای مستقل عربی در انزوا قرار گیرند.

بنابراین برگزاری هر نوع مانور در منطقه می‌تواند فشارهای روانی بر روی کشورهایی که تعامل با آمریکا دارند بیشتر کند و آنها را تحت تاثیر قرار دهد ولی باید این نکته را در نظر داشت که تحولات در منطقه به مسائل منطقه و تحولات داخل کشورهای عربی برمی‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین