کد خبر: ۷۳۱۶۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
احتمالا عادی‌سازی روابط تهران – ریاض به زودی اعلام خواهد شد

ایران و عربستان در آستانه آشتی| در آخرین دور مذاکرات تهران و ریاض چه گذشت؟

یک دیپلمات خارجی در ریاض به خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید دو طرف تقریبا در دور آخر مذاکرات در بغداد با یکدیگر توافق کردند تا از شدت تنش‌ها کاسته و جنگ نیابتی در منطقه را آرام سازند و از تشدید آن بپرهیزند.
ایران و عربستان در آستانه آشتی| در آخرین دور مذاکرات تهران و ریاض چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری "فرانسه" در گزارشی به نقل از یک دیپلمات و کارشناسان مسائل سیاسی اشاره می‌کند که هفته‌هاست که علائمی مبنی بر پیشرفت در روند مذاکرات ایران و عربستان دو رقیب منطقه‌ای در جهت عادی‌سازی روابط‌شان پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در حال نمایان شدن بوده‌اند و این موضوع باعث کاهش تقابل در خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: مقام‌های سعودی و ایرانی طی ماه گذشته چندین دور مذاکرات را در بغداد انجام داده‌اند و طرفین مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند. آخرین دور مذاکرات که چهارمین دور آن محسوب می‌شود در پایان سپتامبر انجام شده است.

یک دیپلمات خارجی در ریاض به خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید دو طرف تقریبا در دور آخر مذاکرات در بغداد با یکدیگر توافق کردند تا از شدت تنش‌ها کاسته و جنگ نیابتی در منطقه را آرام سازند و از تشدید آن بپرهیزند.

"علی الشهابی" مشاور دولت عربستان وضعیت کنونی میان ایران و عربستان را بسیار مثبت و دلگرم‌کننده توصیف می‌کند و معتقد است ایران باید گام واقعی بردارد نه آنکه صرفا خوب صحبت کند.

او با اشاره به پرونده جنگ یمن می‌گوید ایران باید تامین مالی و تسلیحاتی(ایران بارها این ادعا را رد کرده است) انصارالله را متوقف سازد. او معتقد است چنین اقدامات اساسی‌ای اگر از سوی ایران صورت گیرند عربستان نیز با بازگشایی سفارتخانه‌ها موافقت خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند دلایل اقتصادی نیز در زمینه تلاش ایران و عربستان برای آشتی با یکدیگر موثر بوده‌اند. "یاسمین فاروق" پژوهشگر اندیشکده کارنگی می‌گوید: ریاض در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک پروژه عظیم اقتصادی است و نمی‌خواهد حملات از یمن به سرزمین‌هایش ادامه یابند. عربستان به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته نفت خود با اجرای طرح‌های اقتصادی به ارزش میلیارد‌ها دلار است. اکنون شانس بیشتری در مقایسه با گذشته برای دستیابی به توافق وجود دارد چرا که عربستان اطمینان دارد که حمایت نظامی‌ای از سوی امریکا در برابر تحرکات نظامی احتمالی ایران نخواهد داشت.

فاروق معتقد است که فضا نشان‌دهنده احتمال وقوع تحولاتی مثبت است. با این وجود، او مدعی شد اطمینان و اعتماد زیادی به ایران از سوی ریاض و دولت‌های عرب منطقه درباره پایبندی تهران به مفاد توافق وجود ندارد.

یک دیپلمات خارجی به خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید: تهران علاقمند به استفاده فرصت همکاری‌های اقتصادی با عربستان است چرا که تهران تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی آسیب دیده است. در حالی که عربستان نیز علاقمند است توقف درگیری در یمن را شاهد باشد؛ درگیری‌ای که در آن میلیارد‌ها هزینه کرده است.

خبرگزاری "فرانسه" در ادامه می‌افزاید: دو کشور در رقابت منطقه‌ای با یکدیگر به بن بست رسیده‌اند و متوجه شده‌اند که چاره‌ای جز دستیابی به مصالحه با یکدیگر ندارند. توافق بدان معناست که دو کشور با عبور از اختلافاتی که با یکدیگر دارند به وضعیت دو رقیب سنتی و قدیمی منطقه‌ای باز خواهند گشت. یک دیپلمات در ریاض می‌گوید شاید در هفته آینده شاهد دور تازه‌ای از گفتگو میان ایران و عربستان باشیم؛ جلسه‌ای برای نهایی شدن توافق به خصوص درباره بازگشایی کنسولگری‌ها در دو کشور. او معتقد است اعلام عادی‌سازی روابط احتمالا ظرف چند هفته آینده صورت خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
3
12
اشغال کردن انقلابی و آتش به اختیار سفارت و طبل جنگ را ببینیم یا کرنش کردن برای دوستی ؟؟...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
4
مردم چشم انتظار برجام هستند اصل مشگل اینجاست بفرض سفارت های ایران و عربستان بزگشائی شوند چه گشایشی در اقتصاد رو به افول کشود حادث میشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
1
کشور دوست وبرادر کوک پرور شیر گاو ده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
5
بچه ها هرکی زودتر از همه دوباره کنسولگری رو آتیش بزنه، حتما مثل دفعه پیش نه تنها کاری باهاش نداریم بلکه ازش تقدیر هم میکنیم. باریکلا، ببینم کدومتون آتیش به اختیار ترید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
6
دبيرستان دخترانه ست
يه روز قهر
يه روز آشتي
يه روز با اين
فردا با اون
اين حال و روز حكمرانان ايرانه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین