کد خبر: ۷۳۳۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶

زعفران چند؟

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی، احتمال کاهش تولید زعفران وجود دارد.
زعفران چند؟
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت بازار زعفران اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو زعفران نگین نوبرانه( تولید امسال) با نرخ ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

او قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته مربوط به تولید سال قبل را ۹ میلیون تومان، پوشال را ۱۲ تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نگین را ۱۳ تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سوپر نگین را ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضرحداقل قیمت هر مثقال زعفران ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۹۰ هزار تومان است.

میری ادامه داد: بنابر دستورالعمل خرید حمایتی زعفران توسط وزیر جهاد کشاورزی هر کیلو زعفران نگین با نرخ ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود که این امر اتفاق خوبی است که امیدواریم در انواع زعفران های دیگر همچون سرگل، پوشال و دسته اتفاق بیفتد که کشاورزان رضایت خاطر داشته باشند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به تاثیر خرید حمایتی بر بازار زعفران بیان کرد: خرید حمایتی زعفران تا برداشت محصول جدید در سال آینده باید استمرار یابد تا کشاورزان اطمینان خاطر داشته باشند که قیمت زعفران کاهشی ندارد و همواره صادرکنندگان مطمئن شوند که دولت پشتیبانی می کند.

به گفته او، بنابر ابلاغ دستورالعمل خرید حمایتی توسط وزیر جهاد کشاورزی، قیمت اعلامی حداقل نرخ زعفران در بازار است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت تولید بیان کرد: آمارها نشان می دهد که تاکنون رقم قابل ملاحظه ای برداشت نشده است، چرا که برداشت زعفران از ۵ مهر آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد، اما آنچه مسلم است با توجه به خشکسالی و کم آبی، احتمال کاهش تولید زعفران وجود دارد، اما درصد و رقمی تا پایان فصل نمی توان اعلام کرد.

میری ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که با توجه به خشکسالی، کم آبی، گرانی آب و عدم انگیزه کشاورزان برای تولید به واسطه پایین بودن قیمت، تولید زعفران کاهش خواهد داشت.

این مقام مسئول نسبت به قاچاق زعفران هشدار داد و گفت: با توجه به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما و مقرون به صرفه نبودن صادرات، قاچاقچیان از این موقعیت سوء استفاده کردند و تا زمانی که صادرکننده به ازای هر کیلو زعفران صادراتی یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مابه التفاوت به سامانه نیما پرداخت کند، قاچاق ادامه خواهد داشت.

او در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران تصریح کرد: بنابر آمار ۶ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است که با رفع موانع صادراتی پیش بینی می شود که در ۶ ماهه دوم صادرات رشد قابل توجهی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین