کد خبر: ۷۳۴۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
۴۰ درصد منابع بودجه عمومی را خوزستان تأمین می‌کند

استاندار خوزستان: آثار جنگ همچنان وجود دارد/ منافع کمتری نصیب خوزستان می‌شود

استاندار خوزستان گفت: بسیاری از مؤسسات و شرکت‌های این استان، دفاتر مرکزی‌شان در تهران و حساب‌ها و گردش مالی آنها در پایتخت است و از این بابت منافع کمتری نصیب خوزستان می‌شود.
استاندار خوزستان: آثار جنگ همچنان وجود دارد/ منافع کمتری نصیب خوزستان می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

صادق خلیلیان شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد با اشاره به برکت وجود منابع عظیم مادی و معنوی و نقش بی‌بدیل در دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: این استان تبدیل به یک استان راهبردی در کشور شده که ظرفیت‌های بزرگی در آن به وجود آورده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در دفاع مقدس وقتی دشمن می‌خواست به‌نظام جمهوری اسلامی آسیب بزند از استان خوزستان شروع کرد اما در این استان نیز زمین‌گیر شد و در نهایت شکست خورد و عقب‌نشینی کرد، افزود: مسیری که استان خوزستان بعد از دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی طی کرده است با بازسازی مناطق جنگ‌زده شروع شد اما واقعیت این است که به‌رغم اینکه در سال‌های ۷۲ یا ۷۳ بازسازی به اتمام رسید اما عملاً وقتی به آبادان یا خرمشهر مراجعه می‌کنیم، مشاهده خواهد شد که آثار جنگ همچنان وجود دارد با وجود اینکه اعتباراتی برای بازسازی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: زمینه‌های بسیار متنوع و گسترده از نظر صنایع نفت، گاز، فولاد، کشاورزی در این استان وجود دارد و بعد از تهران در تولید ناخالص داخلی کشور در رتبه دوم است؛ البته دلیل اول شدن تهران این است که بسیاری از مؤسسات و شرکت‌هایی که در خوزستان وجود دارند، دفاتر مرکزی‌شان در تهران است و حساب‌ها و گردش مالی آنها در تهران است و از این بابت منافع کمتری نصیب خوزستان می‌شود. البته در بدو ورود به استان خوزستان درخواست کردیم که شرکت‌ها، حساب‌ها و گردش مالی خود را در استان نگه دارند زیرا این منابع می‌توانند وجوهی را برای توسعه استان خوزستان تأمین کنند.

وی به صنایع متعدد در استان که با پیمانکارهای خارج از استان قرارداد می‌بندند، اشاره کرد و گفت: نیروهای جذب شده برخی از آنها نیروهای از خارج استان است از جمله اینکه در برخی مناطق استان خوزستان با وجود پتروشیمی‌ها اما نرخ بیکاری آنان بالاست.

خلیلیان با عنوان اینکه استان خوزستان تقریباً ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی را از جمله صادرات نفت و گاز تأمین می‌کند، تشریح کرد: اما با این وجود در سال ۹۸ بر اساس آمار رسمی کشور، نرخ بیکاری در خوزستان پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و با وجود ظرفیت‌های بزرگ، بهره‌مندی استان خوزستان متناسب نیست.

وی، تنوع اقوام در خوزستان را از ظرفیت‌های بزرگ و فرهنگ گران‌بهای برای استان دانست و تأکید کرد: این ویژگی قابلیت بهره‌برداری به بهترین شکل در سطح ملی و بین‌المللی را دارد و این امر نیز یک نقطه قوت است.

استاندار خوزستان با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه آب، فاضلاب، ریزگردها، بیکاری و ضعف زیرساختی در استان خوزستان عنوان کرد: در برنامه سفر رئیس‌جمهور، مشکلات و نقاط ضعف استان خوزستان را که مشمول مرور زمان شده‌اند در یک برنامه و طرح دو ساله تعیین و تدوین شده تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسند؛ همچنین یکی از وعده‌هایی که در سفر دولت داده شده این بود که این برنامه به تصویب دولت برسد که این امر انجام شد.

وی بیان کرد: این برنامه، ما را در مسیر توسعه نسبی استان و جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها قرار می‌دهد؛ تأمین آب آشامیدنی، شبکه‌های فاضلاب، مهار آب‌های سطحی، بهداشت و درمان و مباحث فرهنگی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز در این برنامه دو ساله گنجانده شده است.

استاندار خوزستان با تأکید بر اصلاح شبکه فاضلاب اهواز افزود: این موضوع در دو قسمت کوتاه و میان‌مدت دنبال می‌شود؛ همچنین یکی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شرق رودخانه کارون نیز آماده است تا بخش قابل توجهی از فاضلاب را از ورود به کارون جلوگیری کند.

خلیلیان بیان کرد: بخشی از مسائل جاری مانند هفت‌تپه نیز به روند عادی خود بازگشت و امیدواریم بتوانیم کشت و بهره‌برداری داشته باشیم.

وی گفت: مشکلات تنش آبی از دیگر مشکلات خوزستان است که ما را در نیمه آبان ماه و آذرماه تا وقتی بارندگی آغاز شود با چالش مواجه می‌کند که در این خصوص دو جلسه برگزار و بر اساس آن تصمیم گرفته شده که الگوی کشت به سمت کشت پاییزه گندم سوق داده شد و امید است که جلوی ضرر و زیان کشاورزان گرفته شود.در خصوص تأمین حق‌آبه نیز انتظار می‌رود که حق استان خوزستان مورد توجه قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین