کد خبر: ۷۴۰۷۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
از ام پی وی تهران تا رولز رویس و مرسدس

تصاویر| نمایش خودرو‌های قدیمی خاندان پهلوی در ایران

این موزه توسط بنیاد مستضعفان اداره می‌شود که اموال مصادره شده رژیم سرنگون شده پهلوی را مدیریت می‌کند. خودرو‌ها خیره‌کننده هستند. در سال ۱۹۷۲ میلادی، مرسدس، پورشه و فولکس واگن با دانستن آن که شاه عاشق مهندسی آلمانی‌هاست با یکدیگر همکاری کردند تا خودرویی بی‌سابقه را بسازند و حاصل آن خودروی "ام پی وی تهران" بود؛ یک خودروی تک‌سرنشین نارنجی رنگ روشن که هدیه‌ای بود به رضا پهلوی ولیعهد وقت ایران که در آن زمان ۱۲ ساله بود و در حال یادگیری رانندگی.
تصاویر| نمایش خودرو‌های قدیمی خاندان پهلوی در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

جواهر این موزه یک دستگاه خودروی "پیر ارو" مدل "ای" تولید سال ۱۹۳۰ میلادی است. خاندان سلطنتی ایران پیش از آن که در جریان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی سرنگون شوند سبک زندگی مجللی داشتند و خودرو‌های سریع و کاملا متفاوتی را در اختیار داشتند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری "فرانسه" در گزارشی درباره نمایش خودرو‌های سلطنتی در ایران در موزه تاریخی خودرو می‌نویسد: از زمان افتتاح این موزه در هفته‌های اخیر هزاران نفر از آن بازدید کرده‌اند.

مدیر موزه می‌گوید: "ما معتقدیم این خودرو‌ها بخشی از میراث فرهنگی ایران هستند. این خودرو‌ها متعلق به مردم هستند نه به خاندان سلطنتی".

این موزه توسط بنیاد مستضعفان اداره می‌شود که اموال مصادره شده رژیم سرنگون شده پهلوی را مدیریت می‌کند. خودرو‌ها خیره‌کننده هستند. در سال ۱۹۷۲ میلادی، مرسدس، پورشه و فولکس واگن با دانستن آن که شاه عاشق مهندسی آلمانی‌هاست با یکدیگر همکاری کردند تا خودرویی بی‌سابقه را بسازند و حاصل آن خودروی "ام پی وی تهران" بود؛ یک خودروی تک‌سرنشین نارنجی رنگ روشن که هدیه‌ای بود به رضا پهلوی ولیعهد وقت ایران که در آن زمان ۱۲ ساله بود و در حال یادگیری رانندگی. موتور قدرتمند این خودرو توان حرکت با سرعت ملایم ۳۰ کیلومتر بر ساعت را به آن می‌بخشید. خودروی دیگری به رنگ طلایی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد. علیرغم آنکه این خودرو از سال ۱۹۷۹ میلادی حرکت نکرده، خطوط براق روی آن هنوز هم الهام بخش کسانی است که به موزه برای تماشای آن می‌آیند.  حدود ۲۰ هزار نفر از زمان افتتاح موزه از آن بازدید کرده اند.

"فرزانه" یک بازنشسته ۵۵ ساله می‌گوید: من واقعا این مکان را دوست دارم، زیرا برخی از کمیاب‌ترین اشیای باقی‌مانده پیش از انقلاب را در خود جای داده است. این اشیاء ما را به تاریخ می‌برند".

این موزه با وسعت بیش از یک هکتار در منطقه صنعتی غرب تهران نزدیک به کارخانه‌های خودروسازی کشور واقع شده است. تاکنون ۵۵ خودرو و ۴ موتورسیکلت در آن جای داده شده است؛ خودرو‌هایی که فرح دیبا آخرین ملکه ایران نیز با آن رانندگی می‌کرد.

صد‌ها وسیله نقلیه دیگر نیز هنوز در ایران هستند و در انتظار بازسازی دقیق و نمایش قرار دارند. یکی دیگر از خودرو‌های این موزه رولز رویس مشکی‌رنگی است که در سال ۱۹۲۲ میلادی ساخته شده است. این خودرو نه به دلیل تجملات زیاد آن بلکه به دلیل آنکه بر سرش نزاعی حقوقی میان جمهوری اسلامی و خاندان سلطنتی پهلوی در گرفت، گنجینه تاریخی این موزه محسوب می‌شود.

مدیر موزه می‌گوید شش ماه پیش از انقلاب این خودرو برای تعمیر به کارخانه رولز رویس انتقال داده شد. پس از سقوط رژیم سلطنتی در سال ۱۹۷۹ میلادی، خاندان پهلوی با طرح ادعای آنکه این خودرو متعلق به آنان است از کارخانه خواستند تا خودرو را به آنان بازگرداند. این خواسته نبرد حقوقی‌ای را دامن زد و در نهایت دادگاه بریتانیایی رای داد که این خودرو متعلق به دولت ایران است و نه خاندان سلطنتی سابق و خودرو به ایران بازگشت.

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: جواهر موزه یک دستگاه "پیرس ارو" مدل "ای" سال ۱۹۳۰ میلادی است. در آن زمان این خودرو گران‌ترین خودروی ساخته شده در امریکا بود و توسط رضاشاه خریداری شد. قیمت آن ۳۰ هزار دلار بود که معادل یک هشتم بودجه دولتی ایران در آن زمان محسوب می‌شد و سپر و چراغ‌های جلوی با روکش طلا داشت. این خودرو که نشان شاهنشاهی روی در‌های آن نصب شده توسط شاه در مراسم ازدواج با ثریا، همسر دوم‌اش و در مراسم تشییع جنازه پدرش مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، زمانی که او از سلطنت خلع شد خودرو در ایران باقی ماند.

یکی دیگر از خودرو‌های جالب در این موزه مرسدس مدل ۱۹۳۴ است که هدیه هیتلر به رضاشاه بوده است. این خودرو آخرین در نوع خود است و از شش دستگاه ساخته شده از آن توسط آن شرکت آلمانی، پنج دستگاه در طول جنگ جهانی دوم تخریب شدند.

مدیر موزه می‌گوید مرسدس پیشنهاد خرید آن با قیمتی که ما تعیین کنیم را داده بود، زیرا آن شرکت مشتاق بود این خودرو را در موزه خود داشته باشد که ما پیشنهاد را قبول نکردیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
0
10
خیلی از این ماشین ها ... .. وبه کشورهای عربی فروخته همچنین تابلوهای کاخ نیاوران که فرح برای تالار های کاخ نیاوران خریداری کرده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
1
19
کجابودیم وکجاهستیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین