ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش دادند.
از آن سو خبر میرسد که خودروسازان قرار است سال آینده دیگر برای ارائه محصولات خود قرعهکشی نداشته باشند.
خودرو چگونه گران شد؟
ظاهرا تصمیم در این مورد، نه در جلسه هفتگی ستاد تنظیم بازار، که در جلسه فوقالعاده دیگری در روز سه شنبه گرفته شده است.
در اخبار مشروحی که از تصمیمات ستاد در جلسه چهارشنبه منتشر شده است، نامی از خودرو دیده نمیشود. گمانهزنیها بر این بود که اگر هم صحبتی در این مورد شود، فرمالیته است.
هدف، اصلاح قیمتگذاری بود
در عین حال، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه گفته است که ستاد به دنبال اصلاح قیمتگذاری بود و با برخی افزایش قیمتهای پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد.
او افزوده است که در نهایت تصمیم بر این شد که قیمتگذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش ۶ ماهه بر مبنای تورم اعمال شود.
اگر قرار بود قیمتها در نهایت ۱۸ درصد افزایش یابند، چرا ماه قبل با این موضوع مخالفت شد؟
فاطمیامین در این مورد گفته است که: دستور ماه قبل رییسجمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این دلیل بود که وی تاکید داشت که قیمت گذاریها باید اصولی باشد. بررسیهای دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم.
به گفته وزیر صمت عدم اصلاح قیمتها طی ۹ ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودروسازی شده بود.
فاطمیامین اضافه کرده است که هدف ستاد تنظیم بازار، نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمتهای بازار هم موثر باشد.
به گفته او، کسانی که از قبل ثبت نام کرداند با قیمت روز تحویل خودرو را تحویل میگیرند.
قرعهکشی حذف میشود
فاطمیامین وعده همراهی خودروسازان با مردم را داده و گفته است که آنها در صورت نیاز، خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه میدهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.
اما شاید از جمله مهمترین بخشهای حرفهای وزیر به حذف قرعهکشی در طرحهای فروش خودرو بازگردد.
او گفته است: از سال آینده قطعا قرعهکشی نخواهیم داشت و با برنامهریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش مییابد.