کد خبر: ۷۴۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۸
نجفقلی حبیبی:

اگر قصد تغییر در دانشگاه‌ها را دارید صریح بگویید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نجفقلی حبیبی، با اشاره به اظهارات خطیبان جمعه مشهد، تهران درباره وضعیت دانشگاه‌‌های کشور و همچنین اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره فضای کنونی دانشگاه‌ها گفت: «آقایان در جایگاه پیران معتمد، مؤمن و عاقل و دلسوز بیایند،‌ بنشینند و به سخنان و دغدغه‌های دانشجویان به عنوان سرمایه‌های عظیم انقلاب گوش کنند».

رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره تاکید کرد:‌ «دانشگاه‌ها خدمات‌شان به کشور بیش از این که بتوان آنها را برشمرد و این امر بر هیچ فرد عاقل منصفی پوشیده نیست».

وی اضافه کرد: «تمام نیروی انسانی که در بخش‌های گوناگون کشور در حال کار و تلاش هستند، فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه‌هایی هستند که مورد انتقاد آقایان هستند؛ از سویی در مراحل گوناگون دفاع از انقلاب و جهاد و جنگ همواره دانشگاه‌های کشور پیشگام بوده‌اند و اگر امروز که آنها روزها گذشته می‌خواهیم آنها را به دست فراموشی بسپاریم بحث دیگری است».

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اساتید و دانشجویان، فرزندان مملکت و انقلاب هستند، افزود: «اگر انتقادات آقایان به مسایل فرهنگی و وضعیت فرهنگی دانشگاه‌هاست، باید توجه داشته باشند که اساس مسایل فرهنگی در کشور ما در جایی دیگر سامان می‌یابد و هیچ‌یک از دستگاه‌های تبلیغاتی و فرهنگی کشور در دست دانشگاه قرار ندارد».

وی اضافه کرد: «انتقاد آقایان و خطبای جمعه از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها در واقع اعتراض و انتقاد از خود است؛‌ چرا که امروز تلویزیون، محراب و منبر و وعظ و خطابه در شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای سراسر کشور در دست خودشان است».

حبیبی در ادامه تصریح کرد:‌ «اگر فرهنگ عمومی کشور مشکلی دارد، باید بررسی شود و سهم دانشگاه‌ها نیز در شکل‌دهی به فرهنگ کشور مشخص شده و روشن شود که دانشگاه‌ها تا چه میزان خطاکارند».

وی با تاکید بر اینکه "باید مشخص شود مقصود آقایان از بیان مسایل و مشکلات فرهنگی و اخلاقی در دانشگاه‌ها چیست"، خاطرنشان کرد:‌ «آقایان با صراحت سخن بگویند،‌ آیا تمام مشکلات کشور متوجه دانشگاه‌هاست؟! اگر می‌خواهند تغییراتی در دانشگاه‌ها ایجاد کنند و طرحی دیگر دراندازند به صراحت بگویند». 

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) در ادامه گفت: «اگر بنا بر نصیحت جوانان است، نصیحت را جامعه دانشگاه با دل و جان می‌پذیرد اما اگر جریانی قصد دارد هر از گاهی جامعه دانشگاهی را زیر سوال ببرد، باید بگوییم که دانشگاه‌ها تاکنون هم کم آزرده‌خاطر نشده‌اند، پس بهتر است برای زیر سوال بردن، بسیاری از جاهایی را که مشکلاتی مهم‌تر و اساسی‌تر دارند زیر سوال ببرند».

وی ادامه داد:‌ «آنچه بنده به عنوان یک معلم دانشگاهی دیده‌ام این است که دانشگاه‌ها در حال خدمات ارزنده‌ای به جامعه هستند که آثار و برکات آن به وضوح در جامعه مشهود است و اگر آقایان مرتب در رسانه‌ها به پیشرفت‌های علمی کشور می‌بالند، محصول همین دانشگاه‌هاست».

این استاد دانشگاه‌ها درباره انتقاداتی از قبیل روابط آزاد دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مسایل اخلاقی گفت:«دختران و پسران دانشجوی ما که جدا از جامعه نیستند و به دور از فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه عمل نمی‌کنند، اگر رفتار جوانان ما در دانشگاه‌ها دچار تحولی شده، ناشی از تحولات ایجاد شده در فرهنگ عمومی جامعه است».

وی تاکید کرد:‌ «اگر فرهنگ عمومی جامعه دچار مشکل است و اشتباهی در آن دیده می‌شود باید دید مبانی آن چیست».

حبیبی تصریح کرد: «سرچشمه برخی رفتارها و پوشش‌های نامناسب و مغایر با اسلام در درون دانشگاه‌ها نیست؛ چرا که دانشگاه نیز صرفا یکی از مراکز اجتماعی محسوب می‌شود».

وی با اشاره به اینکه "نهادهای متولی معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی در دانشگا‌ه‌ها در محدوده فعالیت خطبای معظم جمعه هستند"، افزود: «آقایان اگر مشکلی می‌بینند ریشه‌ها را جست‌وجو کنند و اگر لازم شد دانشگاه آماده است این مسایل را به عنوان یک طرح تحقیقاتی گسترده بررسی و ریشه‌یابی کند».

رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به بحث‌های سیاسی که در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس مطرح می‌شوند،‌ گفت: «دانشجو جوان است و مسایل را می‌بیند و بر این اساس ممکن است جایی هم منتقد باشد. آقایان به سخنان جوانان به عنوان سرمایه‌های عظیم انقلاب گوش دهند و طبق فرموده قرآن کریم، بهترین سخن را برگزیده و طبق آن رفتار و عمل کنند».

وی با تاکید بر اینکه "با چند انتقاد سیاسی جامعه دانشگاهی نباید دانشگاه را بی‌دین خواند"، افزود:«اتفاقا انتقادات جامعه دانشگاهی را باید نشانه دلسوزی آنها برای نظام و انقلاب دانست».

حبیبی تصریح کرد:‌ «جوانان ما پس از دوره متوسطه وارد دانشگاه می‌شوند و در دانشگاه با مسایل سیاسی و اجتماعی به صورت علمی آشنا می‌شوند که این می‌شود یک سلسله انتقادات به شیوه‌های عمل مسئولان نظام. اگر آقایان انتظار دارند فرزندانشان درس بخوانند ولی چیزی نفهمند موضوع دیگری است».

وی با تاکید بر اینکه "سرمایه عظیم انقلاب را نباید به باد فنا داد"، اضافه کرد: «هر کس ظهر‌ها هنگام نماز ظهر به دانشگاه بیاید و سری به نمازخانه‌ها بزند، خواهد دید که نمازخانه‌ها چگونه پر و خالی می‌شود و چه کسانی در نمازخانه‌ها حضور می‌یابند».

حبیبی ادامه داد: «عمل فرزندان ما در دانشگاه‌ها تابعی از محیط اجتماعی است و اگر مشکلی هم دیده می‌شود،‌ کم‌لطفی است که آن را بر سر جامعه دانشگاهی خراب کنیم و در سخنرانی با وسعت خطبه‌های نماز جمعه دانشگاه و فرزندان و محصولان انقلاب را متهم کنیم».

وی در پایان گفت:‌ «بهتر این است که پنج نفر عالم عاقل باتجربه را به دانشگاه‌ها بفرستیم تا به صورت علمی و در گفت‌وگو با اساتید و دانشجویان بررسی کنند که چه چیزهایی عوامل نگرانی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین