کد خبر: ۷۴۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
در همایش کاربردی سینمای ضد فتنه عنوان شد

میرکریمی: وظیفه ما آگاه‌سازی جامعه است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رضا میركریمی شب گذشته در همایش كاربردی سینمای ضد فتنه در خانه سینما ‌گفت: در حوزه فرهنگ و هنر باید با ابراز خود به اهانت دیگران كه ارزش‌ها و هویت و تمدن ما را نشانه گرفته‌اند پاسخ داد. 

به گزارش ایسنا، این كارگردان سینما ادامه داد: ما قبل از پاسخ به هر تعرضی كه به اعتقادات ما صورت می‌گیرد باید به این پرسش پاسخ بدهیم كه چرا حساسیت‌مان در سطح جامعه هنری و مردم نسبت به تهاجم به ارزش‌ها و تمدن ایران كمرنگ شده است؟! 

او گفت: وظیفه ما آگاه‌سازی جامعه است و بیانیه دادن ربطی به حوزه فرهنگ ندارد. 

وی با بیان این‌كه نباید در مواجهه با هجمه غرب با ابزار سینما به مقدسات و تمدن اسلامی، اعتمادبه‌نفس خود را از دست داد تصریح كرد: این حركت ناشی از ضعف آنان است. درحال حاضر آن‌ها از یك سو با تولیدات فرهنگیشان اعتقاداتمان را زیر سوال می‌برند و از سوی دیگر تمدن ایرانی و داشته‌های فرهنگی ما در معرض تهاجم است. 

مدیر عامل خانه سینما گفت: در برخی از كشورها مردم به طور خودجوش در مواجهه با این تمهیدات مقابله می‌كنند، اما در كشور ما این روند مقوله‌ای نیمه دولتی شده كه وجود چنین احساسی در جامعه نگران‌كننده است. باید پرسید نقش ما هنرمندان و سیاست‌گذاران فرهنگ در این میان چیست؟! 

وی افزود: دعوت از حوزه‌های دیگر از جمله سیاسی، اجتماعی و بازنگری در عرصه سیاست‌های فرهنگی و آسیب‌شناسی از منظر جامعه‌شناسی می‌توان این نقصان كه جنبه فرهنگی دارد را از میان ببرد و در این راستا هنرمندان كه نماینده درجه یك مردم هستند، به خاطر حساسیت‌ بالایی كه دارند می‌توانند ضعف‌ها را رصد و به اطلاع آنان برسانند. 

میركریمی تأكید كرد: پرداختن به این موضوع و بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و آگاه‌سازی جامعه از طریق زبان هنر می‌تواند جامعه را واكسینه كند. 

وی اظهار امیدواری كرد: انجمن منتقدان و دیگر صنوف مولف با طرح چنین موضوعاتی و دعوت از كارشناسان به بازنگری سیاست‌های فرهنگی بپردازند، تا در مواجهه به آثاری نظیر «فتنه» و «پرسپولیس» اعتمادبه‌نفس را از دست ندهیم و تنها به صدور بیانیه اكتفا نكنیم . برای این‌كار در حوزه فرهنگ باید آگاه‌سازی را در درون شروع كنیم و آن‌گاه به جامعه به ندای ما پاسخ خواهد داد. 

در ادامه جلسه نشستی با حضور مجید شاه‌حسینی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، دكتر شفیعی سروستانی استاد دانشگاه و نصرت‌الله تابش سردبیر فیلم‌نگار با اجرای سعید مستغائی به عنوان ریاست انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برگزار شد و درخصوص سینمای ضدفتنه بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت. 

شفیعی سروستانی با بیان این‌كه ساخت چنین آثاری نظیر «فتنه» ما را متوجه فضایی كه در آن قرار داریم می‌كند اظهار داشت: به ما متذكر می‌شود كه ما متوجه وقایع اطرافمان نیستیم و علاوه بر این‌كه جایگاه خودمان را نشناخته‌ایم خطر را هم نشناخته‌ایم. 

مجید شاه‌حسینی هم با بیان این‌كه با آغاز پیدایش سینما نگاهی همراه با تحقیر به شرق در آثار هالیوود وجود داشته است گفت: با نشان‌ دادن مشرق زمین به عنوان فضایی بدوی سعی شده است، جنس جوامع شرقی با مأنوسات مردم از جوامع اطراف خود متفاوت باشد و انسان شرقی به شخصی غریبه از منظر مخاطبان غربی تبدیل شود. 

وی ادامه داد: از اولین سال‌های تولید فیلم در هالیوود، اسلام به عنوان دینی كه در مشرق زمین رایج است،مورد هجمه بوده و به تدریج این نگاه پررنگ‌تر شده كه فیلم «ال سید» از جمله آن فیلم‌ها است كه چهره‌ای خون‌ریز از اعراب مسلمان به نمایش می‌گذارد. 

مدیر عامل فارابی از فیلمی همچون «ده فرمان» به عنوان دیگر اثر اسلام‌ستیز نام برد و اظهار داشت: فیلم «جن‌گیر» هم از بارزترین این آثار است. 

وی ادامه داد: در دهه 90 صراحت زیادی در لحن هالیوود نسبت به مسلمانان به وجود آمد و این افراد كه غالبا تروریست نشان داده می‌شدند، به هیولاهای ترسناكی تبدیل شدند كه این مسئله نشان می‌دهد ضدیت با اسلام موجی دیرپا در سینما دارد و تكثر این آثار مسئله اتفاقی‌بودن را از بین می‌برد. 

نصرت‌اله تابش هم اظهار كرد: با بررسی 100 فیلمنامه اخیر هالیوود 63 فیلمنامه را اقتباسی دیدیم كه این نشان‌دهنده ارتباط قوی ادبیات و غرب است، كه باید ریشه‌های اسلام‌ستیزی را در آثار غربی بررسی كنیم كه از «دانته» شروع و تا اكنون ادامه دارد. 

وی با تأكید بر این‌كه ضعف درونی بیشتر از بیرون به ما ضربه می‌زند گفت: نیروی انسانی مناسبی در كشور ما برای پرداختن به آثار دینی وجود دارد كه متأسفانه از آنها استفاده نمی‌كنیم. 

در ادامه این جلسه ابوالحسن طباطبایی، نادر طالب‌زاده و مجید پورطباطبایی نیز در خصوص فیلم فتنه سخنانی را مطرح كردند. 

در لحظاتی از این برنامه قسمت‌هایی از فیلم‌های پرسپولیس و فتنه به نمایش درآمد. 

گفتنی است: این همایش توسط كمیته فرهنگی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در سالن اجتماعات خانه سینما برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین