کد خبر: ۷۴۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

مصلای ما نمایشگاه ما، دین ما عین سیاست ما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صفارهرندی گفت: «مصلی مکانی برای همه تلاشها و کنشهای اجتماعی و هر چیز دیگری بوده و چه اشکالی دارد اگر ما بازگشتی هر چند به صورت نمادین به گذشته خود داشته باشیم و بگوئیم مصلای ما همان نمایشگاه ماست، دین ما همان سیاست ماست، سیاست ما همان دین ماست» .

به گزارش خبرگزاری آفتاب، به نقل از مهر، وی در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران حاضر در این نشست خبری در خصوص وضعیت فعلی صدور مجوز نشر گفت: «یادم می آید یکی از برادران اهل قلم کتابی از خودش را به من داد و گفت می خواهم این کتاب را منتشر کنم. با اینکه این فرد دارای اعتقادات محکمی بود و به نظر نمی رسید کتابش مشکلی بخواهد داشته باشد، من از او پرسیدم که اگر خودت فکر می کنی کتابت مشکلی ندارد من مجوز آن را صادر کنم. ایشان در پاسخ گفتند که نه! من می خواهم این کتاب توسط بررس های وزارتخانه بررسی شود. این امر ضرورت بررسی را نشان می دهد چرا که احتمال دارد نکته ای باشد که باید به آن توجه شود.»

وزیر ارشاد با تاکید مجدد بر ضرورت وجود ممیزی کتاب گفت: «اگر ناشری کتابهایی را که با عرض شرمندگی باید گفت در آنها وقاحت نگاری شده، می خواهد منتشر کند به مشکل بر می خورد و ناشر دیگری که این گونه عمل نمی کند دچار مشکلی نخواهد شد.»

وزیر ارشاد در در رابطه با ویژگی های کتابهای قابل انتشاراضافه کرد: «من نمی خواهم وارد جزئیاتی شوم که طرح دوباره آنها مجدداً بیان نوعی قبایح نگاری محسوب می شود. اگر کسانی در خلال داستانی بخواهند سخاوتمندانه همه آن چیزی را که در زندگی خصوصی یک زن و شوهر هست، بیاورند و آئین همبستری را منعکس کنند و بخواهند این را در اختیار فرزندان و حتی بزرگسالان جامعه قرار دهند، یا اگر کسی بیاید دینداری را چه دین اسلام و چه دینهای دیگر به تمسخر بگیرد، معلوم است که به انتشار اینها اجازه داده نمی شود. ممکن است ما مجبور باشیم این مسائل را به قول شما در یک بازه کلی بیان کنیم اما وقتی اینها مصداقهای خودش را پیدا می کند، مسئله خیلی روشن می شود.

صفارهرندی با دفاع از شیوه بررسی کتابهای درخواستی ناشران برای اخذ مجوز در وزارت ارشاد، گفت: خوشبختانه نظام بررسی ما نظام لایه بندی شده و مطبقی است که از یک نقطه شروع می شود اما به آنجا ختم نمی شود؛ یعنی اگر یک بررس تشکیک کند کتاب به بررس جدید ارجاع می شود و اگر قضاوت او هم مشابه قبلی باشد بررس سوم آن را با خیال راحت تری نگاه خواهد کرد و در نهایت تصمیم لازم را اخذ می کند. البته بعید نیست در کار بررسی ما اشتباهی صورت گرفته باشد هم در صدور مجوز و هم در لغو مجوز. کتابهایی در گذشته بوده که مجوز گرفته اند و همان مجوزها وزرایی را به مجلس کشانده و جواب پس داده اند. طبیعی است که من نمی توانم دوباره به آن کتابها مجوز نشر بدهم.

در ادامه نشست رسانه ای بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران که بیشتر وقت آن به بحث صدور مجوز نشر کتاب گذشت، محسن پرویز، رئیس این نمایشگاه در پاسخ سوالی در خصوص احتمال جمع آوری برخی کتابها از نمایشگاه امسال مانند سال گذشته، گفت: جمع آوری کتاب در محل نمایشگاه مختص امسال نیست و در طول 20 سال گذشته هم سابقه داشته است. فرقی هم نمی کند ناشر داخلی باشد یا خارجی به هر حال بعضی از کتابها اجازه حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند. امسال هم نصب پوستر و آگهی برای اشخاص در داخل غرفه ها ممنوع است که برخی از ناشران داخلی و خارجی این ضابطه را رعایت نمی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین