کد خبر: ۷۴۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۴۳
پس از رکوردشکنی «پرسپولیس» در حراج کریستی مطرح شد؛

پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر آثار هنری به جای ملک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پرویز تناولی که اثر «پرسپولیس» وی از سوی بانک پاسارگاد در چهارمین حراج بین‌المللی کریستی به بالاترین رقم فروخته شد ابراز امیدواری کرد این مساله مشوقی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها بر روی آثار هنری به جای ملک و زمین باشد.

به گزارش سرویس هنری آفتاب پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی که به تازگی یکی از آثارش با عنوان «پرسپولیس» به بالاترین رقم در چهارمین حراج کریستی در دبی دست یافت، در گفت و گویی درباره این اثر گفت: «پرسپولیس یک اثر حجمی منحصر به فرد در ابعاد بسیار بزرگ و از جنس برنز بود که حدود ۳۵ سال پیش آن را ساخته بودم و دو سال پیش به مبلغی بسیار پایین‌تر از آن چه در کریستی فروش رفت، به بانک پاسارگاد ایران فروختم».

وی درباره سهم هنرمند از اثر فروخته شده در حراج هم توضیح داد:‌ «معمولاً مقدار کمی از مبلغ اثر فروخته شده به هنرمند و خالق اثر نیز تعلق می‌گیرد، ‌هر چند این اثر را هنرمند قبلاً فروخته باشد، اما تصور نمی‌کنم در ایران چنین باشد».
 
تناولی با اشاره به آثار هنرمندان برجسته جهان همچون «اندی وارهول» درباره تفاوت قیمت اثرش با آثار این هنرمندان گفت: «در این حراجی آثاری از هنرمندان برجسته جهان همچون اندی وارهول هم ارائه شده بود‌ ولی چون آثار وارهول در چند ادیشن به شیوه سیلک اسکرین کار شده بود، به رقم‌های پایین‌تری نسبت به اثر من فروش رفت. در حالی که اگر اندی وارهول هم یک اثر منحصر به فرد از نقاشی‌هایش ارائه می‌شد می‌توانست به رقمی بسیار بالاتر از اثر من یعنی حدود ۱۰ میلیون دلار فروخته شود». 

این هنرمند ایرانی در ادامه درباره دست یافتن هنر ایران به جایگاه شایسته خود در مراکز هنری جهان گفت: «هنوز زود است که هنر ایران در مراکز هنری جهان به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد ولی موفقیت هنرمندان ایرانی در حراج‌های معتبری چون کریستی در این راستا بسیار تأثیرگذار خواهد بود».

وی افزود: «هنر ایران سال‌ها منزوی بود و به جایی راه نداشت اما اکنون درها باز شده و هنرمندان ایرانی این فرصت را یافته‌اند که آثارشان را در مراکز هنری جهان نشان دهند اما به هر حال کمی طول می‌کشد تا هنر ایران به مراکز هنری و معتبر جهان رخنه کند که قطعاً این اتفاق برای برخی از هنرمندان خواهد افتاد».

تناولی با اشاره به ارزش افزوده آثار هنری ابراز امیدواری کرد که این اتفاق الگویی برای بانک‌های دیگر ایران باشد تا بخشی از سرمایه خود را به جای خرید ملک و زمین صرف خرید اثر هنری کنند. همان گونه که بانک‌های اروپایی و امریکایی سال‌هاست چنین عمل می‌کنند.
چهارشنبه گذشته، در چهارمین حراج بین‌المللی کریستی در دبی، آثار هنرمندان ایرانی به بالاترین رقم‌های این حراج فروخته شد. 

اثر «پرسپولیس» پرویز تناولی به بالاترین رقم این حراج معادل دو میلیون و ۸۴۱ هزار دلار فروخته شد، و یک تابلو نقاشی از حسین زنده‌رودی نیز به مبلغ یک میلیون و ۶۰۹ هزار دلار فروش رفت که بالاترین رقم فروش یک تابلو نقاشی در حراج کریستی دبی تاکنون بوده است. 

همچنین اثری از محمد احصایی نیز به مبلغ یک میلیون و ۱۶۱ هزار دلار فروخته شد و در ردیف گران‌قیمت‌ترین آثار هنری این حراج جای گرفت. 

تابلوی «تا ابد عاشقم» فرهاد مشیری نیز به مبلغ ۷۶۹ هزار دلار فروخته شد. این هنرمند در سومین دوره حراج کریستی با فروش یکی از آثارش با عنوان «یک دنیا» به ارزش ۵۰۰ هزار دلار به عنوان گران‌ترین اثر ایرانی این حراج مطرح شده بود. 

بنا بر اعلام خانه حراج کریستی در لندن، در چهارمین حراج بین‌المللی کریستی در دبی ۷ اثر بالاترین قیمت‌ها را در اختیار داشتند که از این میان ۶ اثر به هنرمندان ایرانی اختصاص داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین