کد خبر: ۷۴۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

افسردگی را ساده درمان کنید

مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود.
افسردگی را ساده درمان کنید
آفتاب‌‌نیوز :

افسردگی انواع مختلفی دارد و دارای علائمی مانند کمبود اعتمادبه نفس، اختلال در خواب، خستگی و بی حالی می‌باشد که باید با روش‌های مناسب درمان شود.

 افسردگی که "افسردگی بالینی" یا "اختلال افسردگی" نیز نامیده می‌شود یک دوره غم و اندوه است که شامل از دست دادن علاقه به چیز‌هایی می‌شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می‌شدند. این احساسات معمولا به همراه یک سری علائم و نشانه‌های روانی و فیزیکی هستند.

ممکن است بیش از دو هفته افسرده باشید، یا بیشتر اوقات احساس ناراحتی کنید و علاقه، لذت خود را در فعالیت‌های معمول از دست داده باشید، یا همچنین علائم و نشانه‌هایی را حداقل در سه گروه زیر تجربه کرده اید.

مهم است به یاد داشته باشید همه ما برخی از این نشانه‌ها را از زمانی به زمان دیگر تجربه می‌کنیم، ممکن است ضرورتا به این معنا نباشد که شما افسرده هستید. به همان اندازه، کسانی که افسردگی را تجربه می‌کنند، همه این علائم را نخواهند داشت.

رفتاری که افراد افسرده دارند (در رده‌های سنی مختلف) شامل:

-بیرون نمی‌روند
-در کار‌های مدرسه و محل کار مشارکت ندارند
-از خانواده و دوستان نزدیک خود کناره گیری می‌کنند
-دارو‌های مسکن مصرف می‌کنند
-فعالیت‌های لذت بخش همیشگی را انجام نمی‌دهند‌
-نمی‌توانند تمرکز کنند
-احساسات یک فرد مبتلا به افسردگی
-آسیب پذیر هستند
-نا امیدی در آن‌ها موج می‌زند
-عدم اعتماد بنفس واضح دارند
-غمگین و ناراحت هستند
-فکر می‌کنند شکست خورده اند، اشتباه کرده اند، هیچ اتفاق خوبی برایشان نمی‌افتد با خود می‌گویند بی ارزش هستم، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد، مردم بدون من بهتر خواهند بود.
-از لحاظ فیزیکی همیشه خسته و مریض اند، سردرد و ماهیچه درد، بهم خوردن دل وروده، مشکلات خواب، از دست دادن یا تغییر اشتها، کاهش وزن یا افزایش آن را دارند.

اگر فکر می‌کنید شما یا فردی که می‌شناسید ممکن است دچار افسردگی باشد، لیست را سریع، ساده و محرمانه آماده کنید تا بینش بیشتری پیدا کنید.

این چک لیست تشخیص را ارائه نمی‌دهد، چون باید متخصص بهداشت را ببینید، اما می‌تواند به هدایت و درک بهتراز احساس شما کمک کند.

نشانه‌های افسردگی
تغییرات اشتها
مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود.

اختلال در خواب
از علائم افسردگی باید به مشکلات خواب و بی خوابی اشاره کرد که در افراد مبتلا به افسردگی شایع است، اما برخی از این افراد نیز بیش از حد معمول می‌خوابند.

کمبود اعتمادبه نفس
مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند. افکاری مانند «من یه بازنده ام.» یا «دنیا جای خیلی ترسناکیه.» بر ذهن این افراد چیره می‌شود.
جذابیت و فریبندگی اینترنت و شبکه‌های مجازی در محیط خانواده باعث از هم گسیختگی ازدواج، روابط زناشویی و روابط والدین – فرزندی شده است یکی از بهترین راه‌ها برای دوری از این عامل حذف اکانت اینستاگرام شخصی یا هر شبکه مجازی دیگر خودتان می‌باشد که از این فضا دور باشید و دچار افسردگی و یک سری مشکلات دیگر نشوید.

ناامیدی
افسردگی موجب می‌شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست. معمولا به دنبال این نگرش منفی، افکار خودکشی گرایانه بروز می‌کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

درد در قفسه سینه
افسردگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین در افرادی که در گذشته تجربه حمله قلبی داشته اند احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است.

تغییرات حرکتی
برخی مبتلایان به افسردگی به لحاظ قوای جسمی تحلیل می‌روند یا دچار بی قراری حرکتی می‌شوند، مثلا ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم بزنند.

خستگی و بی حالی
اگر احساس خستگی زیادی می‌کنید به گونه‌ای که قادر به انجام کار‌های روزمره‌ی خود نیستید، حتی وقتی که خواب و استراحت کافی داشته اید، می‌تواند از نشانه‌های افسردگی باشد.

نداشتن تمرکز
برخی مبتلایان به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. گاهی این افراد در روزنامه خواندن یا دنبال کردن ماجرا‌های سریال‌های تلویزیونی نیز دچار مشکل می‌شوند و تصمیم گیری ها، حتی تصمیمات پیش پا افتاده، برای شان دشوار می‌شود.

احساس درد در عضلات و مفاصل
زندگی کردن با درد‌های مداوم احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؛ همچنین افسردگی نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در بدن شود. احتمال ابتلا به درد‌های مکرر در افرادی که افسردگی دارند سه برابر بیشتر از افراد معمولی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین