کد خبر: ۷۴۹۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
یک روانپزشک توضیح داد:

افسردگی کودکان را چگونه تشخیص دهیم؟

رئیس بیماستان استاد محرری شیراز با اشاره به اینکه افسردگی در کودکان با نشانه‌هایی قابل تشخیص است، به اهمیت توجه والدین به این علائم و انجام اقدامات لازم در ارتباط با آن، تاکید کرد.
افسردگی کودکان را چگونه تشخیص دهیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر لیلا رازقیان، شنبه دوم بهمن در یک کارگاه آموزشی، نقش پدر و مادر در تشخیص به موقع افسردگی کودکان را بسیار مهم دانست و گفت: افسردگی در کودکان یکی از دغدغه بهداشت عمومی است، چرا که از اختلالات شایع با عوارض درازمدت در زمینه رشد اجتماعی و روانی محسوب می شود.

او با یادآوری اینکه شیوع اختلالات خلقی در کودکان دو تا سه درصد و در نوجوانان هشت درصد است، گفت: کودکان بسیار کم سن و سال که دچار افسردگی می شوند، اغلب غمگین، بیحال یا بی احساس به نظر می رسند. گرچه ممکن است توانایی بروز این احساسات را نداشته باشند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه گاهی این کودکان شکایت های جسمانی مثل دل درد و سردرد را مطرح می‌کنند، گفت: اکثر کودکان دچار افسردگی، کناره جو هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

رازقیان خاطرنشان کرد که در کودکان مواجه به اختلال افسردگی ممکن است تحریک پذیری، بی حواسی، کاهش توانایی تمرکز و افکار خودکشی هم دیده شود.

کدام کودکان بیشتر در معرض افسردگی هستند؟

این روانپزشک گفت: بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی در گذشته قربانی سوء رفتار بوده اند و ممکن است در محیط های پر استرس بزرگ شده باشند. در خانواده بعضی از کودکان، ممکن است فرد مصرف کننده مواد وجود داشته باشد و عواملی مثل فقر نیز به افسردگی کودک دامن می زند.

رئیس بیمارستان استاد محرری شیراز گفت: یکی از علت های افسردگی در کودکان آسیب پذیری ژنتیکی است. افسردگی در کودکانی که والدین آنها سابقه اختلال خلقی دارند، شیوع بالاتری دارد. در صورتی که والدین در سنین پایین تری دچار اختلال افسردگی شده باشند، خطر ابتلای کودکان آنها بالاتر است.

چگونه مشکلات افسردگی در کودکان را پیگیری کنیم؟

این پزشک متخصص گفت: اگر کودکان ظاهری غمگین یا خشن داشته باشند، از زندگی لذت نبرند و در فعالیت ها مشارکت مناسب نداشته باشند در اشتها و ساعت خواب آنها تغییراتی دیده می شود که باید برای بررسی به روانپزشک ارجاع داده شوند.

رازقیان اضافه کرد: تشخیص افسردگی کودکان همیشه آسان نیست اما به طور کلی خشونت، گذراندن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی و وجود اختلالات اضطرابی، می تواند باعث افسردگی کودکان باشد.

او گفت: گاه پدر و مادر به افسردگی در سنین پایین فکر نمی کنند. بنابراین بسیاری از کودکان در زمان مناسب به روانپزشک ارجاع داده نمی شود. اما به یاد داشته باشیم که پدر و مادر در تشخیص افسردگی کودکان نقش مهمی دارند و لازم است هوشمندانه به وضعیت روانی کودک خود توجه کنند. برای تشخیص افسردگی کودکان، آموزگاران و روانشناسان مدرسه نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند.

درمان افسردگی در کودکان

این روانپزشک یادآور شد: برای درمان افسردگی در کودکان با تشخیص پزشک، از درمان دارویی و روان درمانی های مختلف از جمله درمان شناختی رفتاری استفاده می شود.

رازقیان گفت: درمان شناختی رفتاری بر افزایش آگاهی کودک نسبت به پایه های فکری هر رفتار و تلاش برای اصلاح آن تمرکز دارد. در این زمینه تلاش می شود مهارت های بین فردی به کودک آموزش داده می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین