کد خبر: ۷۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
مدیر طرح ملی توسعه‌ی خوشه‌ای صنعتی ایران:

دخالت مستقیم دولت نمی‌تواند اهداف صنعتی کشور را محقق کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر طرح ملی توسعه‌ی خوشه‌ای صنعتی کشور گفت: «حدود دو سال است که توسعه‌ی خوشه‌های صنعتی به صورت جدی در کشور دنبال می‌شود تا وضعیت صنعت ایران به صورت مطلوب‌تری مناسب‌سازی شود». 

به گزارش خبرنگار آفتاب از کرمان دکتر عیسی منصوری در سمينار يك روزه‌ی"آشنايي با توسعه‌‌ی خوشه‌هاي صنعتي" استان كرمان افزود: «بعد از انقلاب صنعتی، دنیا شاهد تولید انبوه، تولید متنوع، تولید متغیر و تولید با تغییرات پرشتاب در فضای حاکم بر صنعت جهانی بود و به تدریج صنایعی قوت گرفتند که قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به تغییرات سریع در تکنولوژی تولید داشتند. 

وی با اشاره به این‌که در کنار این تحولات نقش دولت نیز در تولیدات صنعتی عوض شده است عنوان کرد: «مقررات گذاری، تصدی‌گری و تولید کنندگی، قابله‌گی و پرورشگری نقش‌هایی است که از سوی دولت اعمال شده اما در حال حاضر نه تصدی‌گری که نقش قابله‌گی و پرورشگری برای ایفای نقش بهتر دولت در توسعه صنعت بازدهی مطلوب دارد». 

او در ادامه به دو رویکرد سنتی و نوین در نقش دولت برای توسعه‌ی صنعتی اشاره کرد و گفت: «در رویکرد سنتی دخالت به صورت مستقیم است که نمونه‌ی آن در کشورمان طرح بنگاه‌های زودبازده است که در آن دولت مستقیما پول پرداخت می‌کند».

 منصوری درمورد رویکرد نوین نیز گفت: «سازمان‌های تسهیل کننده‌ نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان واسطه‌ی اول میان دولت و بخش صنعت قرار می‌گیرد و این سازمان‌های تسهیل کننده نیز با اجتناب از دخالت مستقیم و از طریق ارایه کننده‌گان خدمات تولیدی و نهاد‌های و تشکل‌ها‌ی صنعتی خدمات خود را ارایه می‌ نمایند».
 
منصوری با تاکید بر این‌که دخالت مستقیم دولت نمی‌تواند اهداف صنعتی کشور را محقق کند اظهار داشت: «هنر دولت این است که تحلیل کند در کدام قسمت ضعف و کاستی وجود دارد و سپس به صورت غیرمستقیم دخالت کند. 

وی همچنین گفت: «برای دولت، دخالت در تک تک بنگاه‌ها‌ی صنعتی امکان‌پذیر نیست و باید توانمند‌سازی به گونه‌ای انجام شود تا این بنگاه‌ها از پس مشکلات و مسایل خودشان برآیند».

 او سپس در تعریف خوشه‌ی صنعتی گفت: «خوشه‌ی صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می‌شود که در یک منطقه‌ی جغرافیایی و با یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه‌ی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌ها‌ی مشترک برخوردارند».
 
وی در همین زمینه افزود: «عموما خوشه‌ها تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی خرد، کوچک، متوسط و حتی بزرگ را در برمی‌گیرند که از نظر جغرافیایی این واحدها می‌توانند در سطح روستا، شهر و یا شهرستان پراکنده باشند.

 این مقام مسوول در ادامه گفت: «مشخصه‌ی خوشه‌های صنعتی، تمرکز جغرافیایی، همکاری در تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، تولیدات و خدمات مشترک است. منصوری نزدیکی به منابع و مواد اولیه، وجود نیروی کار ماهر، رشد مناسب خدمات توسعه‌کسب و کار، رشد مناسب زیرساخت‌ها، ‌شرایط مناسب اقتصادی محلی، ملی وبین‌المللی را از شرایط و پیدایش توسعه خوشه‌های صنعتی ذکر کرد و گفت: یک خوشه‌ی صنعتی را نمی‌توان ایجاد کرد بلکه خود به خود و با ایجاد شرایط مناسب به وجود می‌آید. وی خوشه‌های سفال و سرامیک لالجین، ادوات کشاورزی مازندران، حوله‌بافی چله‌خانه‌ی تبریز، قطعات خودروی تبریز و سنگ اصفهان را از نمونه‌های داخلی خوشه‌ی صنعتی عنوان کرد». 

مدیر طرح ملی توسعه خوشه‌های صنعتی کشور در پایان گفت: «خوشه‌های صنعتی نشانگر مزیت‌های هر منطقه و روشی برای تمرکز‌زدایی است و مبتنی بر نیازهای خوشه‌ روشهای مداخله و حمایت ازآنها تعیین می‌شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین