کد خبر: ۷۵۰۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

رایزنی امیرعبداللهیان و گوترش

وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند.
رایزنی امیرعبداللهیان و گوترش
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت در یمن و تشدید حملات به مناطق غیر نظامی، بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش بس و انجام گفت‌وگوهای سیاسی در یمن، خواستار ایفای نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران های گسترده مناطق غیرنظامی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت توجه خاص به بحران انسانی و وضعیت آوارگان افغانستانی تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چندماه گذشته پذیرای حدود هشتصد هزار آواره جدید از افغانستان بوده است، موضوعی که نیازمند اهتمام و مشارکت جدی جهانی می باشد.

امیر عبداللهیان در ادامه بار دیگر بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و آمادگی جمهوری اسلامی برای تسهیل ارسال کمک های انسانی کشورها و مجامع بین المللی از طریق ایران، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روند مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، روند مذاکرات را مثبت خواند و بار دیگر بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن تصریح کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند دستیابی به صلح ، پایان حملات نظامی ، توجه به مباحث انساندوستانه و آغاز گفتگوهای سیاسی برای حل مسائل و مشکلات در یمن قدردانی و استقبال کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین به تداوم تلاش ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه ها و اقوام مختلف افغانستان و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و بخصوص زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش تاکید کرد.

گوترش در پایان از هرگونه پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها در وین استقبال کرد و گفت، سازمان ملل همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته ای و صلح بین المللی حمایت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین