کد خبر: ۷۵۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۶

هشدار آیت‌الله طبسی در مورد برخی اظهارنظرهای فقهی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واعظ طبسی گفت:« بعضی اظهارنظرهای فقهی بعضا برگرفته از مشی سیاسی است لذا علیرغم تلاش علمی، روحانیون باید هوش سیاسی خود را به كار گرفته و اجازه ندهند جریان‌های معاند در فكر، ذهن و اندیشه آنها اثر بگذارد»

به گزارش آفتاب، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان دراین مراسم که روز گذشته با حضور آیت‌الله محمد یزدی، نایب رییس مجلس خبرگان و جمعی از علما، فضلا و استادان حوزه‌های علمیه مشهد و قم در تالار قدس كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی برگزار شد، در رابطه با شخصیت علمی و معرفتی استاد فقید حوزه علمیه مشهد گفت: «اگر نگویم بی‌نظیر، ولیكن مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی، یك شخصیت كم نظیر علمی در بین تمام استادان حوزه بود».

عضو مجلس خبرگان رهبری، از دیگر ویژگی‌های مرحوم شیخ هاشم قزوینی را كه می‌تواند الگوی مناسبی برای علما و طلاب امروز باشد را نوآوری، خلاقیت و آزاد اندیشی ذكر كرد و گفت: «با این حال ایشان هرگز تحت تاثیر فضای آن روز در مسایل دینی اظهار نظر نكرد و نسبت به مسایل دینی و فكری بسیار حساس بود».

وی با بیان این كه درس آن استاد، محور درس های حوزه بود، گفت:« متاسفانه بعضا سخنانی به ایشان نسبت داده شده كه در شان آن استاد نیست. قطعا مسایلی كه گفته می شود باید متقن، محكم و قابل دفاع باشد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرایط كنونی جهان اسلام اشاره و تاكید كرد: «گرچه وحدت جهان اسلام، سیاست مدبرانه و حكیمانه نظام است اما یك عالم دینی و متفكر اسلامی هرگز نباید تحت فشار تبلیغات مسموم جریان سلفی‌گری منفعلانه برخورد كند».

وی متذكر شد: «مدیریت نظام امروز با روحانیت، مرجعیت و فقاهت است و فضای كشور پیوسته فراز و نشیب دارد لذا نگاه، روش، جهت‌گیری فكری و سیاسی و اظهارنظر روحانیون باید دقیقا منطبق با رهبری معظم نظام باشد».

وی افزود: «معیارها و روش‌ها را رهبر فرزانه انقلاب مشخص كرده‌اند و باید همه در این مسیر گام برداریم و هرگز اجازه ندهیم استقلال، عزت و استغنای نفس ما تحت تاثیر گرایشات سیاسی قرار بگیرد».

واعظ طبسی گفت: «تذكر دیگر من در مورد بعضی اظهارنظرهای فقهی است كه بعضا برگرفته از مشی سیاسی است لذا علیرغم تلاش علمی، روحانیون باید هوش سیاسی خود را به كار گرفته و اجازه ندهند جریان‌های معاند در فكر، ذهن و اندیشه آنها اثر بگذارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین