کد خبر: ۷۵۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
انتخابات زودهنگام مجلس هم در صربستان باعث برقراری آرامش نشد.

صربستان، باز هم درگیر مشکلات پارلمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از زمان سرنگونی رژیم «میلوشویچ» و جایگزینی آن با دموکراسی چند حزبی تا کنون صربستان رنگ آرامش را به خود ندیده و هیچیک از احزاب مدتی بیش از یک سال روی کار نبوده اند. 

از سال 2000 تاکنون هفت مجلس طی بحرانهای بزرگ و کوچک برکنار شده اند. اکنون مجلس هشتم با شرایط دشواری برای تشکیل حکومت جدید روبرو خواهد شد. 

هیچ حزبی اکثریت لازم و کافی را برای راحت حکومت کردن نخواهد داشت. این مسأله قبل از برگزاری انتخابات روشن بود و در بعد از ظهر روز برگزاری انتخابات واضح‌تر هم شد.نام اعضای رسمی و قطعی پارلمان، نهایتاً امروز 15 ماه مه اعلام خواهد شد. 

این وضعیت برای کشوری که طی ده سال اخیر درگیر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات درون و برون مرزی بوده، اجتناب ناپذیر است.مسألۀ کوزوو هم شکاف موجود بین غرب گراها و ملی گرایان را عمیق‌تر کرده است. درگیری در صربستان تاریخچه‌ای طولانی دارد چراکه به ناآرامیهای حوزۀ بالکان معمولاً مقصدانه دامن زده‌اند. 

طبق گفتۀ اعضای اولیۀ پارلمان، هر یک از احزاب موقعیت به دست آوردن کرسی در آن را داشت اما هیچکدام با اکثریت چشمگیری پیروز نشد. ائتلاف صربستان اروپایی رئیس جمهور «بوریس تادیچ» %7/38 آرا و 102 کرسی نمایندگی مجلس ، حزب رادیکال صرب به رهبری «تومیسلاو نیکولیچ» %2/29 آرا و حداکثر 77 کرسی نمایندگی مجلس، نخست وزیر سابق «ووژیسلاو کوشتونیکا» با اتحاد حزب دموکرات و صربستان جدید ( به رهبری «ولیمیر ایلیچ») با %3/11 آرا و 33 کرسی موقت، سوسیالیستها ( حزب سابق میلوشویچ) به رهبری «ایویکا دادیچ با» %6/7 و حداکثر 20 کرسی به دست آورده و حزب لیبرال- دموکرات، تنها حزب موافق جدایی کوزوو؛ حداکثر 14 کرسی خواهد داشت. 

احزاب متعلق به اقلیتهای قومی با مجموع 7 کرسی، این سیر نزولی را تکمیل می کنند.«تادیچ» ادعای پیروزی کرده و می گوید که مذاکرات را برای ایجاد کابینه ائتلاف خود آغاز کرده است. از آنجا که تعداد متفقین او محدود است، این فکر بسیار آرزومندانه به نظر می آید.

هم اکنون غرب گرایان ثابت قدم در حزب لیبرال دموکرات تنها یاران قابل اتکای او هستند. این دو حزب در پارلمانی با 250 عضو، در اکثریت قرار نخواهند گرفت. «نیکولیچ»، رهبر رادیکالها نیز در شکل دهی حکومت مصمم است. اگر وی با دموکراتهای «کوشتیونیکا» و سوسیالیستهای «ایلیچ» متحد شود، اکثریت سست اما واقعی حداقل 127 نفره ای را به دست خواهند آورد. 

در این حین تقریباً تمام رهبران اتحادیۀ اروپا تبریکات خود را به رئیس جمهور«تادیچ» ابلاغ کرده اند.به سختی می توان مثال بارزتری از مداخله اتخادیه اروپا در یک انتخابات اروپایی به دست آورد. این مداخله که نام مؤدبانه « انگیزش» بر آن نهاده شده، بسیار به نفع «تادیچ» بود. 

صربستان و اتحادیۀ اروپا توافق نامۀ SAA را دو هفته پیش از برگزاری انتخابات امضا کردند. این عمل به منزله نخستین گام صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا بود.

 صربستان وعده تسهیل مقررات دریافت ویزا را دریافت کرد و نایب رئیس کمیسیون اروپا« ژاک بارو»، یک هفته قبل از انجام انتخابات اعلام کرد که دوران انزوای صربستان به سررسیده است.هیچوقت کسی به شرط عضویت صربستان در اتحادیۀ اروپا- مبنی بر کمک به دیوان لاهه در یافتن مجرمان جنگی هنوز مطرح – نکرده است. 

این موضوع بیشتر برمی گردد به دستگیری و تحویل ژنرال« رادکو ملادیچ»، رهبر صرب- بوسنیایی که هنوز بتی برای بسیاری از صربها به شمار می رود. 

پشتیبانی گرمی که از «تادیچ» شده حسادت دیگر کشورهای حوزۀ بالکان را که متقاضی عضویت در اتحادیۀ اروپا هستند، برانگیخته است. به عنوان مثال مقدونیه که مدتها پیش قوانین مصوبۀ کشور، سیاست داخلی، اقتصاد، تجارت، امور مالی و غیره را با استاندارهای اروپایی تطبیق داده ،اکنون از این موضوع که صربستان با وجود انجام ندادن حتی %10 اقدامات این کشور اکنون از قطعی ترین کاندیداهای عضویت در اتحادیۀ اروپاست اظهار سردرگمی می کند. 

تمام اینها به نظر ناجوانمردانه می آید اما موضع اتحادیه اروپا نیز منطقی است. اتحادیه این حق را دارد که اعضای جدید خود را انتخاب کند. به علاوه، اتفاق بدتری هم در انتخابات به شکل یک جریان پنهانی ضد روسی افتاد.
 
رئیس جمهور تادیچ و رهبری اتحادیۀ اروپا هر دو به وضوح از انتخابات اخیر نه تنها به عنوان یک رویداد داخلی در صربستان بلکه به عنوان یک دوراهی نمادین یاد کردند: آیا صربستان برای خود آینده ای با اتحادیه اروپا خواهد برگزید یا به مقام یکی از اقمار روسیه تنزل خواهد کرد؟

 در این حین اکثریت قابل توجهی از صربها از مدتها پیش تصمیم خود را مبنی بر موافقت با اتحادیه اروپا اتخاذ کرده بودند. حتی با وجود این ضرب المثل صرب که« خدا در آسمان است و روسیه روی زمین»، آنها متوجه این موضوعند که مسکو نمی تواند مزایای پیشنهادی بروکسل را برایشان تأمین کند.تمام احزاب سیاسی صربستان خواستار پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا هستند و روسیه در این مورد هیچگونه اعتراضی ندارد. 

با این حال هنوز هم نمی توان مطمئن بود که کسی جز«تادیچ» کابینۀ جدید را تشکیل نخواهد داد.قانون، مهلت 90 روزه ای را از زمان برگزاری نخستین نشست پارلمان تا تشکیل حکومت تصویب کرده است. این نشست خصوصاً با توجه به اینکه کشورهای حوزۀ بالکان تمام کارها را با سرعتی بسیار کم انجام می دهند و مدام در جریان امور سنگ اندازی می کنند، باید حداکثر قبل 15 ژوئن برگزار شود تا صربها بتوانند نهایتاً در ماه سپتامبر حکومت جدیدی داشته باشند.در این گوشۀ دنیا، فقط کشمش ها و ناسازگاری ها وقت زیادی برای زبانه کشیدن نمی گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین