کد خبر: ۷۵۵۴۲۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
سرعت اینترنت در دولت رئیسی به شدت کاهش پیدا کرده اما وزیر ارتباطات انکار می‌کند!

اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟ به محله و کوچه مسئولان بروید!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انتقادهای گسترده از کاهش سرعت اینترنت، اخبار منتشر شده در این خصوص را فیک و جعلی دانسته است. با این حال، برخی معتقد هستند که طرح محدودسازی اینترنت در حال اجراست.
اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟ به محله و کوچه مسئولان بروید!
آفتاب‌‌نیوز :

سرعت اینترنت که در دولت رئیسی به شدت کاهش یافته است، در هفته‌های اخیر مختل و آنقدر کنده شده که برخی گمان می‌کنند کلا اینترنت در حال نابودی است. گرچه مقامات دولت اخبار کاهش اینترنت را جعلی و فیک نیوز می دانند اما بسیاری از افراد معتقدند که طرح صیانت و محدودسازی اینترنت در ایران به صورت پنهانی در حال اجراست.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در حالی که کاربران به شدت از کاهش سرعت اینترنت ناراضی هستند، عیسی زارع‌پور در اینستاگرام، با بیان اینکه یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیک‌نیوزها» هستند، گفت: خبر‌های جعلی گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند. اگر بخواهم نمونه‌ای در روز‌های اخیر مثال بزنم این دو شکل‌اند. شکل پایینی «نمودار ترافیک سایت‌ساز گوگل است که در دو هفته گذشته افت کرده و به هیچ وجه نشان‌دهنده ترافیک کل گوگل نیست».

اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟/به کوچه وزیر ارتباطات بروید!

وی ادامه داد: در حالی که در فضای مجازی و برای حقیقت نشان دادن یک دروغ، از آن به عنوان «نمودار ترافیک کل سرویس‌های گوگل در ایران» و حتی به عنوان «وضعیت پهنای باند بین‌الملل کشور» استفاده شده است.

اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟/به کوچه وزیر ارتباطات بروید!

وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات افزود: تصویر بالا، نمودار واقعی ترافیک یکی از سرویس‌های پرکاربرد گوگل یعنی «جستجوی گوگل» در همان بازه زمانی است که اگر سایر سرویس‌ها را هم انتخاب و بررسی کنید، نمودار آن مشابه همین بوده و در طول این دو ماه اخیر هیچ تغییری نکرده است. یکی از راه‌های مقابله با فیک‌نیوز‌ها تقویت «تفکر نقاد» است. تفکر نقاد به ما کمک می‌کند تا پیش از آنکه در فضای مجازی چیزی را بپذیریم درباره منبع، گوینده و هدف آن کنجکاو شویم و کنکاش کنیم.

ادعای وزیر ارتباطات در حالی است که کاهش سرعت اینترنت در کشور بسیار محسوس است و به هیچ وجه قابل انکار نیست. حال اینکه وزیر ارتباطات انتقادها را فیک دانسته، یادآور سخن جنجالی احمدی‌نژاد است که در واکنش به گرانی برخی محصولات و کالاها گفته بود، در کوچه خانه ما قیمت‌ها ارزان است!! حالا شاید در محله و کوچه وزیر ارتباطات و دیگر مقامات دولت نیز سرعت اینترنت بالا باشد که متاسفانه مردم به خانه و محله مقامات نیز دسترسی ندارند!

فیلتر اینستاگرام در ایران کلید خورده است؟

اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟/به کوچه وزیر ارتباطات بروید!

در نمودار بالا «پینگ» اینستاگرام از آی پی ایران با بقیه کشورها مقایسه شده است.

 «پینگ» معیار احتساب فاصله‌ی زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه است. از طریق میزان پینگ، می‌فهمیم که چقدر طول خواهد کشید که یک بسته اطلاعات از سمت دستگاه هوشمند مانند کامپیوتر به سمت سرور رفته و دوباره از آن مسیر برگردد.

مصطفی آرانی، روزنامه‌نگار، با اشاره به این آمار نوشت: اینستاگرام را این‌طوری دارند فیلتر می‌کنند. ‏خیلی ساده اگر بخواهم کاری که با اینستا کردند را توضیح بدهم: اتوبان سه بانده‌ای داریم به اسم اینترنت. کسانی که می‌خواهند به اینستا بروند را مجبور می‌کنند از یک باند بروند و هر روز در حال باریک کردن این مسیر هستند. با اینکه تعداد خودروهایی که می‌خواهند از این باند بروند زیادتر است. ‏نتیجه ترافیک زیادتر است و کند شدن ارتباط شما به سرورهای اینستاگرام و بازگشت دیتا از سروهای اینستا به موبایل‌های شما. اما وقتی که اعتراض کنید میزان سرعت در باندهای دیگر را به شما نشان می‌دهند و می‌گویند اسپید تست می‌گوید همه چیز نرمال است.

اجرای بی سروصدای طرح صیانت؛ علت کاهش سرعت اینترنت

 عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز نوشته است: سقوط ٧ پله‌ای رتبه جهانی اینترنت ایران در بهمن ١۴٠٠ این است که جلوی افزایش ماهانه ظرفیت را گرفتند. کندی اینترنت ربطی به زیرساخت‌ها ندارد. این وضع ناشی از اجرای بی‌سروصدای «طرح صیانت» پیش از «تصویب قانون» است.

سرعت یا قیمت، مساله این است!

سجاد بنابی، معاون سابق توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزیر ارتباطات نیز اخیرا در توییتر خود نوشت: «در دنیا با رشد مصرف اینترنت، قیمت هر گیگابایت برای مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند.»

رتبه ایران در اینترنت 5G همتراز با افغانستان

روزنامه دنیای اقتصاد نیز نوشته است: بررسی‌های سال۲۰۲۱ اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) از عملکرد رگولاتورهای ارتباطی سراسر جهان نشان می‌دهد ایران در زمینه توسعه نسل پنجم ارتباطات و اقتصاد دیجیتال نسبت به کشورهای منطقه عملکرد مطلوبی نداشته است. براساس این آمار امتیاز ایران ۴۶/ ۴۸ از ۱۰۰ است که در مقایسه با ترکیه با امتیاز ۶۶ یا دیگر کشورهای هم‌تراز ایران، جای تامل دارد.

برخی کارشناسان با انتقاد از عملکرد رگولاتوری معتقدند بسیاری از مشکلات فعلی صنعت ICT و کندی ورود تکنولوژی‌های جدید، به عملکرد ضعیف این نهاد برمی‌گردد و چنانچه مانند بسیاری کشورها، رگولاتور ایران دارای استقلال کافی از دولت بود، شاید وضعیت به مراتب بهتر بود.

خسروی، کارشناس حوزه ICT: رگولاتوری فعلی ایران، چه از نظر رای و چه از نظر مالی، کاملا به دولت وابسته است و حتی ریاست این سازمان، در سمت معاون وزیر ارتباطات فعالیت می‌کند.

وجود سندیکاهایی که از اعضای فعال صنعت تشکیل شده باشند در کنار نماینده‌ای از سوی مصرف‌کنند‌گان و نهادهای مرتبط در این کمیسیون ضروری به نظر می‌رسد تا منافع تمامی طرفین به درستی رعایت شود.

اینترنت پرسرعت می‌خواهید؟/به کوچه وزیر ارتباطات بروید!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
1
29
شعله اینترنت با اجرا و کامل شدن طرحهای صیانت و اینترنت ملی در حد یک شمع کیک تولد خواهد شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
33
برخورد سلبی هیچگاه موفق نخواهد بود.
همانطور که توانستند جلوی رادیو موج کوتاه، ویدئو و ماهواره را بگیرند، جلوی اینترنت و فضای مجازی را هم می توانند بگیرند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
33
اینترنت و فضای مجازی مانند پروژکتوری عمل می کند که صحنه را همیشه روشن نگه می دارد. با خاموش شدن فضای مجازی و تاریک شدن صحنه، عده ای می توانند با خیال راحت همه کار کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
26
درجایی که صدا ها انعکاس نمی یابند، تلگرام، اینستاگرام و فضای مجازی ابزار مهم و کاربردی «نهی از منکر و امر به معروف» در دست مردم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
32
3
چون قبل از این دولت دولت قبلی با سرعت بالا از اینترنت استفاده می کردند حالا که از کار قبلی بر کنار شدند دسترسی به آن سرعت را ندارند و حالا احساس می کنند که سرعت اینترنت کم شده خوب طبیعی است که سرعت بالای اینترنت ابتدا باید برای دولت باشد چون کار اجرایی در آنجاست نه خانه رئیس دولت بازنشسته ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
وقتی کلا اینترنتت رو قطع کردن اون وقت حالت جا میاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
اینترنت 8 مگ مخابرات دارم. دیشب سرعت دانلود آن حدود 57K بود. یاد دوره کارت اینترنت و مودم هایی که با سر و صدا زیاد کار می کردند، افتادم!
خسته از گرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
تابلو با حرفهایی ک داری میزنی سایبری هستی، و از دونستن از دزدی ها و آگاهی مردم‌به شدت واهمه داری.
۸ سال همون دولت قبل جلو شما وایستاد و نزاشت اینترنت رو ملی کنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
22
آنانی که قانونمدار و درستکار هستند، نباید از جریان آزاد اطلاعات واهمه داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
افرين
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
3
11
اینترنت رو کلا قطع کنید همه مشکلات حل میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
15
نامه 250نماینده درباره برجام، دلار را هزارتومان بالا برد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
نماینده ها کاره ای نیستند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
0
اگر قرار بر سانسور داری سایت را تعطیل کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
0
1
کاش عقلی بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین