کد خبر: ۷۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰

قهرمانی پرسپوليس و 5 درس بزرگ سياسی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از هفته‌ها پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد. با گذر از دلایل فنی و كارشناسی این موفقیت برای یك تیم فوتبال، به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی و مدیریتی در این پیروزی موثر بوده‌اند كه توجه به آنها و الگو برداری از مدل‌های آن در عرصه سیاسی بیفایده نخواهد بود. 

1- یكی از مهمترین دلایل موفقیت پرسپولیس در رقابتی به فشردگی لیگ «هم آرمانی» تیم با هواداران بود. هر چند در هر پیكار ورزشی و حتی سیاسی قهرمانی بزرگترین آرمان است اما اطلاع رسانی صادقانه تیم و مدیریت آن به هواداران و ارتباط مستمر و احترام آمیز با آنان سبب شد در نقطه حساسی كه جبهه پرسپولیسی‌ها نیاز به پیروزی‌های مستمر داشت ورزشگاه‌ها پر از تماشاگر باشد و باشگاه همواره با 12 بازیكن در مقابل حریفان ظاهر شود. توجه به این رویكرد از سوی گروههای اصلاح طلب و اعتدال گرا و تحلیل اجتماعی آن همان عاملی است كه به تحقق مشاركت حداكثری جامعه در نبردهای سیاسی خواهد انجامید. 

2- كادر فنی و مدیریتی پرسپولیس هیچگاه دست به فرافكنی دست نزد. در مواجهه با ناداوری‌ها و شرایط سخت، نگاه كادر فنی بویژه شخص افشین قطبی كاملاً فنی باقی ماند. حتی رقابت در شرایط نابرابر مثل كسر شش امتیاز از این تیم نیز انگیزه‌ها و پشتكار باشگاه را برای رسیدن به هدف تعیین شده كم نكرد. اگر كمی این شرایط را با رقابت در عرصه سیاسی مقایسه كنیم قابل درك خواهد بود كه با قبول همه تنگناهایی كه در رقابت‌های سیاسی وجود دارد ولی نمی‌توان همه شكست‌ها را به پای شورای نگهبان نوشت و به عبارت درست تر نیروهای میانه رو نیاز به نگاهی به درون برای موفقیت در عرصه رقابت های سیاسی دارند. 

3- پرسپولیس تیمی بدون حاشیه نبود. جدای از بازیكنانی كه گاهی به خود گل می‌زدند و «غضنفرهای» درون تیم بودند(مانند نیكبخت) دامنه اختلاف بین كادر فنی و مدیریتی هم كم نبود. و جالب آنكه درست در همان دوره شكست‌های پرسپولیس شكل گرفت. مدیریت پرسپولیس توانست با كنترل بحرانهای داخلی راه را برای موفقیت باشگاه بگشاید و اعضاء كادر فنی هم دانستند كه تنها با ائتلاف و در كنار هم بودن است كه موفقیت برای همه شكل خواهد گرفت. در میان گروه‌های سیاسی نیز غضنفرها كم نیستند و اختلاف هم بسیار است، توجه به همین نكته و درس آموزی از آن است كه در عرصه سیاسی قابل تامل و تحلیل است. لذا «كنترل غضنفرها» و تلاش برای اتحاد در كادر فنی جریانهای سیاسی (بخوانید رهبران) مهمترین عامل برای نیل به پیروزی‌های سیاسی یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری است. 

4- نقش كاریزماتیك و ادب اجتماعی افشین قطبی جدای از توانمندی‌های فنی وی از مهمترین عوامل پیروزی پرسپولیس بوده است. افشین قطبی با آرامش مثال زدنی و كنترل بحران‌های داخلی توانست مشاركت حداكثری هواداران را به سوی باشگاه جلب نماید. یافتن چهره‌هایی كه ضمن توانمندی فنی و اجرایی مشاركت احترام برانگیز طبقات اجتماعی را در عرصه‌های سیاسی برانگیزند از دیگر عواملی است كه نقش مهمی در موفقیت گروههای اصلاح طلب و اعتدال گرا در رقابت‌های سیاسی ایران خواهد داشت. 

5- و بالاخره آنكه پرسپولیس و هر تیم پیروز پس از قهرمانی به سوی هواداران خود می‌دود، از آنها تشكر می كند و سعی در جلب مداوم و حفظ پتانسیل اجتماعی خود دارد امری كه نزد همه گروه‌های و گرایشات سیاسی كمتر دیده می‌شود. گروه‌های سیاسی به جای اینكه آرمان‌های بزرگ را با جامعه حامیان خود به اشتراك بگذارند و خود را از نظرات آنان بهره‌مند سازند. در اتاقهای بسته می‌نشینند و برای جمعی تصمیم سازی می‌كنند كه از آنان و افكار و خواسته‌هاشان بیگانه اند و همین عوامل است كه یك حركت اجتماعی بزرگ را در رقابت‌های پیاپی دچار شكست می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
واقعا كه تحليل جالب و مقايسه ي بايسته اي كرديد.
جناب شفیعی ما هم با حرفها و نوشتار شما كاملا موافقيم.
امان از اين غضنفر ها -كاش در گروههاي سياسي اصلاح طلب يك افشين قطبي ظهور ميكرد تا 1- اميد را در اين شرايط به اردوي مايوس و كسر امتياز شده آنان برگرداند2-با استيليها ومرزبانهاي اصلاح طلب اعلام همدلي كند هر چند اين اعلام همدلي تبليغاتي باشد و3-يك فكر بكر براي غضنفرها كند تا شرايط را بغرنج تر نكرده و بيش از اين گل وارد دروازه خوي نكرده است
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
"«كنترل غضنفرها» و تلاش برای اتحاد در كادر فنی جریانهای سیاسی (بخوانید رهبران) مهمترین عامل برای نیل به پیروزی‌های سیاسی یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری است. "
وقتی یکی از غضنفر ها خودش رئیس یکی از احزاب اصلاحات باشد و هیچ جور نشود جلوی حرف زدن وی را گرفت، آن وقت چه باید کرد؟!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۹
0
0
درس ششم
چنانچه نيروهاي كناريمان توان انجام مديريت نوين را ندارند كمي به آن طرفتر نظري انداخته و چنانچه فرد شاسيته اي وجود داشت از آن استفاده كنيم
ناشناس
|
-
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
در شطرنج سياست حزب ها فقط كارخانه مهره سازي بازي هستند و نقش مهمي ندارند. بلكه چيزي كه مهم است فكر حاكم بر بازي است كه مردم بايد آن را بفهمند وگر نه وضع ميشه مثل الان ايران.
مگه اون وقتي كه قوه مقننه و قوه مجريه در اصلاحات بود چه اتفاق مهمي افتاد.
قبول دارم كه فيلترهاي زيادي مثل ....سر راهشان بود ولي چه فايده...
حضور خاتمي در انتخابات دولت دهم يعني حضور 80٪ مردم و اين بيش از اينكه به نفع اصلاحات باشه به نفع اون كسانيه كه حضور مردم رو به سرپوشي براي كاراشون تبديل ميكنن...
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
درس هفتم
بين شعار و عمل هرچه فاصله باشد در درازمدت مشاركت كاهش مي يابد و اين بزرگترين آفت گروههاي سياسي منتقد است و اگر موضوع نياز به هواداران را فقط هنگام راي در نظر بگيريم و بيرحمي هاي اين سياسيون در كسب قدرت و له كردن حتي طرفداران خودي در بعد از انتخابات موجب خالي شدن صندوق شان را درپي خواهد داشت كه در بازي فوتبال مربيان تيز هوشي مثل افشين قطبي از آن قافل نيستند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
وقتي نظري ارسال شه بعد سانسور شه تكليف چيه؟
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
اگر هدف وسيله را توجيه نكند همه امور در جاي خود قرار مي گيرد. نميشود انتظار داشت همه امور بروفق مراد باشد ولي در اين ميان گذشت فداكاري واحترام به حقوق ديگران را فراموش كنيم. تازماني كه ما رفاه و آسايش را فقط براي خودمان بخواهيم و در رسيدن اه مقصد اخلاق و انسانيت را زير پا بگذاريم امور ما سامان نمي گيرد. به قول سخن معروف «ارحم ترحم» رحم كن تا به تو رحم شود. هركس به اندازه توان و قدرت خود اين قانون را رعايت كند آسمان بركات خود را نازل مي كند و زمين هم منابع خود را در اختيار بشر قرار مي دهد. والسلام
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
با سلام
به نظر بنده تا زماني كه گروههاي اصلاح طلب نتوانند توانايي خود را (يا به عبارت ديگر نداشتن ضعف) در دوره بدست گرفتن قدرت براي مواجهه با مسائل و مشكلات (هميشه در موضع ضعف قرار نداشتن) نشان دهند توده مردم دوباره به آنها اعتماد نمي كنند.
مسائلي مانند هر 9 روز يك بحران:
حوادث كوي دانشگاه...
ترور حجاريان...
كفن پوشيدن عده اي در اعتراض به ...
تحصن نمايندگان مجلس...
احكام ... در مجلس...
و صدها مورد ديگر...
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
با نگاه ديگر هم ميتوان به پيروزي پرسپوليس نگاه كرد اين تيم مثل آمريكا كه ابر قدرت است و اهرمهاي جهاني مثل شوراي امنيت را در دست دارد با رانت اين نهادها پيروز شد. واقعا شراپط دو تيم رقيب عاذلانه نبود. مثل شراپط ايران در شوراي امنيت سپاهان هم در شوراهاي متصل به قدرت فوتبال ايران مظلوم بود. گرچه شاه حسيني ادعا كند طبق قانون عمل كرده آمريكا هم ادعا ميكند طبق قانون عمل كرده.
لطفا اين چند جمله را ولو با حذف قسمتهاپي از آن نشان دهيد تا كمي درد دل ما هم فروكش كند.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۰
0
0
اصلاح طلبان در مدت سرکار بودن چند سفر به خارج و چند سفر به روستاها داشتند .......لطفا جواب دهید
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
تعداد بازيكنان تيم فوتبال 11 نفر است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
اين تئورسين از كجا اومده.چقدر هم با سواده
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۹
0
0
اين قهرماني نشان داد قبل از شايستگي براي قهرماني بايد از نفوذ و لابي هم در مجامع و محكمه ها برخوردار بود تا هم حق طرف مقابل را ضايع كني و هم از محاكمه فرار كني براستي اگر با پيروزي هم مثل سپاهان برخورد شود آيا ميتواند قهرمان شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۹
0
0
تبریک میگم به همه طرفداران پرسپولیس و تبریک میگم به همه طرفداران سپاهان که بعد از بازی برای بازیکنان تیم محبوبشان ایستاده دست زدند و از تلاش آنها قدردانی کردند. بازی در نیمه دوم خیلی نفس گیر بود و علیرغم آن که حمله به یک گل بود بخت مسلم گلزنی آنقدرها هم زیاد نبود.

پرسپولیس باید قهرمان میشد تا این ۹۰۰۰۰ نفر آسیبی به خودشان٬ شهرشان٬ و همشهریانشان نرسانند.بدین سبب آنقدر وقت اضافه داده شد تا تیم پایتخت به گل دست پیدا کند و قهرمان شود. به این قضیه اضافه کنید به ازای هر خطا کارت زرد برای سپاهان.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین