ابوالفضل عمویی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: متن اولیه آماده شده و به توافق نزدیک است، اما هنوز چند مساله باقی مانده و تا خطوط قرمز ما رعایت نشود نباید انتظار داشت که توافق شود و چند موضوع در این بخش هنوز لاینحل مانده، نظرات ایران تامین نشده و بنای جمهوری اسلامی این است که خطوط قرمز خودش رو حفظ کند برای این استوار باشد
وی افزود:هنوز طرف مقابل برای برداشتن بخشی از از تحریمهایی که در دوره ترامپ گذاشته شده مقاومت میکنند برای ما مهمترین نکته این است که هر اقدامی که ذیل کمپین فشار حداکثری صورت گرفته و بنای آن تحت فشار قرار دادن ایران بوده و خودشان اعتراف کردند که این کمپین شکست خورده، متوقف شود.
نماینده تهران خاطر نشان کرد: این خواسته به مذاکرهکننده ابلاغ شده و در قانون اقدام راهبردی نیز به آن تاکید شده است موضوع دیگر بحث تضمین است؛ یکی از تجربیات ما در دوره برجام این بود که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمیکند و از این جهت یک خواسته منطقی این است که ما از طرف مقابل تضمین اجرایی بخواهیم.
وی با بیان اینکه در گفتگوها هم طرفهای حاضر، اعم از اروپاییها و اعضای ۱+۴ در اصل منطقی بودن خواسته ایران برای گرفتن تضمین معترف هستند گفت:وقتی وارد مکانیزم اجرا میشوند تاکید دارند طرف آمریکایی طرفی است که باید تضمین بدهد و در اجرای این تصمیمها مقاومت میکنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: ما برای این خواسته راهکارهای مختلفی داریم، هم پیشنهاد تضمین سیاسی را مطرح کردیم و هم پیشنهاد تضمین حقوقی را ارائه کردیم و در عین حال هم تضمین اقتصادی داریم و هم تضمین در حوزه مباحث فنی و همه این پیشنهادات به طرف مقابل داده شده و از طریق کانالهایی که وجود دارد به طرف آمریکایی نیز ابلاغ شده، ولی آنها هنوز ابتکار عملی برای پذیرش این پیشنهاد را ندارند.
وی تاکید کرد: بازگشت آمریکا به توافق بدون گرفتن تضمین در واقع وارد شدن به یک فضای ناپایدار و به صورت کاملاً موقت است همچنین برای راستی آزمایی سازوکارهایی پیشنهاد شده، فکر میکنم آن مسیر شفافتر است، موضوع دیگری که برای ما مهم است این است که روند تجارت خارجی ایران عادی شود و مانند هر کشور دیگری در دنیا بتواینم تبادل کالا و نفت داشته باشیم تا نیازهای داخلی کشور را تامین کند و هر چیزی که این روند را مختل کند مانع انجام توافق است.
عمویی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: موضوعات دیگری که که ممکن این توافق را به چالش بکشد، ادعای سیاسی در مورد همکاری ما با آژانس است و باید راهکاری برای آن پیدا شود ما پاسخهایی را برای این ادعاها داشتیم، اما چون فشار سیاسی وجود دارد به شکل پیوسته سوال روی سوال طرح میشود.
وی افزود: مطالبات ما تا کنون ارائه شده و بخش زیادی از تحریمها رفع خواهد شد، اما هنوز بخشی دیگر از آنها که باقی خواهد ماند طرف مقابل مقاومت کرده در دوره ترامپ دو دسته تحریم موضوعی اضافه شد درحوزه فلزات و در حوزه همکاریهای مالی بانکی که همه باید رفع شود.
وی تصریح کرد: به غیر از ۷۴۵ تحریم داخل برجام حدود ۸۰۰ مورد تحریم جدید علیه ایران در زمان ترامپ اعمال کردند الان که صحبت میکنیم در مورد تحریمهای برجامی به نظر میآید که آمادگی رفع وجود دارد، اما با این بهانه که در داخل متن برجام چیزی نیست برای برداشتن تحریمهای دوره ترامپ بهانه جویی میکنند.
وی تاکید کرد: اگر توافقی صورت بگیرد به این عنوان که تحریمها برداشته شود و راستی آزمایی شده که تحریمها برداشته شود، ایران به برجام بر میگردد و بر این اساس ایران برای مدت حدوداً ۱۰ سال غنی سازی را در محدود به ۳.۷۸ درصد حفظ خواهد کردو محدودیتهای سابق را تا پایان دوره که در داخل برجام هست به شرطی که آنها تحریمها را رفع کنند میپذیرد.
وی در خصوص روند بررسی توافق احتمالی در مجلس گفت:مجلس به صورت خاص روند مذاکرات را رصد میکند و رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی و کمیته هستهای است و اطلاعات را به مجلس منتقل میکند، اما مکانیسم رسمی مجلس حتماً این خواهد بود که بعد از انجام توافق، متن آن باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مورد بررسی و تصمیمگیری قراربگیرد و این در متن قانون اقدام راهبردی تصریح شده و سیستم جمهوری اسلامی ایران تا الان این بوده که توافقات در این موضوعات حتماً به مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم ارائه شود.
سرنوشت و آینده خود را به برجام گره نمیزنیم
مهدی سعادتی بیشه سری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به اینکه موضوع برجام همیشه جنگ بین دو تفکر و جبهه حق و باطل بوده است، گفت: آمریکا از ابتدا شیطان بزرگ بوده و هست و هیچ گاه به دستیابی جمهوری اسلامی به حقوق خود و رفع محدودیت جوامع اسلامی راضی نمیشود؛ لذا هرگاه در کلیت برجام خواستیم به یک توافق کاملی برسیم، کارشنکی کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در دوره قبل تضامین لازم از آمریکا و غربیها گرفته نشد، دولت قبل بسیار سراسیمه و بدون برنامه مشخص و راستی آزمایی، برجام را امضا کرد. در نهایت دیدیم که آمریکا از برجام خارج شد. سیاست کلی نظام بر آن است که ما باید برای بازگشت آمریکا به برجام شرط بگذاریم. آنها به شدت نیاز دارند که به توافق بازگردند، زیرا مشکلات سیاسی پیدا کردند. آمریکاییها در افغانستان، عراق، یمن، لبنان و سوریه شکست خورده اند و دیگر آبرویی ندارند. در حال حاضر هم امارات و عربستان دست به دامن جمهوری اسلامی شدند.
آمریکا پیامهای آشکار و پنهان برای بازگشت به توافق هستهای داده است
سعادتی با بیان اینکه آمریکا پیامهای آشکار و پنهان برای بازگشت به توافق هستهای داده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی اینقدر قدرتمند نبوده است، از سویی هم افول آمریکا و صیهونیستها تا این حد زیاد نبوده است. ایران در مدت اخیر پاسخ تمام عملیات صهیونیستها را داده است لذا آنها در حرکات تدافعی دچار مشکل شدند. با توجه به انسجام و وحدت درون کشور، تیم مذاکره کننده ما با قدرت در مذاکرات ظاهر شده است. ما زیاده خواهی نکردیم، برای احیا برجام باید تمام تحریمها لغو شود. مقام معظم رهبری نیز فرمودند تحریمها باید برداشته شود به ویژه تحریمهایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران تحمیل کردند.
نماینده بابل در مجلس تصریح کرد: آمریکا و غربیها باید تضامین لازم را به ما دهند. موضوع مهم مربوط به اینکه مباحث فروش نفت و گشایش اعتباری نیز باید تسهیل شود. طرفهای اروپایی برای ما قابل اطمینان نیستند. البته مشخص نیست مذاکرات کی به نتیجه میرسد، اما به نظر میرسد که آنها بازی جدیدی را شروع کردند و ضرب العجل تعیین میکنند تا فشار وارد کنند.
این نماینده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما سرنوشت کشور را نباید به برجام گره نزدیم، روابط تجاری ما با روسیه نیز توسعه پیدا کرده و فضا برای انجام مبادلات تجاری تا ۵ میلیارد دلار باز شده است. در حقیقت ارتباط ما با کشورهای همسایه عالی و گسترده شده است. البته ما در برابر اجرای برجام متعهد هستیم، اما آن را مساله اصلی خود نمیدانیم و به تولید داخل تکیه میکنیم. مجلس شورای اسلامی در تمام این مدت مذاکرات را رصد کرده است، در همین راستا بارها از وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایرانی در کمیسیون امینت ملی دعوت کردیم تا در جریان کامل مسائل قرار بگیریم.
نبویان: هیچ توافقی نباید منجر به توقف توسعه علم در کشور شود
سید محمود نبویان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس نیز اظهار داشت: توافق احتمالی دو بُعد دارد یکی لغو تحریمها و دیگری کاهش اقدامات هسته ای، در بُعد کاهش اقدامات هستهای باید این حساسیت را داشته باشیم که ساختار تکنولوژی ما آسیبی نبیند. اصل مهم ما در در صیانت از تکنولوژی هستهای این است که آنچه که خود به دست آوره ایم را نباید در اختیار غربیها قرار دهیم و نباید به ما الزام کنند که مواد غنی شده خود را به خارج از کشور منتقل کنیم، ما میتوانیم در توافق با آژانس و تحت نظارت آنها این مواد را حفظ کنیم و همینطور باید تجهیزات جدید خود را نیز حفظ کنیم.
نماینده تهران تصریح کرد: این امکان وجود دارد که سانتریفیوژها فعال باشد، اما گاز به آنها تزریق نشود و تحقیق و توسعه همچنان فعال باشد چرا که ما نسبت به نسل آینده مسئول هستیم. دشمن به دنبال این است که صنعت هستهای ما مختل شود و این سناریو را بارها اعلام کردند، اما ایستادگی ملت اجازه نداد این سیاست موفق شود و از این به بعد هم هیچ توافقی نباید منجر به توقف توسعه علم در کشور شود.
مجلس باید توافق وین را با مصالح و منافع کشور تطبیق دهد
عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اخبار ضد و نقیضی که درباره مذاکرات وین مطرح شده به سه اصل مهم مورد نظر مجلس اشاره کرد و گفت: تضمین اجرای هر گونه توافق، راستی آزمایی دقیق با زمان مناسب برای اجرای هر گونه تعهدات و لغو تحریمها برای مجلس، اساسی و مهم است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هر توافقی که بین تیم مذاکره کننده ما و طرفهای مقابل حاصل شود، طی فرایند قانونی باید در مجلس قرائت و به اطلاع نمایندگان رسانده شود. تیم مذاکر کننده به این موضوع در مذاکرات توجه داشته و به طرفهای مقابل اعلام کرده که پس از مرحله توافق و قبل از اجرا باید نتیجه مذاکرات به تایید مجلس برسد لذا گزارش توافق وین باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.
گلرو یادآور شد: مجلس توافق وین را باید با مصالح و منافع کشور تطبیق دهد، مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها را تصویب کرده لذا باید ببینیم که این توافق چقدر با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها تناسب دارد. در راستای تضمین اجرای درست توافق برای اینکه تجربه برجام تکرار نشود، مکانیسمی باید تعریف شود که طرف مقابل نتواند به تعهداتش پشت پا زند. اگر طرف مقابل این موضوع را نپذیرد، ما باید فرایندی را تعبیه کنیم تا تضمین در نحوه عملکرد ما نهفته باشد. جمهوری اسلامی ایران دیگر نباید هزینه سنگین بپردازد بلکه در صورت هر نوع خطا یا نقض عهد باید بتوانیم روی دست آنها هزینه سنگین بگذاریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: بزودی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد برای ارائه گزارش به کمیسیون امنیت ملی دعوت خواهند شد تا مجلس در جریان آخرین جزئیات مذاکرات ایران و ۴+۱ قرار گیرد.