کد خبر: ۷۵۷۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۴۸
دکتر نمازی در اولین همایش اخلاق حرفه ای بیان کرد

دستمزدها در دوره هخامنشی عادلانه بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر حمید رضا نمازی گفت: «بررسی نظام حسابرسی و پاداش در دوره هخامنشی، نشان می‌دهد که جبران خدمات کارمندان و کارکنان عصر هخامنشی مبتنی بر نظام مدیریت عملکرد بوده است».

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، دکتر حمیدرضا نمازی در جریان همایش«اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام» در سحنانی به بررسی «عادلانه بودن دستمزد در دوران هخامنشیان» پرداخت. 

این محقق و مدرس فلسفه که از سه منبع متفاوت شامل کتیبه‌های آن دوران، مفسران یونانی و رومی و گل‌نوشته‌های دوران هخامنشی برای شناخت تاریخی هخامنشی استفاده کرده در ابتدای سخنان خود گفت: «نتایجی که از این تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد بیشتر این گل‌نوشته‌ها مربوط به مزد کارگر، کارهای اداری و به طور کلی اسناد اداری بوده است».

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: «مسئله دستمزد در تمام تلقیاتی که از اخلاق حرفه‌ای می‌شود اهمیت بنیادی دارد؛ به تعبیری خواه مراد از اخلاق حرفه‌ای مفهوم فردگرایانه آن باشد یا سیستمی‌نگر و چه در رهیافت مدیریت منابع انسانی، چه در رهیافت مدیریت راهبردی یکی از اساسی‌ترین حقوق کارگران و کارمندان، برخورداری از دستمزد عادلانه و بسنده است».

دکتر نمازی گفت: «با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که حدود 200 لوح مربوط به جیره سختی کار بوده است؛ بر این اساس مادران تا 5 ماه بعد از زایمان، زنان باردار و کارگران کارهای سنگین، از جیره سختی کار بهره‌مند می‌شدند». 

وی افزود: «ویژگی‌های نظام دستمزد آن زمان شامل برابری مزد کارگر خدمتکار و آزاد، برابری دستمزد زن و مرد، کارآموزی برای کودکان به همراه والدین، پرداخت جنسی حقوق و حسابرسی مکرر در پرداخت حقوق است و یکی از ویژگی‌های این دوران مربوط به دستمزد حیوانات است». دکتر نمازی تصریح کرد: «این نوع نگاه به دستمزد در دوران هخامنشی نگرشی نوین در این زمینه محسوب می‌شود». 

این محقق و مدرس فلسفه افزود: «بررسی نظام حسابرسی و پاداش نیز نشان می‌دهد که جبران خدمات کارمندان و کارکنان عصر هخامنشی مبتنی بر نظام مدیریت عملکرد بوده است».

از دیگر ویژگیهای نظام دستمزد آن دوران که در این سخنرانی به آن اشاره شد نظام جبران خدمت به جای دستمزد بود که بر اساس آن دستمزد بیشتر به صورت غیر نقدی و جنسی بوده است. 

دکتر نمازی در بخش پایانی سخنان خود خود تصریح کرد: «توازن میان جبران خدمات ثابت و متغیر، نظیر جبران دستمزد کارگران ساده، پاداش و کمکهای شاهانه، استفاده از پرداختهای غیرنقدی، در مقایسه با پرداخت مبتنی بر مزد و ترکیب مناسب جبران خدمات مادی و غیرمادی همچون مهدکودک و پرستار برای نوزاد مادر شاغل، اهمیت دادن به نمادهای منزلت و مقام همچون مادر و پیشکسوتان و امکان استفاده از موقعیت کاری نیمه‌وقت، نشان از دستمزد عادلانه و منصفانه کارمندان و کارگزاران تخت‌جمشید دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
با سلام و تشكر از اطلاع رساني شما َ اين استاد فلسفه كه تحقيقاتي در زمينه حسابرسي دوره هخامنشي داشته و دنبال كتيبه خواني و گل نوشته بوده كه حتما علاقه اي در كار بوده است زيرا بنده ارتباط فلسفه و باستانشناسي را نمي دانم البته كم و بيش مي دانيم فلسفه و كلا علوم انساني به همه رشته ها ربط پيدا مي كند ولي نه تا اين حد.البته بعد از انقلاب و بعلت جو آن موقع كه طبيعي هم بود تمام آثار گذشته بويژه مساپلي كه مربوط به سلطنت ََ پادشاهي و ... بود بكلي فراموش شد و ميخواستند كه فراموش شود.پس از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران َ مجددا همه چيز در حال مطرح شدن است َ نمونه اش روز والنتاين كه فيلم مجنون ليلي را بخاطر آن ساختند و در اول فيلم اشاره اي دارد كه اين روز از قديم الايام در ايران باستان بوده و به اروپا رفته و حالا با نام لاتين وارد كشور شده است.اين تحقيق آقاي دكتر كجا استفاده خواهد شد؟ در حال حاضر قوانين استخدامي همه موارد گفته شده را لحاظ كرده است و مرتب نيز در حال بازنگري مي باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
قوانين پادشاهي گذشته با قوانين مترقي و عادلانه فعلي كشور اسلامي قابل مقايسه نيست.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
در قوانين استخدامي عدالت رعايت نشده در حال حاضر مي توان از اختلاف پرداختها در ادارات اسم برد مثل شركت نفت وساير دواير دولتي
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
سلام به همكاران محترم.اگر امكان دارد يك تلفن يا نشاني از اين آقاي دكتر نمازي يا برگزاركنندگان اين همايش براي ما ارسال فرماييد تا زمينه استفاده بيشتر از مطالب ايشان را فراهم آوريم.ممنون-دوستي موسوي-روزنامه جام جم
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۳۱
0
0
خبر خوش برای کارمندان
مرکزی خبر: غلامحسین الهام امروز در نشستی خبری افزود: دولت تصویب کرد افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت به صورت پلکانی به صورت 7 تا 12 درصد باشد.

وی گفت: افزایش 7 درصدی مربوط به حقوق های زیر یک میلیون تومان و افزایش 12 درصدی مربوط به حقوق های زیر 300 هزار تومان است.

الهام افزود: افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در شش سطح مربوط به حقوق های زیر 300 هزار تومان، زیر 400 هزار تومان ، زیر 500 هزار تومان و تا حقوق های یک میلیون تومانی است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین