کد خبر: ۷۵۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳
رئیس حزب سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان:

پیش شرط مذاکره هنوز تعلیق است

نصب سانتریفیوژهای جدید جو بین الملی را زهرآگین کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس گروه ايالتی حزب سوسيال مسيحی آلمان مدعی شد که به غیر از تصویر اقتدارگرایانه‌ایی که از ایران در جهان به وجود آمده است تصویرهای دیگری نیز وجود دارد که به دنبال ترسیم آن است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب، «پتررام زاوئر» رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این کشور عصر روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی سفارت آلمان در تهران، در ابتدا درباره اهداف سفر سه‌روزه‌اش به ایران گفت: «تصویری که اکنون از ایران وجود دارد تصویری اقتدارگرایانه است که در جهت استفاده از تسلیحات هسته‌ای گام برمی‌دارد ولی می‌دانم که تصویر دیگری نیز وجود دارد و برای من مهم است که به آن تصویر دست پیدا کنیم». 

وی ضمن اشاره به ملاقات هیات آلمانی با منوچهر متکی وزیر امور خارجه، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، مهدی صفری معاون اروپایی وزارت امور خارجه، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق و معاون وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: «ایران به دلیل جایگاه ژئوپولیتکی و جغرافیایی دارای نقش مهمی در منطقه است. معتقدیم که ایران در تحولات منطقه و خاورمیانه و بخصوص در رابطه با گفت‌وگوهایی که در قطر درباره لبنان انجام می‌شود، نقش مهمی برعهده دارد».

دکتر زاوئر با اشاره به برگزاری مراسم 60 سالگی رژیم صهیونیستی تحت عنوان «استقلال اسرائیل»، نقش ایران را در امنیت این رژیم با اهمیت دانست و افزود: «در تمام گفت‌وگوها عنوان کردم که ایران اهمیت ویژه‌ای در امنیت اسرائیل برعهده دارد. در ملاقات با آقای متکی از وی خواستم که از حمایت هرآنچه اسرائیل را تهدید می‌کند بخصوص حمایت از حزب‌ا... و حماس خودداری شود و باید از عناصری که ثبات و صلح را به منطقه می‌آورد اهتمام ورزیده شود».

رئیس حزب سوسیال مسیحی پارلمان آلمان با اشاره به نقش ایران در افغانستان یادآور شد: «اهمیت افغانستان به این خاطر است که از یک طرف ایران و از سوی دیگر غرب از جمله آمریکا و اروپا دارای اهداف و دشمن مشترکی در این زمینه هستند. مبارزه با القاعده و تروریسم و نیز تلاش در راه کاهش مواد مخدر از جمله اولویت‌های ما محسوب می‌شود. در واقع افزایش کاشت مواد مخدر نه تنها خطری برای غرب، بلکه خطری بالقوه نیز برای ایران نیز محسوب می‌شود».

رئیس گروه پارلمانی آلمان با اشاره به گفت‌وگوهای دوم ماه می مابین وزرای خارجه 1+5 (3+3) در لندن اظهار داشت: «به آقای متکی و سایر مقامات ایرانی عنوان کردم که آقای سولانا آماده است طی یک گفت‌وگو نتایج و پیشنهادات حاصله از گفت‌وگوهای لندن را خدمت مقامات ایرانی عنوان کند و اجازه می‌خواهد که برای عنوان کردن این مطالب به مقامات ایرانی به تهران بیاید».

دکتر زائو با اشاره به ایجاد شرایط مطلوب برای تحرک جدید درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «با توجه به نتایج گفتگوهای وزرای خارجه 3+3 که درباره بسته پیشنهادی و مسائل جهانی با ایران داشته‌ایم مشخص شد که درباره برنامه هسته‌ای ایران و مطالبی که به آژانس عنوان کرده است، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد. البته حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق بلامنازع ایران است و هیچ کس در این مورد تردیدی ندارد».

وی در ادامه افزود: «ایران پروتکل الحاقی را امضا کرده است ولی هنوز به تایید پارلمان این کشور نرسانده است در واقع از طرف ایرانی این قرارداد به صورت حقوقی وجود ندارد. این قرارداد عنوان می‌کند که هر لحظه بازرسان آژانس می‌توانند از مراکز مهم هسته‌ای ایران بازدید داشته باشند».

رئیس گروه ایالتی حزب سوسیال مسیحی آلمان با اشاره تحریم‌های سیاسی و اقتصادی اعمال شده علیه ایران افزود: «تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از یک طرف حساسیت‌هایی را در ایران ایجاد کرده و از طرف دیگر زیان‌های ناشی از این تحریم‌ها، متوجه کشورهای تحریم کننده نیز می‌شود. در واقع تجارب تاریخی نشان می‌دهد که چنین تحریم‌هایی دارای اثر و عملکرد محدودی هستند و در موارد نادری این تحریم‌ها توانسته‌اند کشوری را به کاری مجبور کنند».

وی با اشاره به اثرات چنین تحریم‌هایی خاطرنشان کرد:‌ «محدود بودن اثر چنین تحریم‌هایی در این واقعیت نهفته است که زمانی در مبادلات بازرگانی، اگر طرفی جایگاه را خالی کند کشورهای زیادی وجود دارند که جای آن کشورها را پر کنند که این کشورها شامل روسیه، چین، کره جنوبی و حتی ایتالیا می‌شود. من از آقای برلسکونی می‌خواهم که جهت‌گیری که دولت قبلی اتخاذ کرده را حتی الامکان تصحیح کند».

دکتر زاوئر تحریم‌های ایران را در دو بخش قابل تقسیم دانست و افزود: «بخش اول تحریم‌هایی است که به دلیل قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت از سال 2004 تاکنون اجرا می‌شود و بخش دوم تحریم‌هایی است که انتظار دارند آلمان فراتر از موارد قطعنامه صادر کند. من به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران توصیه می‌کنم که مورد به مورد این موارد را بررسی کنند».

این نماینده پارلمان آفتاب در ادامه نشست خبری در سفارت آلمان در تهران، در پاسخ به سوال خبرنگار سرویس بین‌الملل آفتاب که آیا حامل پیام خاصی برای مقامات ایرانی بودید، اظهار داشت: «این سفر، اولین سفر من به ایران است. به اکثر کشورهای منطقه به جز سوریه و یمن سفر کرده‌ام. بر این اعتقادم که وقتی در مورد کشوری حرف می‌زنیم باید اطلاعات لازم را در مورد آن کشور داشته باشیم. سفر و گفتگو کردن بهتر از تحریم و خطر هسته‌ای ایجاد کردن است ولی حامل پیام خاصی از سوی خانم مرکل در مورد موضوع هسته‌ای ایران نیستم. اما یک پیام کلی دارم و آن این است که آقای سولانا حاضر است نتیجه گفت‌وگوهای 1+5 در لندن را به ایران تقدیم کند که می‌تواند سرآغازی برای گفت وگوهای جدید در جهت یافتن راهکارهای نوین باشد».

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آفتاب، که چرا آلمان به قطعنامه تحریم ایران رای مثبت داد و آیا شرایط آن فرا نرسیده است که آلمان از زیر سایه آمریکا خارج شود،‌ افزود: «آلمان به دلیل اینکه عضو موقت شورای امنیت بود، مفاد قطعنامه را رعایت می‌کند. شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران بر این باور بود که از طرف ایران پاسخگویی که باید انجام می‌شد، صورت نگرفته است و به همین دلیل قطعنامه اول به تصویب رسید. پس از اینکه ایران وقعی به این قطعنامه نگذاشت آبشاری از قطعنامه‌ها مورد تصویب قرار گرفت».

وی در پاسخ به سوالی درباره هم‌سویی حزب حاکم آلمان با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «در ائتلاف بزرگ آلمان، همگی ما به رعایت اجرای مفاد 4 قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران پایبند هستیم و معتقدیم که هر چه زودتر باید قرارداد الحاقی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد».

وی افزود: «این ائتلاف بزرگ که متشکل از دولت و احزاب است اعتقاد دارند که باید بسته پیشنهادی وزرای 1+5 به دولت ایران ارسال شود و در مقابل علائم و نشانه‌های مربوطه نیز از دولت ایران به طرف مقابل منعکس شود».

دکتر زاوئر در ادامه افزود: «فراتر از قطعنامه‌ها هیچ نوع تحریم دو جانبه‌ایی در روابط ایران و آلمان وجود ندارد».

رئیس حزب سوسیال مسیحی پارلمان آلمان در مورد دلیل پیش شرط رعایت مساله حقوق بشر در گسترش روابط ایران و آلمان اظهار داشت: «آلمان حامل یک پیام جهانی در مورد حکم اعدام است که شامل کشور خاصی مانند ایران نمی‌شود. این اتفاق نباید در آمریکا، چین، کشورهای اسلامی و تمام جهان روی دهد. این پیامی جهانشمول است و ربطی به روابط دو جانبه آلمان با سایر کشورها ندارد».

دکتر زاوئر در مورد پرسشی درباره جزئیات بسته پیشنهادی 1+5 به ایران گفت: «این بسته در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل است و البته از یک بعد فراتر از آن حرکت می‌کند. پیشنهاد مشخص‌تری در این قطعنامه عنوان شده که یکی از محورهای اصلی آن همکاری بیشتر در زمینه تکنولوژی هسته‌ای است که نقطه ‌آغازین تمام این بحران‌ها بوده است».

رئیس حزب سوسیال مسیحی در پارلمان آلمان در پایان درباره پیش شرط همکاری‌هایی که به آن اشاره کرد،‌ گفت: «پیش شرط همه همکاری‌ها «تعلیق غنی‌سازی اورانیوم» است. البته نصب شش هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز باعث زهرآگین شدن جو بین‌المللی شد. امیدوارم در ادامه این مسیر، راهکارهای مناسبی پیدا شود که از این حالت موجود خارج شویم و طرف ایرانی نیز باید از کنش‌هایی که می‌تواند جو بین المللی را زهرآلود کند، اجتناب ورزد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین