کد خبر: ۷۵۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
شهربانو امانی:‌

آرامش مجلس هفتم مرهون رفتار اقلیت است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهربانو امانی، نماینده ارومیه در مجلس ششم شورای اسلامی درباره ارزیابی خود از عملکرد اقلیت مجلس هفتم تاکید کرد: «اقلیت مجلس هفتم باید در در ظرف مجلس هفتم با مختصات و ویژگی‌های آن سنجیده و ارزیابی شود».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره ادامه داد: «اقلیت مجلس هفتم در مواردی همچون نطق‌های خود در حوزه اجتماعی و اقتصادی، گزارشاتی را به سمع مردم برساند اما در مواردی نتوانست به صورت کاملا منسجم عمل کند».

امانی اضافه کرد:‌ «اگر نگاهی به عملکرد اقلیت مجلس پنجم بیندازیم، در شرایط آن زمان، اقلیت آن دوره از مجلس توانست تاثیرگذاری خوبی داشته باشد».

وی در ادامه تاکید کرد:‌ «اقلیت مجلس هفتم در سال اول که مصادف با فضای انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بود، متناسب با گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب فعالیت خوبی داشت اما در سال دوم مانند احزاب بیرون مجلس، سکوت کرد و منتظر ماند تا دولت کار خود را آغاز کند و بخشی از برنامه‌های خود را پیش ببرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درعین حال گفت: «انتظاری که از اقلیت در مجلس و به ویژه در کمیسیون‌ها بود، بیشتر از عملکردی بود که ظهور و بروز پیدا کرد؛ به ویژه که انتظار می‌رفت اقلیت در حوزه‌هایی که مستقیم با معیشت مردم سروکار دارد،‌ فعال‌تر وارد شود».

وی با تاکید بر اینکه "مقصود ما از فعالیت بیشتر، ایجاد تشنج در مجلس نیست"، گفت:‌ «اقلیت می‌توانست با برنامه بیشتری پیش برود و در بخش کنترل عملکرد دولت تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد».

وی درباره نقطه قوت اقلیت مجلس هفتم گفت: «آنچه امروز به اسم مجلس هفتم پایان پذیرفته، آرامش و فضای به دور از تنش مجلس هفتم است که باید اذغان داشت این آرامش نه حاصل عملکرد مجلس هفتم که نتیجه رفتار آرام فراکسیون اقلیت این مجلس بود».

شهربانو امانی تصریح کرد: «این اقلیت مجلس هفتم بود که فضای مجلس را به سمت آرامش برد؛ چرا که اقلیت به قواعد بازی اعتقاد داشت و اصول تحمل رقیب و حق اکثریت را به رسمیت می‌شناخت».

وی با تاکید بر اینکه "مجلس هفتم صفت آرامش را مرهون اقلیت است"، افزود: «مجلس هفتم مجلس آرامی بود چرا که اقلیت آرامی داشت؛ اقلیتی که رفتارش بر پایه تحمل بود».

امانی همچنین با تاکید بر اینکه "مجلس هفتم از بعد نظارتی مجلسی ضعیف بود"، گفت: «در این میان اقلیت هم وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداد و نتوانست در این زمینه کوشا و ساعی باشد».

وی درباره نوع ارتباطات فراکسیون اقلیت مجلس هفتم با احزاب اصلاح‌طلب بیرون از مجلس گفت: «ارتباطات در این زمینه در سطح خوبی وجود داشت. به هنگام برگزاری انتخابات شوراها و انتخابات مجلس هشتم این ارتباط سطح بهتری به خود گرفت و در زمینه رأی اعتماد به کابینه نهم، به دلیل آنکه معتقد بود نمی‌تواند نقش خاصی ایفا کند، در اقدامی هماهنگ با احزاب همسوی بیرون از مجلس، اجازه داد که فراکسیون اکثریت بازیگر اصلی این میدان باشد». 

نماینده ارومیه در مجلس ششم شورای اسلامی در عین حال گفت: «البته در مسایل اساسی کشور انتظارات بیشتری از اقلیت بود که به دلیل نداشتن یک برنامه مدون هماهنگ با جریانات همسوی خارج از مجلس، تاحدودی برآورده نشد».

وی همچنین درباره ارزیابی خود از منتخبان اقلیت راه‌یافته به مجلس هشتم و راهکارهای پیش‌روی آنها برای افزایش تاثیرگذاری خود گفت: «در شرایطی که اصولگرایان راه یافته به مجلس هشتم به قول و گفته خودشان تصمیم دارند در مشت دولت نباشند و با توجه به اینکه اقلیت مجلس هشتم تجربه گرانبهای اقلیت مجلس هفتم را در دست دارند، می‌توان به این مجموعه بیش از پیش امیدوار بود».

امانی تاکید کرد: «اقلیت مجلس هشتم می‌تواند با تاکید بر برنامه‌ای که اصلاح‌طلب‌ها در حوزه‌های مختلف و در بعد قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین در انتخابات مجلس هشتم تدوین کرده بودند، وارد فعالیت شوند».

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ «اولین نقطه آغاز فراکسیون اقلیت مجلس هشتم انتخابات هیات رییسه خواهد بود که باید به شیوه‌ای وارد عمل شوند که نوع فعالیت‌شان در بیرون از مجلس به خوبی دیده شود و با تعامل بیشتر با جریانات سیاسی، فعال‌تر و بابرنامه‌تر اقدام کنند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۲
0
0
با عرض تبريك به خواهر بزرگوار خانم غروي
اميدوارم در عرصه خبر موفق باشيد.

از طرف حميدي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین