کد خبر: ۷۵۹۲۶۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
پوتین: پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شد

جنگ اوکراین| تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه| خطر تراژدی در ماریوپل

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی نیرو‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۵ کیلومتر به کی یف نزدیکتر شده اند. کمیته بین المللی صلیب سرخ اخطار می‌دهد که ذخیره آذوقه و آب در شهر تحت محاصره ماریوپل به سطح خطرناکی افت کرده است. فیسبوک و اینستاگرام با تغییر "موقت" مقررات اجازه انتشار درخواست‌ها برای اعمال خشونت علیه نیرو‌های روسیه یا پوتین را می‌دهند. گفتگو‌های صلح میان وزرای خارجه اوکراین و روسیه در ترکیه بدون پیشرفتی به سوی آتش بس پایان یافت. بریتانیا تحریم‌هایی مالی بر رومن آبرامُویچ صاحب باشگاه چلسی اعمال کرد - این باشگاه مجوزی ویژه برای ادامه فعالیت دریافت کرد. به گفته مقام‌های اوکراینی سه نفر از جمله کودکان در حمله هوایی روسیه به یک بیمارستان زنان و زایمان در ماریوپل کشته شده اند.
جنگ اوکراین| تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه| خطر تراژدی در ماریوپل
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که مذاکرات بین روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد، حملات مسکو به شهر‌های دیگری از اوکراین آغاز شده است و حلقه محاصره کی‌یف نیز تنگ‌تر می‌شود. مقامات محلی اوکراین گفته‌اند، حملات روسیه در نزدیکی فرودگاه‌های شهر‌های ایوانو-فرانکیفسک و لوتسک در غرب اوکراین و دور از اهداف اصلی حمله در نقاط دیگر این کشور انجام گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه، ۱۱ مارس، ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهر‌های محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده، در شهر دنیپرو در مرکز اوکراین حملات آغاز شده است و شماری از غیرنظامیان کشته شدند. طبق گزارش اورژانس اوکراین، بمب‌ها در نزدیکی یک مهد کودک و یک ساختمان مسکونی فرود آمدند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که نیرو‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته پنج کیلومتر به کی‌یف نزدیکتر شده‌اند. این مقام به خبرنگاران گفت به این ترتیب آن دسته از نیرو‌های روسیه که از جهت شمال غربی به طرف پایتخت اوکراین پیشروی می‌کنند، اکنون در ۱۵ کیلومتری مرکز این شهر هستند.

پیشتر اولین دور گفتگو‌های وزرای خارجه اوکراین و روسیه در ترکیه بدون دستیابی به نتیجه‌ای برای برقراری آتش بس به پایان رسید.

در همین حال یک کاروان کمک‌های بشردوستانه که قصد داشت به بندر محاصره شده ماریوپل برسد به دلیل حملات مداوم روسیه مجبور به بازگشت شد.

آلمان از صربستان خواست به کارزار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بپیوندد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در بلگراد پایتخت صربستان از این کشور خواست تا اگر خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است، به کارزا تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد.

خانم بائربوک گفت: «ولادیمیر پوتین یک کارزار بی‌شرمانه برای تخریب اوکراین به راه انداخته و ابایی از هدف قرار دادن بیمارستان زنان و زایمان، مدارس و خانه و زندگی مردم ندارد.»

صربستان، متحد قدیمی روسیه در اروپا است. این کشور اگرچه حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده، اما تاکنون حاضر نشده به برنامه کشور‌های اروپایی برای تحریم مسکو بپیوندد.

ارتش روسیه یک شهردار اوکراینی را به اسارت گرفت

معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار یک فایل ویدیویی در تلگرام از بازداشت شهردار ملیتوپل از سوی نظامیان روسیه خبر داد. این شهر ۱۵۰ هزار نفری در جنوب شرقی اوکراین و در استان زاپوریژیا قرار دارد.

پزشکان بدون مرز: ماریوپل در خطر یک تراژدی غیرقابل تصور قرار دارد

یکی از مدیران سازمان پزشکان بدون مرز روز جمعه درباره بروز یک تراژدی غیرقابل تصور در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین هشدار داد.

استفان کورنیش، رئیس دفتر سوئیس سازمان پزشکان بدون مرز و یکی از هماهنگ کنندگان برنامه این شبکه در اوکزاین ضمن درخواست از جامعه جهانی بلای جلوگیری از بروز فاجعه در ماریوپل گفت: «صد‌ها هزار نفر در این شهر به معنای واقعی کلمه محاصره شده و گیر افتاده‌اند.»

بندر ماریوپل از زمان آغاز پیشروی ارتش روسیه در جنوب اوکراین یکی از اهداف اصلی و احتمالا اولیه برای قطع ارتباط اوکراین با جهان خارج از راه دریای آزوف و دریای سیاه است. این شهر از هفته گذشته تقریبا همه روزه گلوله‌باران می‌شود. برقراری آتش‌بس برای تخلیه این شهر تاکنون موقفیت‌آمیز نبوده است.

جلسه اضطراری وزرای بهداشت اتحادیه اروپا برای پذیرش مجروحان جنگی و بیماران اوکراینی

وزرای بهداشت ۲۷ عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای بررسی چگونگی پذیرش مجروحان جنگی و پناهجویان بیمار اوکراینی جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کنند.

این تصمیم در پی افزایش شمار پناهجویان اوکراینی در کشور‌های همسایه و احتمال بالای ناتوانی نظام درمانی این کشور‌ها برای رسیدگی به وضعیت بیماران و مجروحان جنگی اتخاذ شده است.

ارتش روسیه بر کی‌یف و شرق اوکراین متمرکز شده است

ارتش اوکراین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیرو‌های نظامی روسیه توان خود را برای پیشروی در کی‌یف، پایتخت و مناطق شرقی اوکراین متمرکز کرده‌اند.

براساس این بیانیه، نیرو‌های روسیه تهاجم خود برای تصرف شهر نیپرو در شرق اوکراین را گسترش داده‌اند. همزمان ماریوپل در کناره دریای آزوف، کریفیی ریه، کرمنچوک، نیکوپل و زاپوریژیا مهم‌ترین شهر‌های هدف حملات ارتش روسیه در این روز معرفی شده‌اند.

ارتش روسیه در روز‌های گذشته و دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در شرق، جنوب و بخش‌های از شمال این کشور پیشروی و مناطق گسترده‌ای را تصرف کرده است.

پس از ایالات متحده، اتحادیه اروپا هم صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع می‌کند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد صادرات کالاهای لوکس به روسیه به منظور ضربه زدن به طبقه حاکم این کشور و در چارچوب مجازات‌های اقتصادی جدید در هماهنگی با گروه ۷، ممنوع می‌شود.

ساعاتی پیش وزرات بازرگانی ایالات متحده آمریکا همین تصمیم را اعلام کرده بود.

خانم فن در لاین در زمان اعلام این تصمیم گفت: «آن‌هایی که از ماشین جنگی ولادیمیر پوتین حمایت می‌کنند، زمانی که بمب‌ها بر سر مردم بی‌گناه اوکراین می ریزد، نباید امکان بهره‌مندی از سبک زندگی تجملاتی و پرزرق و برق خود را داشته باشند.»

انتظار می‌رود تولیدکنندگان کالاهای لوکس در فرانسه و ایتالیا به‌شدت از این تصمیم متضرر شوند.

جو بایدن می‌خواهد روسیه را از نظام تجارت بین‌المللی محروم کند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد برای مجازات روسیه به دلیل حمله به اوکراین می‌خواهد این کشور را از نظام عادی تجارت بین‌المللی خارج کند. این طرح که در همراهی با اتحادیه اروپا و گروه ۷ مطرح شده راه را برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر صادرات روسیه هموار می‌کند. امری که می‌تواند بیش از پیش مسکو را از منابع درآمد محروم کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعلام کرد ورود کالاهای بخش مهم اقتصادی روسیه به‌ویژه محصولات دریایی، وودکا و الماس به ایالات متحده ممنوع است.

وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا هم همزمان صادرات کالاهای لوکس از جمله خودرو، جواهرات، پوشاک و عتیقه به روسیه و بلاروس را ممنوع اعلام کرد.

ترکیه سفارت خود در اوکراین را به نزدیکی مرز رومانی منتقل کرد

ترکیه روز جمعه اعلام کرد سفارت خود را از کی‌یف پایتخت اوکراین به شهر چرنیفتچی در مرز این کشور با رومانی مننقل کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیش از آغاز حمله نظامی روسیه سفارت‌خانه خود را از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین منتقل کرده بود.
ترکیه روابط نزدیکی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه میزبان نشست میان وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین بود. این تلاش برای میانجیگری هم عملا ناکام ماند.

کانادا گروهی از الیگارش‌های روس از جمله آبراموویچ را تحریم کرد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه اعلام کرد شماری از الیگارش‌های روس، از جمله رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی را تحریم کرده است.

کانادا پس از بریتانیا دومین کشوری است که آبراموویچ را تحریم می‌کند. به‌گفته آقای ترودو اشخاص تحریم شده از تجارت با کانادا منع و دارایی‌های آن‌ها در این کشور مسدود می‌شود.

همزمان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد در صورت ادامه جنگ تحریم‌های وسیع دیگری در سطح جهانی علیه روسیه اعمال خواهد شد.

سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی «جنگ بی‌معنی» از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه این کشور را ترک کرده‌اند از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت. سازمان ملل در بیانیه روز جمعه این جنگ را «بی‌معنی» توصیف کرد.

براساس برآوردهای سازمان ملل دست‌کم ۲ میلیون نفر هم در داخل اوکراین مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

روز جمعه فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم بریتانیا برای پذیرش پناهجویان اوکراینی از هفته آینده استقبال کردند. قرار است پناهجویان اوکراینی بدون پشت سر گذاشتن پروسه در بریتانیا پذیرش شوند.

همزمان دولت سوئد برآورد کرد شمار پناهجویان اوکراینی که در هفته‌های آینده وارد این کشور می‌شوند از مرز ۲۰۰ هزار نفر بگذرد.

اوکراین خواستار حمایت بیشتر اسرائیل شد

سفیر اوکراین در اسرائیل روز جمعه از تل‌آویو خواست با اعمال تحریم علیه روسیه، پذیرش شمار بیشتر پناهندگان اوکراینی و ارسال تجهیزات دفاعی بیشتر، حمایت خود از این کشور را افزایش دهد.

اسرائیل در دومین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین آن را محکوم کرد. هفته گذشته نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل تلاش کرد با دیدار با ولادیمیر پوتین و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان برای پایان جنگ میانجیگری کند. با این حال این ابتکار عمل شکست خورد.

هزاران یهودی همچنان در اوکراین زندگی می‌کنند. اسرائیل شماری از پناهندگان یهودی‌تبار اوکراین را در دو هفته اخیر پذیرفته است.

یک پهپاد در نزدیکی پایتخت کرواسی سقوط کرد

آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی اعلام کرد یک پهپاد بزرگ نظامی ساخت شوروی سابق شامگاه پنچشنبه در نزدیکی زاگرب، پایتخت این کشور سقوط کرد.

هیچ گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.

نخست وزیر کرواسی می‌گوید معلوم نیست این پهپاد به نیرو‌های اوکراینی تعلق داشته یا ارتش روسیه. با این حال کارشناسان نظامی مجله وار زون (WAR ZONE) می‌گویند به توجه به موشک Tuk-۱۴۱ همراه این پهپاد، این هواپیمای بی‌سرنشین احتمالا متعلق به نیرو‌های اوکراین بوده است.

این پهپاد پیش از رسیدن به زاگرب طبیعتا باید از آسمان مجارستان عبور کرده باشد.

روسیه دسترسی به اینستاگرام را محدود کرد

دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینستاگرام را در این کشور محدود کرده است. مسکو این رسانه اجتماعی پرطرفدار را به انتشار محتوایی با هدف فراخوان به خشونت علیه مردم روسیه در به دلیل جنگ اوکراین متهم کرد.

روسکومتادزور، نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی و فن‌آوری اطلاعات روسیه اعلام کرد دسترسی به اینستاگرام در پی درخواست دادستانی کل روسیه محدود شده است.

زلنسکی: روسیه برای نابودی اوکراین آدم‌کش‌های سوریه‌ای را استخدام می‌کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه روسیه را متهم کرد برای جنگ با این کشور از نیرو‌های سوریه‌ای استفاده می‌کند.

این سخنان پس از آن اعلام می‌شود که روسیه اعلام کرد از اعزام مزدوران سوری برای همراهی با نظامیان روسیه در اوکراین استقبال می‌کند.

آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی تلگرامی گفت: ما با یک دشمن بسیار لجباز رو‌به‌رو هستیم. آن‌ها می‌خواهند مزدوران سوری را برای کشتن هموطنان ما به کار گیرند. سوریه کشوری که همه‌چیزش از سوی اشغالگران ویران شد. آن‌ها همین کار را در کشور ما انجام می‌دهند.»

روسیه به همراه ایران بزرگ‌ترین متحدان دولت بشار اسد در بیش از یک دهه جنگ داخلی این کشور به شمار می‌رود.

استولتنبرگ: جنگ اوکراین نباید به رویارویی ناتو با روسیه منجر شود

یانس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه گفت: جنگ میان روسیه و اوکراین نباید به رویارویی نظامی ناتو با روسیه بیانجامد.

استولتنبرگدر گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن دفاع از رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور، چنین اقدامی را به‌عنوان ورود به جنگ تمام عیار با روسیه توصیف کرد.

بریتانیا ۳۸۶ نماینده دومای روسیه را تحریم کرد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه تحریم‌هایی را علیه ۳۸۶ نماینده دومای روسیه که از حمله به اوکراین حمایت کردند اعلام کرد.

وی در یک بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد که این افراد که رای داده بودند تا استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین به رسمیت شناخته شود با ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های خود در بریتانیا مواجه شدند.

پوتین می‌گوید پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در زمان دیدار با الکساندر لوکاشنکو، متحد بلاروس خود گفت «پیشرفت مثبتی» را در مذاکرات با اوکراین شاهد بوده است.

وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «به شما اطلاع خواهم داد مذاکراتی که تقریبا هر روز در حال انجام است چگونه پیش می‌رود.»

از زمان ورود ده‌ها هزار سرباز روسیه به اوکراین، سه دور مذاکرات در بلاروس انجام شده است. مذاکره‌کنندگان بیشتر بر ایجاد کریدور‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان متمرکز بوده‌اند. وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه برای نخستین بار از زمان آغاز حمله با یکدیگر دیدار کردند، اما هیچ پیشرفتی برای آتش‌بس اعلام نشد.

وزارت دفاع بریتانیا: روسیه ممکن است برای حمله مجدد به کی‌یف آماده شود

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه گفت که نیرو‌های روسی همچنان به کندی به پیشرفت سمت کی‌یف ادامه می‌دهند، اما ممکن است برای حمله جدیدی علیه پایتخت اوکراین در روز‌های آینده آماده شوند.

این وزارتخانه گفت: «بعید است که روسیه به اهدافی که در طرح پیش از تهاجم مشخص شده، دست یافته باشد.»

وی درباره دلیل پیشروی کند نیرو‌های روس گفت: «مسائل لجستیکی مانع از پیشروی روسیه شده است همچنان که در اوکراین مقاومت قوی وجود دارد.»

کرملین: روس‌هایی که می‌گویند شرمنده هستند، روس‌های واقعی نیستند

کرملین روز جمعه اعلام کرد، روس‌هایی که می‌گویند از «عملیات ویژه نظامی» این کشور در اوکراین شرمنده هستند، روس‌های واقعی نیستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره شعار «از روس بودن شرمنده‌ایم» که برخی در داخل و خارج روسیه تکرار می‌کنند، گفت: «یک روس واقعی، هرگز از روس بودن خجالت نمی‌کشد.»

وی تاکید کرد: «اگر کسی چنین چیز‌هایی می‌گوید، پس روس نیست.»

پسکوف گفت که احساسات ضد روسی به‌طور «خطرناکی» در غرب بالا گرفته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت: ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند.

پل دیلون، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در پیامی گفت که این آمار تا صبح روز جمعه بر اساس اعداد رسمی دولت‌ها است.

او گفت که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از این پناهجویان به لهستان رفته‌اند و حدود ۱۱۶ هزار پناهجو نیز اوکراینی نیستند و از اتباع کشور‌های دیگر هستند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز تخمین زد که حدود دو میلیون نفر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

اوکراین از اسرائیل خواست در تحریم روسیه به متحدان غربی بپیوندد

یوگن کورنیچاک، سفیر اوکراین از اسرائیل خواست تا به متحدان غربی خود در تحریم روسیه بپیوندد.

وی تاکید کرد که این «تعهد اخلاقی» اسرائیل است که تحریم‌ها را اعمال کند.

وی همچنین گفت که به نظر می‌رسد تلاش اسرائیل برای میانجی‌گری بین کی‌یف و مسکو متوقف شده است.

اسرائیل روابط خوبی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد.

ولادیمیر پوتین دستور تسهیل اعزام نیروی «داوطلب» به اوکراین را صادر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه به ارتش خود دستور داد تا اعزام جنگجویان «داوطلب» به اوکراین را تسهیل کنند.

وی در پاسخ به پیشنهاد وزیر دفاع خود گفت: «اگر می‌بینید که مردم می‌خواهند داوطلبانه به آنجا بروند، علاوه بر این، نه برای پول بلکه به کسانی که در دونباس زندگی می‌کنند کمک کنند باید آن‌ها را ملاقات کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به منطقه جنگی بپیوندند.»

دادستانی روسیه دستور کنترل شدید شرکت‌های خارجی که این کشور را ترک می‌کنند صادر کرد

دادستانی روسیه روز جمعه دستور «کنترل شدید» شرکت‌های خارجی را صادر کرد؛ شرکت‌هایی که فعالیت خود در این کشور را به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین متوقف کرده‌اند.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادستان‌ها بر رعایت قوانین کار، شرایط قرارداد‌های کاری، پرداخت دستمزدها، اجرای تعهدات قراردادی در قبال پیمانکاران و در قبال فدراسیون روسیه نظارت دقیقی خواهند داشت.

زلنسکی: جلوگیری از تخلیه ماریوپل، «ترور آشکار» است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که طی دو روز گذشته ۱۰۰ هزار نفر از هفت شهر تحت محاصره روسیه در شمال و مرکز این کشور از جمله حومه کی‌یف تخلیه شده‌اند.

او در عین حال گفت که جلوگیری روسیه از تخلیه شهر ماریوپل که در جنوب این کشور قرار دارد، «ترور آشکار» است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «آن‌ها دستور روشنی دارند که ماریوپل را به‌عنوان گروگان نگه دارند.»

وی روس‌ها را متهم کرد که گذرگاه‌های بشردوستانه را در این شهر مورد حمله قرار داده‌اند.

 بایدن انتقاد جمهوری‌خواهان را رد کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اتهامات جمهوری‌خواهان مبنی بر توقف تولید نفت در آمریکا را به‌دلیل ممنوعیت واردات نفت روسیه که باعث افزایش قیمت بنزین می‌شود، رد کرد.

بایدن در سخنرانی نشست زمستانی کمیته ملی دموکرات‌ها گفت که آمریکایی‌ها به دلیل جنگ روسیه با اوکراین، درد ناشی از افزایش قیمت گاز را احساس می‌کنند، اما «آن‌ها می‌دانند که هر چقدر قیمت امروز دردناک است، هزینه‌ها نیز زیاد است. اگر ما اکنون اقدام نکنیم قیمت بالاتر خواهد رفت.»

بایدن روز سه‌شنبه گذشته ممنوعیت فوری واردات نفت و گاز روسیه را اعلام کرده بود.

جمهوری‌خواهان بایدن را متهم کرده‌اند که تولید انرژی را کند می‌کند چراکه در تلاش است تا ایالات متحده را به سمت سیاست‌های سبزتر سوق دهد و این عامل اصلی در افزایش قیمت‌ها است.

با این حال بایدن علت افزایش قیمت‌ها را «افزایش قیمت‌های پوتین» توصیف کرد و این که شرکت‌های نفتی برای تولید بیشتر نیازی به انگیزه ندارند.

وی تصریح کرد: «مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی گفته‌اند که سرمایه‌گذاری و تولید را افزایش می‌دهند. آن‌ها ظرفیت انجام این کار را دارند.»

وی همچنین نسبت به سودجویی در زمان جنگ هشدار داد.

سنای ایالات متحده با بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک به اوکراین موافقت کرد

سنای ایالات متحده آمریکا موافقت خود را با تصویب بسته اضطراری ۱۳.۶ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی و بشردوستانه برای اوکراین و متحدان اروپایی را صادر کرد.

این مصوبه ۶۸ رای مثبت و ۳۱ رای منفی کسب کرد.

انتظار می‌رود به زودی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا آن را برای اجرایی شدن امضا کند.

حدود نیمی از بسته ۱۳.۶ میلیارد دلاری مربوط به تسلیح و تجهیز اوکراین و هزینه‌های پنتاگون برای اعزام نیرو‌های آمریکایی به دیگر کشور‌های اروپای شرقی است.

نیروهای مورد حمایت روسیه شهر وولنوواخا را اشغال کردند

یک خبرگزاری روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه شهر مهم و استراتژیک وولنوواخا در شمال بندر محاصره شده ماریوپل را تصرف کرده‌اند

حمله موشکی به شهر ایوانو-فرانکیفسک

شهر ایوانو-فرانکیفسک در غرب اوکراین هدف گلوله‌باران نیروهای روسیه قرار گرفته است.

رسانه‌های محلی در این شهر این خبر را تایید کرده‌اند.

پیشتر شهرهای لوتسک در شمال غرب و دنیپرو در جنوب شرقی برای اولین بار هدف حملات هوایی نیروهای روسیه قرار گرفته بودند.

تا امروز شهرهای غربی اوکراین هدف حمله روسیه قرار نگرفته بودند و بسیاری از غیرنظامیان برای رسیدن به منطقه امن به سمت غرب اوکراین رفته بودند.

تلاش آتش‌نشان‌ها برای خاموش کردن آتش در دنیپرو

خبرهایی در خصوص آخرین حملات روسیه به شهر دنیپرو در جنوب شرقی اوکراین را پیشتر منتشر کردیم.

اکنون تصاویر و فیلم‌هایی از میزان تخریب این حمله موشکی منتشر شده که نشان می‌دهد آتش‌نشان‌ها در تلاش برای خاموش کردن شعله‌های آتش در میان آوارها هستند.

تاکنون حداقل یک نفر در شهر دنیپرو در اثر این حملات موشکی کشته شده است.

وزارت دفاع اوکراین: از اسیران جنگی خواسته شده تا برای روسیه بجنگند

وزارت دفاع اوکراین در آخرین اطلاع رسانی خود مدعی شد که روسیه به دلیل نیاز فوری به تکمیل واحد‌ها در جنوب شرقی روستوف، به اسیران جنگی اوکراینی پیشنهاد کرده تا برای نیروهای روس بجنگند.

بنا بر این خبر روسیه حتی کسانی را که تجربه نظامی ندارند نیز به خدمت می گیرد.

در بیانیه این وزارت دفاع اوکراین آمده که گزارش‌هایی مبنی بر دزدی و اعدام غیرنظامیان توسط نیروهای روسی که خلاف قوانین بین المللی است، نیز وجود دارد.

کشته شدن یک نفر در حملات به دنیپرو

براساس خبرهای منتشر شده در پی حمله موشکی روسیه، یک نفر در منطقه نووکوداتسکی شهر دنیپرو در جنوب شرقی اوکراین کشته شده است.

سازمان خدمات اضطراری اوکراین گفته است که "در حدود ساعت ۶:۱۰ به وقت محلی سه حمله هوایی به شهر رخ داده که به یک مهدکودک و یک ساختمان موشک‌ها اصابت کرده است".

یک کارخانه کفش‌سازی نیز مورد اصابت موشک قرار گرفته و در حال سوختن در آتش است.

شهردار لوتسک از مردم خواست به پناهگاه‌ها بروند

شهردار شهر لوتسک که برای اولین بار مورد حمله موشکی نیروهای روسیه قرار گرفته از مردم خواست تا به پناهگاه‌ها بروند.

وی همچنین انفجار در نزدیکی فرودگاه این شهر را تایید کرد.

او در صفحه فیس‌بوکش نوشت که "همه به پناهگاه‌ها بروند" و از ساکنان محلی خواسته شده که هیچ عکس یا آدرس یا مختصاتی را منتشر نکنند.

در همین حال یک کانال تلویزیونی اوکراین گزارش کرده که یک کارخانه در نزدیکی فرودگاه لوتسک، آتش گرفته است.

در شهر دنیپرو هم سه انفجار گزارش شده که ظاهرا یکی از آنها یک کارخانه کفش‌سازی بوده است.

رسانه‌های محلی همچنین گفته که در دو انفجاردیگر، یکی در نزدیکی یک مهدکودک و دیگری در نزدیکی یک ساختمان رخ داده است.

روسیه یک فرودگاه و کارخانه تعمیر هواپیما در لوتسک را هدف حمله موشکی قرار داد

بی بی سی اوکراین گزارش کرده که در حمله موشکی به لوتسک یک فرودگاه هدف قرار گرفته است.

گزارش‌هایی نیز در مورد حمله به یک کارخانه که محل تعمیر موتورهای جت‌های جنگنده است منتشر شده است.

 این سایت در فهرستی از محل‌های استراتژیک و کلیدی اوکراین قرار داشت که توسط روسیه هدف قرار گرفت.

'لوتسک و دنیپرو برای اولین بار هدف قرار گرفتند'

در نیم ساعت گذشته گزارش هایی از انفجار در دو شهر در دو سوی مختلف اوکراین منتشر شده است.

تلویزیون اوکراین و سایر رسانه های این کشور انفجارهایی را در لوتسک در شمال غربی و دنیپرو در بخش میانه شرقی اوکراین گزارش می دهند.

هیچ یک از این دو شهر قبلا شاهد گلوله باران مستقیم نبوده اند.

آمریکا گزارش ها از امکان مصادره دارایی شرکت‌های غربی توسط روسیه را محکوم کرد

کاخ سفید درباره گزارش های ۲۴ ساعت اخیر دایر بر اینکه مسکو در حال بررسی ضبط دارایی شرکت های غربیِ درحال ترک این کشور است اظهار نظر کرده.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک رشته توییت اخطار داد که چنین اقدامی که آن را "بی قانونی" خواند به وجهه این کشور در دراز مدت لطمه خواهد زد.

او گفت: "این اقدام حاوی این پیام برای شرکت ها خواهد بود که روسیه جایی امن برای سرمایه گذاری و کسب و کار نیست."

هر روز شرکت‌های بیشتری درحال خروج از روسیه هستند که از میان آنها می‌توان به مک‌دونالد، وسترن یونیون، گلدمن سَکس، جی پی مورگان چِیس و وارنر میوزیک نام برد.

همه این کسب و کارها در روسیه دفتر، ساختمان، کارخانه یا فروشگاه دارند که اگر گزارش ها درباره نیات مسکو درست باشد ممکن است مصادره شوند.

آمریکا: کره شمالی یک سیستم موشک های قاره پیما آزمایش کرده

آمریکا می گوید که کره شمالی اخیرا بخش هایی از یک سیستم جدید موشک های بالستیک قاره پیما (آی سی بی ام) را آزمایش کرده که آن را "به شدت تنش آفرین" خواند.

پیونگ یانگ گفت که این پرتاب ها در روزهای ۲۶ فوریه و چهار مارس بر توسعه ماهواره های تجسسی تمرکز داشت.

اما پنتاگون اکنون می گوید که اینها پرتاب های آزمایشی احتمالا پیش از پرتاب یک موشک کامل قاره پیما بوده است.

موشک های بالستیک قاره پیما با بردی حداقل ۵۵۰۰ کیلومتری امکان رسیدن به آمریکا را دارند. هدف از طراحی آنها حمل سلاح هسته ای است.

زلنسکی: 'سلاح های شیمیایی شما قرار است کجا را نشانه برود؟'

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به ادعاهای روسیه دایر بر این که اوکراین با کمک آمریکا درحال توسعه سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی است تاخته است.

او در یک سخنرانی ویدئویی گفت: "ادعا شده که ما درحال آماده شدن برای حمله شیمیایی هستیم. این واقعا من را نگران می کند، چون بارها دیده ایم: اگر می خواهید از نقشه های روسیه با خبر شوید، ببینید دیگران را به چه (کاری) متهم می کند."

او افزود: "این ادعاها درباره آماده شدن برای حملات شیمیایی چیست؟ آیا تصمیم گرفته‌اید اوکراین را 'شیمیایی‌زدایی' کنید؟ از آمونیاک استفاده کنید؟ یا از فسفر استفاده کنید؟ چه چیز دیگری برای ما آماده کرده‌اید؟ در سرزمین من هیچ تسلیحات شیمیایی یا کشتار جمعی دیگری ساخته نشده."

آمریکا پیشتر گفت که ادعاهای روسیه درباره تاسیسات سلاح شیمیایی در اوکراین یک "هشدار کذب" با هدف توجیه حمله احتمالی روسیه با چنین سلاح هایی است.

زلنسکی همچنین گفت که روز پنجشنبه ۴۰ هزار نفر با کمک دولت اوکراین تخلیه شدند که شمار آن در دو روز گذشته را به ۱۰۰ هزار نفر می رساند.

او گفت که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند کمک های حیاتی از جمله غذا و دارو را به شهرهای تحت حمله برسانند.

اما او افزود که ماریوپل و وُلنُواخا در مجاورت آن هر دو "کاملا مسدود شده اند."

اوکراین: ده جنگنده روسیه هدف قرار گرفت

نیروی هوایی اوکراین می گوید که ۱۰ جت جنگی روسیه را زده و دو کاروان بزرگ زرهی را منهدم کرده است.

ارتش اوکراین در بیانیه ای گفت که جت های اس یو-۲۵ و اس یو-۳۴ را هدف قرار داده و یکی از هواپیماها با یک موشک سیار اسینگر ساقط شد.

اوکراین جزییاتی درباره موقعیت این اهداف ارائه نکرد.

دولت روسیه درباره این گزارش، که مستقلا تایید نشده، اظهار نظر نکرده است.

تغییر آرایش نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که کاروان نیروهای روسیه در نزدیکی کی یف ظاهرا در نواحی اطراف صف آرایی کرده اند، که به طور بالقوه می تواند تلاشی تازه برای پیشروی به طرف پایتخت اوکراین باشد.

به گفته شرکت "مکسار تکنولوژیز" اجزایی از این کاروان - که آخرین بار در شمال غربی فرودگاه آنتونف دیده شد - حالا در شهرهای اطراف موضع گرفته اند.

مکسار گفت که این تصاویر همچنین نشان می دهد بخش های دیگری از کاروان در شمال، حالا در نزدیکی لوبیانکا مستقر شده اند و توپخانه خود را در آن مجاورت مستقر کرده اند.

یک مقام آمریکایی پنجشنبه گفت که نیروهای روسیه در شبانه روز گذشته پنج کیلومتر به کی یف نزدیکتر شده اند.

روسیه خواستار جلسه شورای امنیت در مورد 'تسلیحات بیولوژیکی اوکراین' شد

دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل درخواست کرده است که این سازمان نشستی اضطراری برای بحث درباره ادعاهای بی پایه دایر بر اینکه اوکراین درحال تولید سلاح های بیولوژیکی با کمک آمریکاست برگزار کند.

دمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در توییتی نوشت: "دفتر نمایندگی روسیه خواستار جلسه شورای امنیت در روز ۱۱ مارس برای بحث درباره فعالیت های نظامی بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین شد."

آمریکا ادعا کرده که روسیه ممکن است با ادعاهای ساختگی وجود سلاح های کشتار جمعی در اوکراین، استفاده بالقوه خود از سلاح های شیمیایی در آینده در جنگ علیه اوکراین را توجیه کند.

پیشتر در روز پنجشنبه ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه بدون ارائه شواهد مدعی شد که آمریکا در حال کمک به اوکراین برای توسعه تسلیحات بیولوژیکی و استفاده از پرندگان حامل ویروس است که از طریق روسیه مهاجرت می کنند.

لیز تراس می گوید حمله روسیه ساختار امنیتی جهان را تکان داده است

لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا گفته که حمله روسیه به اوکراین یک "تحول بنیادی" در ابعادی مشابه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکاست که ساختار امنیتی جهان را "تکان داده است."

او در سخنانی در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا گفت که نحوه واکنش جهان "الگوی عصر حاضر را تعیین خواهد کرد."

او گفت: "اگر توسعه طلبی پوتین را بلامنازع رها کنیم، حاوی پیام خطرناکی برای متجاوزان بالقوه و مستبدان اطراف جهان خواهد بود."

او گفت که واکنش جهان به حمله روسیه پوتین را "منزوی" کرده است.

با این حال او افزود که جهان "کم کاری کرده" و خواستار تحریم های بیشتر از جمله ممنوعیت کامل روسیه از دسترسی به نظام مالی سوئیفت و انسداد کلیه دارایی های بانکی روسیه شد.

مقام آمریکایی: نیروهای روسیه پنج کیلومتر به کی‌یف نزدیکتر شده اند

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که نیروهای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته پنج کیلومتر به کی‌یف نزدیکتر شده اند.

این مقام به خبرنگاران گفت به این ترتیب آن دسته از نیروهای روسیه که از جهت شمال غربی به طرف پایتخت اوکراین پیشروی می کنند اکنون در ۱۵ کیلومتری مرکز این شهر هستند.

به گفته او نیروهای دیگر روسیه که از طرف شمال شرقی درحال پیشروی هستند اکنون حدود ۴۰ کیلومتر از شهر فاصله دارند.

این مقام گفت که شهر چرنیهیف در شمال اوکراین اکنون "منزوی" شده است که ظاهرا اشاره ای به محاصره توسط روسیه است.

این مقام همچنین گفت که نیروهای روسیه از زمان شروع حمله به اوکراین ۷۷۵ موشک از انواع مختلف شلیک کرده اند.

آمریکا می گوید شهرهای 'متعدد' اوکراین تحت محاصره هستند

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید دولت آمریکا معتقد است که نیروهای روسیه شهرهای "متعدد" اوکراین را بعد از تخریب بخش بزرگی از آنها محاصره کرده اند. او از این شهرها نام نبرد.

او در کنفرانس خبری خود دولت روسیه را به "ویران کردن" مراکز جمعیتی برای "شکستن اراده" اوکراین متهم کرد.

او افزود که حملات روسیه به شهرهای اوکراین باعث قطع آب، برق، غذا و دارو شده است و بسیاری از مردم در نتیجه "بمباران بی امان" نتوانسته اند فرار کنند.

وزارت دفاع بریتانیا هم روز پنجشنبه گفت که روسیه نیروهای "بیشتری" را برای محاصره شهرهای اوکراین اعزام می کند.

این وزارت گفت: "این کار شمار نیروهای موجود برای ادامه پیشروی را کم می کند و باعث می شود پیشرفت ارتش روسیه کندتر شود."

منبع: بی بی سی و یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
7
3
ای کاش وقتی یه کشور غربی به یه کشور اسلامی حمله میکنه همین طوری پوشش خبر بدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
1
10
پوتین یک متجاوز به تمام معنا است این نظر بیشتر مردم کوچه وبازار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
نظرت در مورد بوش و اوباما و ترامپ چیه اونها خیلی نایسند نه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
7
2
زلنسکی فکر کرده بود با دلقک بازی می تواند کشوری را اداره کند اما این بدبخت نمی دانست که با دلقک بازی که کرده بود غربیها گولش زدند و کشورش را به ویرانه ای مبدل کردند هر کسی حماقت کند و به غربیها و هر قدرت منفعت طلبی تکیه کند سرنوشتی بهتر از اوکراین و افغانستان نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
0
5
جنگ روسیه علیه اوکراین . نمادیست بین عده ای که معتقد به نظامهای فردگرا و انسانهائی که معتقد به مردم سالاری و حق انتخاب برای مردم قائلند
بیدل
|
Switzerland
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
1
1
اگر همین الان روسیه در این تجاوز آشکار تمامی اوکراین را تحت سلطه خود درآورد و دولت آنرا ساقط نماید بازنده صد در صد این تجاوز و مرگ سیاسی پوتین است و تا روز مرگ جسمانی اش در واقع مرده ایست که در روسیه را میرود ، بدا بحال سرسپردگانش که این ...را الگوی خود قرار داده اند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین