کد خبر: ۷۶۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۲
حداد عادل در آخرین روز مجلس عنوان کرد:

ابر و باد و مه و خورشید فلک همه در کار کمک به مجلس هفتم بودند

امیدوارم آنچه از طرف من بوده شما ببخشید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حدادعادل گفت: «موج های مجلس هفتم هیچ وقت به یک طوفان بحران‌زایی که کشتی مجلس را غرق کند مبدل نشد و این نتیجه توجه همه دوستان بود. ما می‌توانیم بگوییم که فضای مجلس یک فضای دوستانه و برادرانه بود».

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب‌، حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی هفتمین دوره مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس حل مشکلات مردم بود، تاکید کرد: «گفتمان مسلط حاکم بر مجلس گره گشایی از مشکلات مردم، توجه به محرومان و قشرهای آسیب پذیربود».

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این دوره از مجلس ،گفت: «4 سال به عنوان نماینده ملت ایران در مجلس هفتم در خدمت این ملت بودیم». 

وی با اشاره به اینکه جا دارد از امام و شهدای انقلاب یاد کنیم که به برکت فداکاری امام و شهدا بود که ما موفق شدیم در مجلس شورای اسلامی خدمت کنیم، افزود: «‌اگر این انقلاب نبود این مجلس هم نبود و بنده و شما در این جایگاه قرار نداشتیم این است که در آغاز سخن به مصداق "فاما بنعمت ربک فحدث" باید حدیث نعمت رب کنیم».

رئیس مجلس ادامه داد: «آنچه بر فضای این مجلس حاکم بود اعتقاد به اسلام، انقلاب اسلامی و دفاع از انقلاب و استقلال کشور، منافع و مصالح ملی و تبعیت از رهبری نظام بود که سیاستهای کلی نظام بر عهده ایشان است و مجلس هفتم یکی از افتخاراتش پایبندی در قول و عمل به ولایت فقیه بود».

وی با بیان اینکه مجلس هفتم یک مجلس اخلاقی و عقلانی بود، تصریح کرد: «مجلس فضایی آرام داشت اما بحث‌ها جدی بود. این آرامش در عین جدیت یکی از خصوصیات این مجلس و از افتخارات این جمع است».

حدادعادل افزود: «سعی می‌شد مجلس بر طبق قانون اداره و عادلانه اداره شود. اقلیت و اکثریت، مخالف و موافق حق داشته باشند در چارچوب آیین نامه و قانون اداره مجلس اظهارنظر کنند و همانطور که شاهد هستید در طول این 4 سال فضای دوستانه‌ای بر مجلس حاکم بود».

وی با تاکید بر اینکه مجلس یک دریاست، دریا هم با موج زیباست و تموج و موافق و مخالف و قدری شور و هیجان از خصوصیات هر مجلس است ،خاطرنشان کرد: «این موج ها هیچ وقت به یک طوفان بحران‌زایی که کشتی مجلس را غرق کند مبدل نشد و این نتیجه توجه همه دوستان بود. ما می توانیم بگوییم که فضای مجلس یک فضای دوستانه و برادرانه بود».

رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس حل مشکلات مردم بود، ادامه داد: «‌می توانیم بگوییم گفتمان مسلط حاکم بر مجلس گره گشایی از مشکلات مردم، توجه به محرومان و قشرهای آسیب پذیربود. این ادعایی است که هر کس می تواند با تحلیل محتوای نطق های قبل از دستور و طرح ها و لوایح آن را به اثبات برساند و لااقل به محک امتحان بزند».

وی تصریح کرد: «بنده که 8 سال در مجلس بودم می‌توانم بگویم فضا و رنگ عمومی این مجلس رنگ توجه به مسایل مردم را داشت».

حدادعادل با بیان اینکه مجلس از نظر سیاسی به دو دوره تقسیم می شود، گفت: «یک دوره با دولت آقای خاتمی و یک دوره سه ساله هم با دولت آقای احمدی نژاد سر کردیم و در هر دو دوره اصل بر همکاری با دولت بود زیرا ما برای کارشکنی و تضعیف گردهم نیامده‌ایم بلکه برای همکاری اینجا جمع شده‌ایم. بدون ستیزه جویی می‌خواستیم همکاری کنیم. مجلس با دولت و قوه قضاییه بنا بر تعامل داشت».

رئیس مجلس ادامه داد: «ما در این مدت قوانین زیادی تصویب کردیم و از 823 اعلام وصولی که داشتیم 448 مورد در مجلس به انجام رسید. برخی از این موارد نهایی شده و به دولت نیز ابلاغ شده‌است. تعدادی هم در مراحل دیگری قرار دارد ولی کارشان در مجلس به پایان رسیده که از این تعداد 144 مورد مصوبه مربوط به موافقتنامه های اقتصادی، بازرگانی، قضایی، گمرکی و همکاری های مالیاتی با کشورهای دیگری بود که بسیار اثر مثبتی در توسعه روابط بین المللی کشور داشت».

وی گفت: «12 تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شد. 104 سوال در صحن علنی مطرح شد و 3 مورد هم استیضاح در مجلس صورت گرفت. همچنین مجلس علاوه بر مصوبات، چند قانون شاخص را نیز وضع کرد که تاثیر تعیین کننده‌ای در کشور داشت یا می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها قانون مدیریت خدمات کشوری بود. این قانون با تلاش دستگاه‌های مختلف، مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون‌ها و نمایندگان بعد از فراز و نشیب‌های بسیار به تصویب شورای نگهبان هم رسید و به دولت ابلاغ شد و مردم هم خیلی پیگیر هستند و بنده هم اینجا تاکید می‌کنم که انشاالله دولت با تسریع در تصویب آیین نامه‌های این قانون، آن را به مرحله اجرا بگذارد».

حدادعادل سهمیه بندی بنزین را نیز یکی دیگر از اقدامات مجلس هفتم دانست و گفت: «‌این کار شجاعانه‌ای بود. کاری بود که سال‌ها مطرح بوده و عملی نمی‌شد. مجلس با تاکید این کار را انجام داد. البته کار پیچیده و گسترده‌ای هم بود در آغاز امر نیز مشکلات وجود داشت. ولی الحمدالله این کار مهم با همت مجلس و تلاش دولت در کشور محقق شد و حال در چارچوب این مصوبه هم مردم اصل موضوع را پذیرفتند و هم دولت می‌تواند با رفع اشکالات بعدی آن، به اقتضای زمان مصوبه را بهتر اجرا کند».

رییس مجلس هفتم با اشاره به این‌که در این مدت توانستیم از انواع ساز و کارها برای تسریع و افزایش کار خود استفاده کنیم، یکی از این ساز و کارها را اصل 85 قانون اساسی دانست و افزود: «ما گاهی برای افزایش کارآیی مجلس البته با اجازه‌ خود مجلس از ماده‌ 102 استفاده کردیم و تقدم طرح‌‌ها و لوایح را متناسب با ضرورت‌ها جابه جا کردیم».

حدادعادل با اشاره به این‌که از لحاظ نظارتی نیز علاوه بر سوال و تذکر و تحقیق و تفحص کار جدیدی در مجلس هفتم انجام دادیم ، تصریح کرد: «‌در این دوره به کار ناظران مجلس که بر طبق قانون در شوراها و مجامع از خود نمایندگان حضور دارند سر و سامان دادیم».

وی با اشاره به این‌که در ابتدای مجلس ششم زمانی که یک نماینده به عنوان ناظر در شوراها وجود داشت دیگر کسی به آن کاری نداشت، به این معنا که ساز و کار منطقی برای این کار وجود نداشت، افزود: «ما با دعوت از همین نمایندگان هیات‌های عالی نظارت را تشکیل دادیم».

وی با بیان این‌که از رهگذر این تجربه به نتایج خوبی رسیدیم که امیدواریم در مجلس هشتم نیز این اقدامات ادامه داشته باشد، افزود:«‌درخواست کرده‌ایم که قانونی برای ساماندهی به امر نظارت تدوین شود. از نظر ما قانون‌گذاری بدون نظارت ضمانت اجرا ندارد».

حدادعادل با بیان این‌که مجلس بازوهای خوبی داشته است، یکی از بازوها مرکز پژوهش دانست و گفت: «ما شاهد بودیم که در اکثر لوایح و طرح‌ها مرکز پژوهش‌ها نظر کارشناسی می‌داد که مورد احترام مجلس بود، همچنین هیات تطبیق مصوبات نیز با مجلس همراه بود و هر دو هفته یکبار مصوبات را بررسی می‌کرد و آنهایی که منطبق نبود را مجددا مورد بررسی قرار می‌دادیم که این کار نیز از جمله وظایف مجلس هفتم محسوب می‌شود».

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کتابخانه مجلس که صدمین سال تاسیس خودرا می‌گذارند‌، گفت: «کتابخانه شهرت جهانی دارد، ضمن آنکه این کتابخانه یک کتابخانه ویژه نمایندگان در کنار صحن علنی ایجاد کرد تا نمایندگان به صورت فوری به رفع مشکلات خود با بررسی کتاب‌ها بپردازند».

وی همچنین از تاسیس موزه مجلس خبر داد و گفت: «‌مقدمات این تاسیس طی شده و ان‌شاءالله در مجلس هشتم موزه خواهیم داشت تا بتوانیم افتخارات مجلس را به نمایش بگذاریم».

حدادعادل با بیان اینکه در مجلس هفتم اقدامات اجرایی در کنار قانونگذاری صورت گرفت، گفت: «یکی از این اقدامات اجرایی انتقال مجلس به بهارستان بوده که در ابتدا شک و تردید در میان دوستان وجود داشت، که پس از آمدن آنها برطرف شد و ما از این فضا برای خدمت به مردم استفاده کردیم، همچنین آمدن مجلس به بهارستان موجب قرار گرفتن قوه قانون‌گذاری در تاریخ حافظه ملت بود؛ زیرا نام بهارستان با قوه قانون و مجلس تداعی شد و از این پس هم خواهد شد».

وی با اشاره به الکترونیکی شدن رای گیری در مجلس هفتم گفت: «در ساختمان مجلس قبلی ممکن نبود رای گیری به صورت الکترونیکی باشد، اما در این مجلس با توجه به امکانات این کار صورت گرفت. هم‌چنین نمایشگرها هم در مقابل میز هر نماینده نصب شد تا قوانین مورد نظر مقابل چشم نمایندگان باشد که ان‌شاءالله در مجلس بعدی ما به خودکار کردن کارهای دیگر خواهیم پرداخت که یکی از این کارها دستگاه راه گشایی است که برای ورود وخروج نمایندگان نصب شده که با این کار حد نصاب مجلس مورد مشکل قرار نمی‌گیرد و همان‌طور که ما در این مجلس مشکل رای گیری نداشتیم در مجالس بعدی هم مشکل حد نصاب نخواهیم داشت».

وی یادآور شد: «یکی از مشکلات مجلس قبلی تشکیک نسبت به رای بود که با دستگاه‌ ها این تشکیک برطرف شد؛ دستگاه راه گشاه هم همین نقش را خواهد داشت».

حدادعادل به ایجاد تسهیلات برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت:« خود خبرنگاران در این جا وجود دارند و تصدیق می‌کنند که از نظر ساعات کار و دسترسی به نمایندگان و امکان حضور در کمیسیون‌های مجلس هفتم امکانات بیشتری داشته ‌اند و خود بنده هم هر دو هفته یکبار با همه خبرنگاران مجلس مصاحبه مطبوعاتی داشتم که 31 بار آن انجام شده و انشاء‌الله جلسه سی و دوم آن نیز برگزار خواهد شد».

وی دیگر فعالیت مجلس هفتم را برگزاری اجلاس پشتیبانی از مردم فلسطین که به صورت بین‌المللی بود، دانست و گفت: «‌در زمانی که توطئه‌ها در آن بود که موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود ما این اجلاس را برگزار کردیم و مقام معظم رهبری در این اجلاس سخنرانی کردند و هم‌چنین دبیرخانه این اجلاس نیز به صورت قانونی توسط مجلس تصویب شد».

وی افزود: «هم‌چنین مجمع مجالس آسیایی به ابتکار مجلس هفتم و با همکاری آقای ابوترابی و خانم امین‌زاده برگزار شد و ما این توفیق را داشتیم که منشور تاسیس مجالس آسیایی را در تهران به تصویب برسانیم و دبیرخانه دائمی در تهران داشته باشد و دبیر کل آن هم از ایران انتخاب شد و اولین اجلاسش نیز سال گذشته در تهران برگزار شد».

حدادعادل به برگزاری جشن و مراسم یکصدمین سال انقلاب مشروطیت اشاره کرد و گفت: «ما صدمین سال مجلس را جشن گرفتیم اما این جشن صرفا چراغانی و پایکوبی نبود، بلکه فرصت را مبدل به مجال بررسی تاریخی و تحقیقی کردیم و روسای مجالس قبل آمدند و سخنرانی کردند».

وی ضمن تشکر از همکاران خود که او را در قانونگذاری طی چهار سال همراهی کردند، گفت: «ما توانستیم با همکاری و همفکری یکدیگر با موفقیت این مجلس را به پایان برسانیم و این کشتی بعد از چهار سال به ساحل رسید، که یکی از فعالیت‌های خوب نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر بود که توسط مجلس انجام شد و کمیسیون اصل نود نیز در آن سهم داشت».

وی ضمن تشکر از خانواده‌ها و همسران نمایندگان گفت: «‌صبر و تحمل آنها بود که به شما اجاز داد در مجلس بتوانید به وظیفه خودعمل کنید. هم‌چنین برای همکاران‌مان مرحوم کرمی نماینده ایلام و مرحوم نبی‌زاده نماینده گچساران که در طول مجلس آنها را از دست دادیم از خداوند طلب مغفرت می‌کنیم».

حداد عادل وظیفه خود دانسته از هیات رییسه و نواب رییس تشکر کند و گفت: «‌همچنین دیگر همکاران هیات رییسه در اداره جلسه به بنده کمک کردند».

وی به صورت کلی از دفتر ریاست، کتابخانه، اداره کل دفتر حراست، سازمان اداری، دفتر نمایندگان، دبیرخانه، مرکز پژوهش‌ها، مرکز فناوری و اطلاعات، بهداری، اداره کل تشریفات و بین‌الملل، اداره فرهنگی و هنری، اداره کل قوانین، منابع انسانی، حفاظت، مرکز بسیج قوه مقننه، نقلیه، قاریان مدعو، هواپیمای ملی و آسمان، قطار رجا، بانک ملی شعبه مجلس، مخابرات مجلس و هم‌چنین تعاونی تشکر کرد.

وی گفت: «در واقع ابر و باد و مه و خورشید فلک همه در کار بودند تا ما بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم، هم‌چنین از مقام معظم رهبری سپاسگزاری می‌کنیم و رضایت ایشان از این مجلس سند افتخار ماست که هر ساله ایشان رضایت خود را اعلام می‌کردند».

حدادعادل پس از نقل قولی از مقام معظم رهبری در مورد مجلس گفت: «هم‌چنین ایشان در مواقعی که ما احتیاج به کمک و تذکری داشتیم محبت می‌کردند و مجلس را مدد می‌کردند. هم‌چنین مراجع عظام تقلید نیز نسبت به مجلس محبت داشتند».

وی از مردم نیز که این مجلس را انتخاب کرده‌اند از صمیم قلب سپاسگذاری کرد و گفت: «‌ما همچنین از دولت و رییس جمهور، وزرا و دستگاه‌های مرتبط با مجلس و همچنین قوه قضاییه که ما را کمک کردند تشکر می‌کنیم».

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «‌تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم در مجلس هشتم حضور ندارند که برخی از این افراد خودشان شرکت نکردند و برخی شرکت کرده ولی فرد دیگری انتخاب شد. اما به نظر بنده خدمت کردن به مردم ایران و حمایت از انقلاب اسلامی منحصر در سمت نمایندگی مجلس نیست، البته نمایندگی افتخار است اما اگر کسی در مجلس نباشد در خدمت به روی او بسته نیست. همان‌طور که قبل از آمدن به مجلس در خدمت انقلاب بودید و در جبهه‌ها جان خود را در کف دست قرار داده بودید».

وی همچنین از نمایندگان که در طول مجلس چهار سال او را به عنوان رییس انتخاب کردند، تشکر کرد و گفت: «‌شما با رای خود در چهار نوبت اعتمادتان را نسبت به من نشان دادید و مسوولیت اداره مجلس را بر عهده من گذاشتید، که امیدوارم توانسته باشم این امانت شما را به خوبی نگهداری کنم. اگر در اداره مجلس جفایی شده و یا سخنی گفته شده که نباید گفته می‌شد در صورتی که حقی از شما بر گردن من است مرا ببخشید، و همه دلهایمان را پاک کنیم؛ زیرا کار سیاسی یک فضای لغزنده است و ممکن است در این فضا غیبت و یا تهمتی و یا کلامی خلاف نظر خداوند گفته شود. امیدوارم آنچه از طرف من بوده شما ببخشید».

بنابراین گزارش پس از پایان جلسه علنی مجلس، اسامی نمایندگان تک تک قرائت شده و لوح تقدیر و کتاب کلیات سعدی از طرف ریاست مجلس به آنها اهدا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین