کد خبر: ۷۶۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
ساعتی پس از پایان کار مجلس اعلام شد:

بانک‌ها ادغام می‌شوند

بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس پیش نویس آیین‌نامه تشکیل بانک‌های قرض الحسنه و سرمایه گذاری که هنوز به تصویب دولت و امضای معاون اول رییس جمهور نرسیده بانک‌های دولتی ادغام و تبدیل به بانک قرض‌الحسنه می‌شوند و سایر بانک‌های تخصصی به عنوان سرمایه گذار باقی خواهند ماند.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از فارس، بر اساس این طرح، بانکهای تجارت، صادرات و ملت ادغام و بانک قرض الحسنه مهر ایران تشکیل خواهد شد. 

بر اساس این پیش نویس که هنوز به امضای نهایی دولت نرسیده بانکهای سپه و رفاه کارگران نیز ادغام و بانک قرض الحسنه دیگری که هنوز اسم آن مشخص نشده تشکیل خواهد شد.

بر اساس این پیش نویس بانکهای قرض الحسنه تنها مجاز به گرفتن پس انداز قرض الحسنه و ارائه تسهیلات قرض الحسنه می‌باشند. 

متن کامل پیش نویس طرح پیشنهادی دولت که خطاب به وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی نوشته شده و هنوز به امضای معاون اول رییس جمهور نرسیده‌است به شرح زیر می‌باشد: 

تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در خصوص تحول ساختاری بانک‌ها که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه هیات وزیران اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

آیین‌نامه تشکیل بانک‌های قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری:
ماده 1: در این آئین‌نامه اصطلاحات به کار گرفته شده به شرح ذیل تعریف می‌شود:
الف- بانک مرکزی: منظور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. 

ب- بانک‌ها: منظور کلیه بانک‌های دولتی و پست بانک است.
ج- بانک سرمایه‌گذاری: بانک‌های سرمایه‌گذاری شامل بانک صنعت و معدن، توسعه صادرات و مسکن می‌باشد که از این پس، بر اساس این آیین‌نامه فعالیت خواهند نمود. 

د- بانک قرض ‌الحسنه: بانک‌های قرض‌الحسنه شامل بانک ملی، کشاورزی، تجارت، صادرات، ملت، سپه، رفاه کارگران و پست بانک می‌باشد که از این پس بر اساس این آئین‌نامه فعالیت خواهند نمود.
هـ- سپرده‌‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار: منظور سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت می‌باشد. 

و- سپرده‌های قرض الحسنه: منظور سپرده‌های پس‌انداز و دیداری قرض‌الحسنه می‌باشد.
ل- نمایندگان ویژه: منظور نمایندگاه ویژه رییس جمهور موضوع تصمیم نامه شماره هیات وزیران است. 

ماده‌ 2: به منظور افزایش کارایی، کاهش هزینه و خدمات رسانی مطلوب به عموم مردم:
الف- بانک‌های تجارت، صادرات و ملت ادغام و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تشکیل می‌شود.
ب- بانک‌های سپه و رفاه کارگران ادغام و بانک قرض‌الحسنه ... تشکیل می‌شود. 

تبصره 1: به منظور اصلاحات لازم در حساب‌ها، تجمیع اطلاعات مربوط به بانک‌های ادغام شده، هماهنگ‌سازی نرم‌افزارها و رویه‌های بانکی، کار گروه‌هایی با مسؤولیت مدیر عامل بانک ملت در بند الف و مسؤولیت بانک رفاه کارگران در بند ب و عضویت مدیران سایر بانک‌های ادغامی، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل حداکثر ظرف مدت یک ماه راهکارهای اجرایی لازم را به نمایندگان ویژه ارایه خواهند داد. 

تبصره 2: کار گروهی متشکل از مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانک مرکزی به ریاست وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این آیین‌نامه، با توجه به حوزه فعالیت، پراکندگی جغرافیایی شعب، منابع و مصارف، نیروی انسانی، زیر ساخت‌های الکترونیکی، محل استقرار و نوع مراجعه‌کنندگان، امکانات فیزیکی و فضای شعبه و سایر عوامل تعیین کننده دیگر پیشنهاد جابجایی مالکیت شعب، ساختمان‌ها و تجهیزات بانک‌های قرض الحسنه و سرمایه‌گذاری با یکدیگر و یا فروش آن‌ها را به نمایندگان ویژه ارایه می نماید.
 
تبصره 3: کار گروه موضوع تبصره 2، با توجه به نوع خدماتی که بانک‌های قرض الحسنه و سرمایه‌گذاری باید ارایه دهند و با توجه به تخصص نیروی انسانی بانک‌ها، پیشنهاد لازم جهت جابجایی، بازخریدی و بازنشستگی با شرایط خاص نیروی انسانی بانک‌ها را به نمایندگان ویژه ارایه می‌نماید. 

ماده 3: بانک‌های قرض‌الحسنه، صرفاً مجاز به نگهداری و افتتاح حساب پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه هستند. 

تبصره 1: افتتاح و تمدید کلیه حساب‌های سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، گواهی سپرده و هر نوع منابع جذب شده‌ای دیگری که سود به آن تعلق می‌گیرد، از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط بانک‌های قرض‌الحسنه ممنوع می‌باشند. 

تبصره 2: بانک‌های قرض‌الحسنه مکلفند امکان انتقال سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت را به بانک‌های سرمایه‌گذاری بدون پرداخت جریمه و با حفظ باقیمانده مدت‌ قرارداد امکان ‌پذیر نمایند. 

تبصره 3: بانک‌های قرض‌الحسنه صرفا مجاز به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه درچارچوب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که شرایط، سقف و نحوه پرداخت آن حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک‌ها و بانک‌ مرکزی تهیه و به تصویب نمایندگان ویژه خواهد رسید. 

تبصره 4: بانک‌های قرض‌الحسنه‌ای که اطلاعات تسهیلاتی پرداختی آن‌ها مطابق این ماده تکمیل نشده باشد، تا زمان تکمیل این اطلاعات (هماهنگی کامل با مانده حساب هر بانک)، بر اساس آیین‌نامه‌های موجود عمل خواهند نمود. 

- ملاک قرار دادن ارایه تسهیلات به نگهداری سپرده‌ها در بانک‌های دولتی
- قرار دادن اطلاعات بانک‌های خصوص در بانک جامع
- الزام ارایه گردش حسابجاری به عنوان یکی از مشخصه‌های اعطای تسهیلات
پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
0
0
بنظر من مشتریان سپرده های خود را از بانک خارج و در کارهای دیگر به تشخیص خود و بازار سرمایه گذاری می کنند و این به ضرر اقتصاد جامعه می شود خدا کند اینطور نشود چون ما هر روز شاهد تاسیس یک موسسه می باشیم که بر خلاف نامشان کارهای بانکداری را انجام می دهند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین