کد خبر: ۷۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
سيدحسن خمينی در جمع احزاب:

نیاز ما به امام برای وحدت تعریف، نياز امروزی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق اعضای خانه احزاب ایران و کانون وکلای دادگستری با حضرت امام خمینی که پیش از ظهر پنج‌شنبه در محل حسینیه جماران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: «حزب در دل خود نوعی تفرق را نهفته دارد و وقتی احزاب یک‌جا جمع می‌شوند به‌‌گونه‌ای جمع افتراق‌هاست و بر این اساس، اقتضای بلاغت در چنین مجلسی این است که سخنران پیرامون وحدت صحبت کند چرا که این‌گونه جلسات به خودی خود کثرت دارد».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، سید حسن خمینی در این گردهمایی که در آستانه نوزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و با حضور برخی چهره‌‌های شاخص و دبیران کل احزاب برگزار شد، با اشاره به اینکه "وحدت خواست قبلی همه ماست"، افزود: «با وجود این خواست باید دید، بزنگاهی که مانع از شکل‌گیری و تحقق وحدت می‌شود چیست؟‌ در واقع وحدت مثل هر عامل دیگری علت دارد».

وی با بیان این مطلب که "هر معلولی دارای علل چهارگانه فاعلی، غایی، صوری و مادی است که در کنار هم علت تامه را شکل می‌دهند و باعث به وجود آمدن و تحقق آن معلول می‌شوند"، افزود: ‌«در امور اجتماعی نیز وضع به همین گونه است. احزاب در جامعه در سه علت فاعلی، غایی و مادی به راحتی به وحدت می‌رسند. ما فاعل‌های متعددی هستیم که در دست هم داریم و علت غایی‌مان هم یکی است و از ظرفیت‌هایی که در جامعه وجود دارد نیز استفاده می‌کنیم تا به هدف برسیم اما آنچه که در مسایل اجتماعی در دسترس نیست و تعدد دارد و به آن توجهی هم نمی‌شود، تعدد علل صوری است».

فرزند یادگار امام افزود:‌ «همه ما خواستار سعادت جامعه هستیم این علت غایی است. اما سعادت در ذهن هر یک از ما تعریفی جداگانه دارد. یکی سعادت جامعه را در رفتن به سمت سوسیالیسم اقتصادی می‌داند و دیگری در اندیشه‌های کاپیتالیستی، یکی سعادت را در گسترش آزادی‌ها در جامعه می‌بیند و فلانی در تحدید آزادی‌ها».

وی افزود:‌ «علت غايی در بستر نيروهای انقلاب واحد است. علل فاعلی همه نیروهای انقلاب که دست در دست هم داده‌اند اعتلای اسلام و كشور است اما علل صوری آنها با هم متفاوت است».

سید حسن خمینی تاکید کرد:‌ «به‌جاست برای اینکه وحدتی شکل بگیرد ابتدا به وحدت تعریف برسیم و اینجاست که فرد یا اندیشه‌ای که مورد اعتماد و پذیرش همگان است می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و امام چنین نقشی را می‌تواند به خوبی در شرایط کنونی جامعه ما ایفا کند».

نوه حضرت امام در پایان اضافه کرد: «همين جا است كه نياز ما به امام نياز امروزی می‌‌شود و اینجاست که امام می‌شود مشخص‌كننده، توضيح‌دهنده و راهگشای شناخت علل صوری واحد و پس از آن می‌توانیم پيرامون او گرد هم بياييم و باز دست در دست يكديگر دهيم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین