کد خبر: ۷۶۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۶
دکتر محمدباقر نوبخت:

تقلیل نقش اسلامیت یا جمهوریت نظام، خروج از خط امام است

مردمسالاری میثاق ملی ما و رکن رکین نظام است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ دبیرکل حزب اعتدال و توسعه‌ تاکید کرد: «فقهی که حضرت امام بر آن تسلط وافی داشت، رابطه مشخصی بين آزادی و دين‌داری تعريف می‌‌كند». 

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب،‌ محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در مراسم تجدید میثاق اعضای خانه احزاب ایران با حضرت امام خمینی‌(ره) که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) و در آستانه ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: «یادمان ارتحال جانگداز بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، تذکره‌ایست برای تدقیق در گذشته؛ به همین جهت از حافظه تاریخ برای تبیین جایگاه مردمسالاری در افکار و اندیشه‌های حضرت امام مدد جسته و میثاق ملی‌مان را برای پاسداشت مردم‌سالاری دینی یادآور خواهم بود.

وی در سخنانی، با عنوان "نگاهی به اندیشه سیاسی امام درباره مردمسالاری و تحزب" گفت: «ایرانیان در طول تاریخ زندگی اجتماعی خود و با پشت سرگذاشتن اتفاقات گوناگون، اشکال مختلفی از حکومت را نیز تجربه کرده‌اند. این گونه‌های متفاوت هر یک در برگیرنده مزایا و مضراتی برای آحاد مردم بود که بدین ترتیب هر کدام مدت زمانی را برای حاکمیت بر این مرز و بوم صرف می‌کردند تا اینکه گونه دیگری از حکومت با رویکرد و نظامی متفاوت تحقق می‌یافت».

نوبخت با اشاره به اینکه "سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اهداف سلبی انقلاب بر همگان مبرهن می‌نمود و به تدريج اهداف ايجابی و اثباتی انقلاب نيز مطرح شد"، افزود:‌ «مهم‌ترين موضوعی كه از اين دوره برای همگان به عنوان پرسش اصلی به شمار می‌آمد، هدف ايجابی انقلاب پيرامون ساختار قدرت، نوع حكومت و نظام سياسی جانشين نظام خودکامه بود».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر اینکه به طور مسلم و قطعی مردم و انقلابيون، به ويژه امام خمينی(ره) به عنوان رهبر انقلاب، به دنبال نظامی غير از نظام پيشين بوده‌اند" اضافه کرد: «‌آخرالامر نیز اراده جمعی مردم ایران، دیگر استبداد را تاب نیاورد و با رهبری امام خمینی(ره) بساط سلطنت را از این مرز و بوم برچید و نظام جمهوری‌اسلامی پایه‌گذاری شد».

نوبخت افزود:‌ «با افتخار می‌توان گفت برپايی نظامی مردم‌سالار، مبتنی بر مشاركت مردم همواره مورد تأكيد امام بود. بر همين اساس ايشان دقیقاً چهار ماه پيش از پيروزی انقلاب اسلامی نوع حكومت مورد نظر خويش را جمهوری اسلامی معرفی كرده و پس از پيروزی انقلاب نيز بر جمهوری اسلامی، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، به عنوان شكل و ماهيت نظام تأكيد می‌كردند».

وی با تاکید بر این نکته که "در اندیشه‌های معمار كبير انقلاب، اسلام حقيقی بسيار موسع است"، خاطرنشان کرد: «حضرت امام معتقد بودند "جمهوری اسلامی برقرار می‌شود و در اين جمهوری مجلسی مركب از منتخبين واقعی مردم امور مملكت را اداره خواهد كرد"».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به وجه تمایز دموکراسی مورد نظر امام و دموکراسی لیبرال غربی افزود: «در این نظام به تعبیر امام(ره) دیگر رای مردم میزان سنجش و تعیین‌کننده بود و در عین حال به جهت دینی بودن، این نوع مردم‌سالاری از نظام لیبرال غربی نیز متمایز می‌‌شد».

وی با اشاره به "اهمیت مشارکت و همدلی در جامعه" تصریح کرد: «نکته مهم اینجاست که این خطی که به رهبری امام شکسته شد مسیر سهل و ممتنعی نبوده و نیست. جاده مشارکت نیاز به همدلی و اصلاح دارد، صبوری و سعه صدر می‌طلبد تا قدم به قدم مشارکت سیاسی در عرصه نظام دینی نهادینه شود».

نوبخت تاکید کرد: «باید در بستر جمهوری‌اسلامی و در دل نظام‌ اسلامی، احزاب فعال و همراه رشد کرده و برای رقابت کردن با هم تربیت شوند».

وی با اشاره به "وظیفه حاکمان در این راستا" گفت: «حاکمان در این عرصه باید تکثر و تعدد گروه‌ها را به عنوان یک اصل قبول کرده و از حق دیگران برای تعیین سرنوشت تمشیت کنند؛ مدعایی که هر چند در گفتن سهل، اما در عمل بسیار دشوار و سنگین است».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: «به جرأت می‌توان گفت پذیرش این مهم که احزاب و نهادهای مدنی باید میزبان و بسترساز مشارکت‌های مدنی باشند رمز حصول آرمان‌های جمهوری اسلامی است».

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: «آنچه در اندیشه سیاسی امام خمینی در حوزه مردمسالاری قابل ردیابی است این مسئله است که امام نوعی رویکرد مثبت و مشروط به شروط خاصی را ارائه می‌دهد. سنجش اصلی بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد مطلوبیت و عدم مطلوبیت، ناشی از ایده و کار ویژه‌های حزب است، کمااینکه با صراحت تمام فرموده‌اند: "این‌طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد، میزان ایده حزب است"». 

وی اضافه کرد: «می‌توان گفت اگر آزادی، عقل‌گرايی و مسئوليت فرد در زندگی سياسی را، مهم‌ترين مبانی شكل‌گيری احزاب سياسی تلقی كنيم، كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامی بيشترين قرابت و نزديكی را با مبانی فوق نشان می‌‌دهد و در عين حال، تضمين‌های لازم را برای حفظ و ايمنی ديانت مردم، تدارك می‌‌بيند».

نوبخت در ادامه گفت: «فقهی که حضرت امام بر آن تسلط وافی داشت، دستگاه نظری خاصی برای مواجهه با زندگی سياسی انديشيده است كه رابطه مشخصی بين آزادی و دين‌داری تعريف می‌‌كند و مبین فرصت‌ها و تهدیدهای احزاب در نظام اندیشه‌ای تشیع است».

وی همچنین افزود: «اساساً شكل و ماهيت نظام مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت، تأکید بر تعامل و برهم‌کنش مردمسالاری و اسلامگرایی دارد و مشروط بودن مبانی مردمسالاری به مبدأ و منشاء حیات و چارچوب‌های اسلامی رمز اقتدای ایرانیان به امام و رهبر خود بوده و هست».

نوبخت با اشاره به اینکه "میزان غور رهبر فقید ما در مفهوم جمهوری اسلامی بسیار عمیق و ژرف است"، اظهار داشت: «پس از گذشت سی سال از تعرفه عینی این اندیشه به جهانیان، در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هرچه بیشتر می‌کاویم، مداقه امام بر معنا روشن‌تر می‌شود».

وی ادامه داد: «به براهین گوناگون، که بر مستمعین روشن است، قراردادن ماهیت و محتوایی همچون اسلام، در شکل و قالب مردم‌سالاری نه تنها در جهان سياست نظیر ندارد، بلکه آرمانی‌ترین انتخاب برای تحقق آرمان حکومت اسلامی است و آن‌را می‌توان نشانه استحکام اندیشه‌های امام برای اداره حکومت دانست».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: «خرد جمعی ایرانیان بر عرایض حقیر صحه می‌گذارد که مردم‌سالاری به عنوان رکن رکین نظام و مهمترین مولفه در سیره امام راحل است و از این‌رو با تأسی به شیوه آن بزرگوار مشی سیاسی خود را پایه‌ریزی نموده و برای فراهم آوردن فضای همراهی و همکاری همه سلائق معتقد به نظام جمهوری اسلامی، با او تجدید میثاق می‌کنیم».

محمدباقر نوبخت در پایان سخنان خود نیز اظهار داشت: «با تأسی به سيره بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران و تاكيد مكرر رهبری انقلاب بر مشروعيت و مقبوليت نظام، همواره اجرای اصل مردم‌سالاری دينی را مبنای عمل احزاب می‌دانیم و اذعان می‌داریم بدون ترديد تقليل نقش هريك از ابعاد اسلاميت و جمهوريت با هر استدلالی، عملا نوعی خروج از خط اصيل امام و رهبری تلقی می‌‏شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین