کد خبر: ۷۶۲۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

بوروکراسی ناکارآمد و مساله اعتماد اجتماعی

باید سیستم‌های ارزیابی نظارتی مستقل، عالمانه و شفاف عملکرد مدیران در جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی اجتماعی» و «میزان تحقق وعده‌ها و واقعی بودن دستاوردها» و «توانمندی در گفت‌و‌گوی اجتماعی با گروه‌های ذیربط و ذی نفع» را با شاخص‌های استاندارد، بررسی و راستی‌آزمایی کند و این ارزیابی یکی از ملاک‌های ابقا و ارتقای مدیران قرار گیرد.
بوروکراسی ناکارآمد و مساله اعتماد اجتماعی
آفتاب‌‌نیوز :

پیرامون اعتماد و امید اجتماعی می توان از ابعاد مختلف و جنبه های گوناگون سخن گفت اما در این متن کوتاه به نقش بوروکراسی ناکارآمد علیه اعتماد و امید اشاره ای خواهم داشت . بوروکراسی و ساختار اجرایی ناکارآمد فعلی (که نه جریان سیاسی می شناسد و نه قومیت و جنسیت ) پیرامون موضوع فوق الذکر کمابیش واجد ویژگی های زیر است :

۱- چون بقای خود را در رضایت مافوق می داند اصولا باور و اراده ای برای کسب رضایت جامعه هدف (امید افرینی و اعتماد زایی) ندارد.

۲- چون قابلیت حل مساله را ندارد به تغییر ساختار و نزاع های تشکیلاتی روی می آورد و معمولا فاقد دستاورد قابل ارائه به مردم است.

۳- بجای ارائه و تبلیغ دستاورد، اصرار دارد تبلیغات به عنوان دستاورد قلمداد شود .

۴- در مواردی هم که دستاوردی وجود دارد ، فاقد توانمندی در تبدیل دستاورد به رضایتمندی مردمی است .

۵- فاقد توانمندی برای ارائه گزارش به جامعه هدف است . اصولا برای گزارش دهی به مافوق مهارت دارد نه به مردم.

۶- اهل گفت و گو نیست و معمولا *موعظه محور، تک گو ، مبهم و کلی گو است.

۷- بدلیل گستردگی و همیشگی بودن نزاع های سیاسی ، قابلیت پنهان کردن ناکارامدی زیر لوای دعواهای عرصه عمومی را دارد.

پیشنهاد سیاستی

سیستم های ارزیابی نظارتی مستقل، عالمانه و شفاف عملکرد مدیران در « جلب اعتماد عمومی و رضایتمندی اجتماعی » و « میزان تحقق وعده ها و واقعی بودن دستاوردها » و « توانمندی در گفت و گوی اجتماعی با گروه های ذیربط و ذی نفع » را با _شاخص های استاندارد_ ، بررسی و راستی آزمایی کند و این ارزیابی یکی از ملاک های ابقا و ارتقای مدیران قرار گیرد.

روزبه کردونی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین