کد خبر: ۷۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳

عوام فريبي نفتي چرا و به چه قيمتي؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فضای اقتصاد كشور همچنان متلاطم است. روزی مرغ، روز دیگر مواد شوینده، روزی دیگر برنج و حالا چای، موجبات نگرانی مصرف كنندگان را به بار آورده است. 

هرچند برخی از این گرانیها متاثر از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی است، اما چنانكه برخی از مراجع تقلید نیز اشاره كرده اند عمده ترین عامل بروز چنین عوارضی سوء مدیریت اقتصادی در كشور است. 

بر اساس آخرین آمار بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران رشد نرخ تورم در اردیبهشت 87 نسبت به اردیبهشت 86 به 3/25 درصد رسیده است. امری كه در گزارشهای قبلی مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و بانك جهانی نیز پیش بینی شده بود و همواره با فرافكنی مدیران اقتصادی كشور مواجه می شد. 

در شرایط تورمی كه اقشار دارا روز به روز ثروتمندتر و فقرا همچنان فقیرتر می شوند دولت نهم نه تنها نفت را به سفره های مردم نرسانده است بلكه با وجود نفت 130 دلاری به دلیل عدم اتخاذ سیاستهای درست اقتصادی، شكاف بین فقیر و غنی و بی عدالتی اجتماعی هرچه بیشتر دامن گیر اقتصاد كشور شده است. 

اكنون دولت نهم ،با مواجه با این شرایط ،با طرح لایحه برداشت 45000 میلیارد ریالی از حساب ذخیره ارزی برای واردات مایحتاج عمومی مردم و البته جبران اثرات خشكسالی سعی در جبران اثرات سوء مدیریت خود دارد.
 
به عبارت دیگر حسابی كه بر اساس اساسنامه خود می بایست به تقویت بخش خصوصی و گسترش امور عمرانی در كشور كمك نماید حالا به توجیه‌گر اقتصاد دولتی و نفتی ایران تبدیل می شود و هرچه بیشتر دولت را به رقیب ملت مبدل می سازد. 

اقدام مجلس محترم در لغو یك فوریت از دو فوریت این لایحه در جای خود امری مثبت و شایان تقدیر است و انتظار اهالی اقتصاد و دلسوزان كشور قطعاً ابراز مخالفت با چنین لوایحی است كه ذخایر تجدید ناپذیر نسلهای كشور را بازیچه خود ساخته‌اند. 

افكار عمومی از یاد نبرده است كه در شرایطی كه نقدینگی در اواخر سال گذشته هرچه بیشتر فزونی می‌یافت بسیاری از نظریه پردازان اقتصادی دولت نهم، آنرا بالذات امری منفی نمی پنداشتند و در مواردی با موضع گیری های نامناسب برانتظارات تورمی جامعه می افزودند .شاید ایشان تصور نمی كردند كه با اتخاذ چنین تصمیماتی شكسته شدن ركورد نرخ تورم در 10 سال اخیر و رسیدن آن به مرز 20 درصد در دوره مدیریت دولت نهم صورت گیرد. 

اما اكنون با فشار افكار عمومی و در تنگنا قرار گرفتن معیشت گروههای آسیب پذیراین دولت است كه می خواهد با واردات بی رویه مایحتاج عمومی بخشی دیگر از عوامل اقتصادی جامعه یعنی تولید گران داخلی را با بحران روبه رو سازد. 

وقتی از نمایی جامع تر بر مجموعه این سناریو می نگریم بطور طبیعی و در یك نتیجه گیری علمی و بخردانه آرزومند روزی می شویم كه نفت دیگر نتواند توجیه‌گر عملكرد دولتها باشد! 

آیا در چنین روزی دولتها می توانند با چنین عملكردی پایدار بمانند؟ قربانیان بعدی چنین تصمیم گیری هایی چه كسانی هستند؟ آیا جامعه رای دهندگان ایرانی خواهند اندیشید كه گاهی تجدید نظر در یك تصمیم ملی می‌تواند آبی رفته را به جوی باز گرداند؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۲
0
0
به ياد دارم روزي رياسات محترم جمهور در يكي ديگر از سخنراني اتشين خود قرمودندبه اين مضمون كه بعضيها براي مكيدن بيت المال از موتور 5 اينچ استفاده ميكنند. لطقا ايشان بقرمايند خود براي مصرف افسانه اي درامد نفت از چه اينچي استفاده ودر كجا هزينه ميكند كه نه تنها نقشي در زندگي مردم ايجاد نمي كند بلكه به عبارتي كمر توليد داخل را خورد و با ايحاد تورم و گراني سرسام اور زندگي مردم را نيز فلج كرده است. با تشكر
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۲
0
0
اميدوارم منظور شما از آب رفته به جوي راي نياوردن آقاي هاشمي نباشد چون احمدي نژاد دم از ساده زيستي مي زند وضعيت مملكت چنين است چه برسد به وقتي كه كاخ نشينان راي مي آوردند
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
متاسفنه شرايط فوق العاده نا اميد كننده اي به مملكت حاكم شده و خيل راي دهنده هايي كه فكر مي كردن با شعار مي شه مملكت رو ساخت امروزهم دفاعشون اينه كه دولت مي خواد درست كنه و لي نميذارن . همون دفاعيات عوامفريبانه كه روز و شب از راديو و تلوزيون پخش مي شه . البته نبايد به عوام مردم خورده گرفت وقتي بزرگترين رسانه هاي يك كشور دست يك جناح خاص قرار مي گيرن به خودي خود تفكرات مردم هم دست اون جناح خاص قرار مي گيره . ما بايد قبول كنيم مردم عامه كشورمون از نظر سطح سواد واقعي رشدي نكردن و هر چي كه بهشون القا بشه سريع قبول مي كنن و دولتمردان ما هم با علم كامل به اين موضوع هست كه اين شيوه رو انتخاب كردن تا با شعار و توجيهات غير منطقي و غير علمي سر پوشي به ضعفهاي آشكار سيستم اداره مملكت بذارن . وقتي كه سه ماه از سال گذشته سالي كه 12 ماهه و هنوز به خاطر روشن نشدن تكليف نرخ بهره جلوي تمام اعتبارات تو بانكها گرفته شده و شركتهاي توليدي و پروژه ها منتظر و در حال بر شكستگي هستن چجوري مي شه انتظار رشد توليد و افزايش عرضه داشت 3 ماه از سال اينجوري از دست رفته 2 ماه آخر به خاطر جمع شدن حسابهاي مالي هيچ بانكي اعتبار نميده 1 ماه هم كه حداقل در سال تعطيلي غير از روزهاي جمعه داريم اين يعني 6 ماه از 12 ماه خوب ديگه چه حرف واسه گفتن باقي مي مونه .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
با سلام به امام و شهدا[...]و با عرض معذرت از مسولین سایت آفتاب نیوز . نمیتوانم با [...] کار های این دولت جلوی عصبانیت خودمو بگیرم .
حتماً به اطلاع مدیر سایت برسانید .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۳
0
0
رهبر فرمودند كه برخی از این گرانیها متاثر از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی است، ولي به نظر اين حقير گراني هاي قبل از بهار 87 مربوط به عملكرد دولت نهم بود و اثر گراني ها جهاني بعلاوه ادامه سياست هاي اقتصادي دولت از بهار 87 شروع شده اند
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۴
0
0
تورا به خدا اينقدر به شخصي كه هاله نور ميبيند و با جهان ماورا در ارتباط است گير ندهيد
ايشان فرمده بودند پول نفت را بر سرسفره هاي مردم مي آورند
كه البته آوردند
پول نفت ما بر سر سفرههاي مردم است منتها مردم كشورهاي محتاجي [...]وكشورهاي مستضعف جهان.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین