کد خبر: ۷۶۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰
عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) در گفت‌وگو با آفتاب هشدار داد:‌

حرکت در سایه برای تقلیل نقش روحانیت خط‌ امامی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی‌اصغر رحمانی‌خلیلی، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام با اشاره به جایگاه روحانیت در تحولات صد و پنجاه سال اخیر ایران اظهار داشت: «جدای از انقلاب اسلامی، در دو نهضت یا به تعبیری دو انقلاب مهم یعنی نهضت مشروطه و دیگری نهضت مربوط به تحولات صنعت نفت نهاد روحانیت یا شخصیت‌های روحانی نقش موثری را در پیروزی هر دو ایفا کردند که قابل انکار نیست».

رحمانی‌خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره اضافه کرد: «متاسفانه در هر دو این تجربیات ارزشمند و با وجود همه تلاش‌هایی که روحانیت در پیروزی دو نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت داشتند،‌ پس از پیروزی‌ جریان‌هایی ظهور یافت که حضور روحانیون را در تصمیم‌گیری‌های کلان کمرنگ کرد و روحانیت را به انزوا کشاند».

وی با تاکید بر جایگاه روحانیت در اندیشه سیاسی حضرت امام‌(ره) افزود: «امام با نگاه و توجهی جدی به این دو تجربه مهم،‌ ‌پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ شخصیت‌های روحانی مانند مطهری‌ها،‌ بهشتی‌ها، طالقانی‌ها و همچنین آقای هاشمی‌رفسنجانی را وارد صحنه تصمیم‌سازی و همچنین تصمیم‌گیری کرد».

رحمانی‌خلیلی ادامه داد:‌ «در حکم امام راجع به شورای انقلاب که 13 نفر عضو آن بودند، هشت نفر روحانی بلندپایه حضور داشت که از آن جمله می‌توان به آیت‌الله مطهری، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شهید باهنر اشاره کرد که مدیریت شورا را نیز به مرحوم مطهری واگذار کردند».

وی اضافه کرد: «شورای انقلاب در واقع هسته مرکزی تصمیم‌گیری در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب بود و امام این مسئولیت را به شخصیت‌های روحانی واگذار کرد».

این عضو مجمع نیروهای خط امام همچنین گفت: «در همان سال اول پیروزی نیز، حضرت امام مسئولیت تهیه پیش‌نویس قانون اساسی را به شهید بهشتی دادند و این اعطای مسئولیت‌ها نشان می‌دهد که حضرت امام چه جایگاهی برای روحانیت قائل بودند و در میان مجموعه روحانیت نیز به چه تفکر و چه شخصیت‌هایی علاقه و اعتماد داشتند».

وی افزود: «امام در واقع مبنای خود را تجربه‌های گذشته قرار دادند و باور داشتند که روحانیت باید نقش تعیین‌کننده‌ای در تداوم انقلاب داشته باشند و این موضوعی است که در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ‌شدن آن هستیم».

رحمانی‌خلیلی در ادامه اظهار داشت: «در سال‌های اخیر شاهدیم که جریان‌هایی با حرکت در سایه قصد کاهش نقش و جایگاه نهاد روحانیت در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دارند و به این کار به جدیت مشغول‌اند».

وی تاکید کرد:‌ «این جریان‌ها، در این میان روحانیونی را نشانه رفته‌اند که مسایل را به خوبی درک می‌کننند و در اعتقادشان به تفکر و اندیشه حضرت امام نمی‌توان خدشه‌ای وارد کرد و در واقع خط امامی محسوب می‌شوند».

این روحانی عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) تصریح کرد:‌ «اگر نگاهی به دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی بیندازیم،‌ اذعان خواهیم داشت که عدد چهره‌های روحانی در آن مجالس،‌ قابل قیاس با تعداد روحانیون وارد شده به مجلس هشتم و هفتم نخواهد بود. این موضوع در قوه مجریه نیز قابل بررسی است».

وی افزود:‌ «در واقع تفکری بنا دارد شخصیت‌های روحانی که تعهدشان را به اندیشه امام در همه 30 سال گذشته از استقرار نظام جمهوری اسلامی نشان داده‌اند، کنار بزنند».

رحمانی‌خلیلی با "هشدار نسبت به ورود افراد غیرمتخصص در زمینه‌های دینی به عرصه‌ها و مباحث مذهبی و دینی" اظهار داشت:‌ «البته در این میان نباید به لباس توجهی داشت و هر فردی با داشتن تخصص می‌تواند در زمینه‌های دینی اظهارنظر کند ولی باید دید کسی که در این عرصه سخن می‌راند از چه جایگاه و قوت و از چه تخصصی در موضوعات دینی برخوردار است».

وی در پایان نیز گفت:‌ «سخن گفتن و نظریه‌پردازی غیرمتخصصین در موضوعات دینی، موجبات انحراف از اصول معارف دینی و بروز و ظهور سطحی‌نگری در مسایل مختلف مذهبی را ایجاد کرده و چالش‌هایی را در شناخت مفاهیم دینی به وجود می‌آورد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین