کد خبر: ۷۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷

گزارش تصویری: بازدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از باغ فدک

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: روح کنجکاو و جستجوگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هر بار که سفری به اماکن مقدسه و متبرکه اسلامی پیش می‌آید، گوشه‌ای از تاریخ غبار گرفته اسلام را از غربت خارج می‌کند و راه را برای بازشناسی آن هموار می‌سازد.

به گزارش آفتاب، این‌بار نیز، یک روز از سفر 10 روزه رئیس مجلس خبرگان رهبری به عربستان که از 13 تا 22 خرداد ماه جاری انجام شد، به بازدید از «فدک» اختصاص یافت. 

فدک، منطقه‌ای در شمال شرق مدینه است که ملک شخصی پیامبر گرامی اسلام بود و ایشان آن‌را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشیده بودند. 

اینجا همان مکانی است که بعد از رحلت پیامبر اکرم، غصب شد و عثمان آن ‌را به مروان‌بن‌حکم داد و او فدک را به دو فرزند خود عبدالملک و عبدالعزیز هبه کرد. 

عمربن‌عبدالعزیز که از خلفای بنی‌امیه از شاخه مروانی بود، وقتی به حکومت رسید فدک را به فرزندان حضرت زهرا برگرداند ولی یزیدبن‌عبدالملک وقتی به حکومت رسید آن ‌را پس گرفت و تا دوران خلاقت سفاح در دست بنی‌مروان بود تا اینکه سفاح آن را به حسن‌بن‌علی‌(ع) برگرداند تا میان اولاد حضرت زهرا تقسیم کند ولی منصور دوانیقی آن را از آنها گرفت. 

بار دیگر مهدی، فرزند منصور، فدک را به اولاد فاطمه زهرا برگرداند؛ اما موسی‌الهادی آن را از آنها پس گرفت و همچنان در دست بنی‌عباس بود تا اینکه مامون بار دیگر آن را به اولاد حضرت زهرا برگرداند و سرانجام متوکل عباسی فدک را از آنها پس گرفت... 

با این تاریخچه پرفراز و نشیب و پس از آنکه در هزار سال گذشته سرنوشت فدک در هاله‌ای از ابهام فرو برده شد، این منطقه مهم به حال خود رها شد و تحولات زیادی را پشت سر گذاشت تا اینکه در قرن اخیر به دلیل دیوارهای مستحکمی که به طول شش کیلومتر در شش کیلومتر در چهار طرف آن برای حفاظت اهالی از دزدان و اشرار وجود داشت به «‌حائط» معروف شد که به معنای دیوار است ولی نام فدک همچنان در اسناد و مدارک و بر زبان‌ها باقی ماند به طوری‌که حتی هم اکنون بر تابلوی ورودی شهر زیر نام حائط، کلمه «فدک» نیز به چشم می‌خورد. 

در جریان بازدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از فدک که در تاریخ 20 خرداد 87 صورت گرفت، پیرمردی از اهالی فدک، که قبلا رئیس دایره امر به معروف و نهی از منکر منطقه بود و هم اکنون نیز طبق گفته خودش به دعوت مسئولان منطقه مشغول همکاری با آنهاست، توضیح داد که مسجد این محل «مسجد فاطمه» نام دارد، نخلستان آن به «بستان فاطمه»، چشمه‌ها به «عیون فاطمه» و خود منطقه به «وادی فاطمه» معروف است. 

ورود آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و همراهان به «فدک» شور و شوقی در مردم منطقه پدید آورد به طوری‌که از خانه‌ها بیرون زدند و بر بام‌ها و بلندی‌های اطراف مشغول تماشای صحنه‌های بازدید شدند. 

سفر به «فدک» برای مسئولان عربستانی که آقای هاشمی‌رفسنجانی را همراهی می‌کردند نیز بسیار جالب بود و تازگی داشت به طوری‌که در بازگشت به مدینه ضمن تشکر از ایشان که با این اقدام موجب شدند آنها نیز برای اولین بار قدم به فدک بگذارند، گفتند ما تاکنون از چنین مسائلی مطلع نبودیم و آنچه در فدک دیدیم و شنیدیم برای خود ما نیز تازگی داشت. 

بازدید آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از «فدک» می‌تواند و به خواست خدا باید مقدمه‌ای برای احیای فدک باشد. 

{$old_album_76663}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۶
0
0
آقای هاشمی برای ما بسیار عزیز است ولی اینجانب نمی توانم همراهی ف- را با ایشان در این سفر درک کنم. ایشان این افراد را برای چی همراه خود می برند. آیا پسر فلاحیان محاکمه شد نه عدالت باید برای همه اجرا بشود کتاب امیرکبیر را آقای هاشمی نوشته اند حداقل مثل ایشان جلوی این افراد بایستادند. برای من قابل قبول نیست و جای سوال و کسی هم فکر نمی کنم بتواند منطقی جواب ان را بدهد.جاذبه و دافعه این جا کارایی دارد. عمل علی وار اینجا مهم است آیا حضرت فاطمه از ما سوال نخواهد کرد که چرا این افراد را سرکار اوردید و ان جنایت ها و کارها را انجام دادند.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۲۶
0
0
دردو د خدا برهاشمي رفسنجاني الحق كه سردارسازندگي رياست خبرگان رهبري ومجمع تشخيص مصلحت نظام لايق توست- نويد ازمسجدسليمان
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
باسلام ودرودفراوان به آيت ا.. هاشمي رفسنجاني
اميدوارم طول عمر زيادي داشته باشي تابدينصورت رازهاي ناشناخته رابازگشاپي ومن به خودم نيز افتخار مي كنم كه دركليه انتخابهاي كه شما شركت نموده اي به شما راي داه ام واين به نظرم يك توفيق بوده است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین