طبق اعلام پلیس فتا افشای اطلاعات کاربران فضای مجازی در پیامرسانها و اپلیکیشنها جرم تلقی میشود. اما یک کاربران ادعا کردهاست که اپلیکیشن آپ اطلاعات شخصی افراد را در اختیار برخی از نهادهای امنیتی قرار میدهد.
وقتی صحبت از اپلیکیشنهای موبایل میشود، شاید اولین فکری که به ذهن کاربران برسد بحث امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی باشد. به ویژه زمانی که پای یک اپلیکیشن پرداخت در میان باشد.
یک کاربران در شبکه اجتماعی توییتر، ادعا میکند که اپلیکیشن پرداخت آپ با یک نهاد امنیتی همکاری میکند و اطلاعات شخصی افراد مانند کد ملی و … را در اختیار سازمانها قرار میدهد.
این کاربر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «من امروز متوجه شدم گشت ارشاد، برای استعلام از اپلیکیشن آپ استفاده میکنه. میدونم این یک سرویس b2b مثل خیلی سرویسهای سازمانی دیگه است. ولی شخصا حاضر نیستم از سرویسی که در ناامنی اجتماعی و روانی به اسم پلیس امنیت اخلاقی همکاری میکنه، استفاده کنم و آپ رو برای همیشه حذف کردم.»
«متاسفانه من شهروند حوزه قانونی هستم که بیش از این حذف اپلیکیشن و احتمالا دعوت دیگران به این کار و ایجاد یک هزینه ناچیز، فعلا حق رای و انتخاب و کنشگری بیشتری در این زمینه ندارم.»
پلیش فتا میگوید که کاربران میتوانند مانند افراد قربانی، مال باختهها و اشخاصی که به آنها هتک حرمت و آبروی آنها مورد تعرض واقع شدهاست به مراجع قضایی شکایت کنند. مقام قضایی نیز شکایت آنها را به پلیس ارجاع و پلیس هم استعلام از سرویسها را انجام میدهد که در این صورت باید آنها پاسخگو باشند.
بپشتیبانی اپلیکیشن آپ در پاسخ به این موضوع؛ علاوه بر اینکه اعلام کرد که آپ هیچگونه همکاری با نهادهای امنیتی ندارد، گفت: «رویکرد اپلیکیشن آپ ایجاد بستر استفاده آسان از خدمات برای همه مردم است. ضمن اعلام عدم همکاری مجموعه با نهاد اعلام شده، در نظر داشته باشید ارائه خدمات به نهادها به عنوان استفاده کننده نهایی در بستر اپلیکیشن آپ هیچ گونه توجیه کاربردی برای طرفین ندارد. اپلیکیشن آپ در سرویس خلافی خودرو، به منظور استعلام و تایید پرداخت آنی با پلیس راهور همکاری میکند.»
هر چند که پاسخ این سؤال که آیا اپلیکیشنهای داخلی حریم شخصی کاربران را رعایت میکنند یا خیر، بدون داشتن مدارک لازم آنقدرها آسان نیست. اما میتوان گفت ممکن است که که با استفاده از این اپلیکیشنها این امکان نهادهای امنیتی در کشور فراهم شود تا در صورت نیاز از این سرویسها برای رهگیری کاربران استفاده کنند.
این در حالی است که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، وزیر ارتباطات با دادن این اطمینان که اطلاعات شخصی مردم در پیامرسانهای داخلی حفظ میشود، تاکید کرد: حتی نهادهای نظارتی اجازه دسترسی به دادهها را ندارند. برای این نهادها با داشتن حکم از قضات ویژهای که منصوب مستقیم رئیس قوه هستند و در موارد خاص با مجوز رئیس قوه دسترسی و طبق اصل ۲۵ قانون اساسی فراهم میشود.
یکی از موارد مهمی که باعث عدم رغبت مردم به استفاده از پیامرسانها و اپلیکیشنهای خدماتی داخلی میشود، خوشبین نبودن کاربران نسبت به موضوع حریم شخصی است. با وجود این به نظر میرسد اپلیکیشنهای داخلی در زمینه جلب اعتماد مردم، باید بیشتر تلاش کنند.