کد خبر: ۷۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
امام جمعه مشهد:

تفاوت بین زن و مرد، تفاوت ساختاری است

نباید با این دسته خرافات که آپارتاید جنسی محکوم است، توجیه شویم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام جمعه مشهد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: «تفاوت بین زن و مرد، تفاوت ساختاری است».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل ازایسنا، حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی با گرامیداشت مقام زن گفت: «انقلاب اسلامی ما تلاش می‌کند تا یک الگوی کامل از زن را که همان حضرت زهرا (س) می‌باشد، به جهان عرضه کند و به همین دلیل است که سالروز تولد این بانوی گرامی را به عنوان روز زن انتخاب کرده است».

وی ادامه داد: «اسلام و قرآن تابلویی را به عنوان الگوی زن در برابر دیدگان دنیا نصب کرده که همان وجود مقدس حضرت زهرا(س) است».

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام تفاوت بین زن و مرد تفاوت ساختاری است، گفت: «انسان‌ها از دو صنف تشکیل شده‌اند که هر کدام دارای کاربردهای گوناگون و استعداد و توانمندی‌های مخصوص به خود هستند».

وی ادامه داد: «یکی از تفاوت‌های زن و مرد تفاوت جنسی است که از درجه اهمیت پایینی برخوردار است».

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه انسان خلیفه‌الله است، گفت: «نقطه خلیفةاللهی در رسالت زندگی انسان، قدرت خلاقیت انسان است. هر بخش از سازندگی به یک صنف از انسان‌ها واگذار شده است که یک بخش آن سفت‌کاری و بخش دیگر آن ظریف‌کاری است».

وی ادامه داد: «استعداد و قدرت سفت‌کاری جامعه و خانواده به عهده مرد است و ظرایف انسان‌سازی و ساخت جامعه به دست زن و مخصوص زن است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخن حضرت زهرا(س) مبنی بر اینکه بهترین زن آن زنی است که ملازم خانه، زندگی و خانواده باشد و روی او را نبینند و او نیز مردی را نبیند، اظهار داشت: «بهترین جایگاه و محل امن برای زن خانه است، چرا که زن موجودی آسیب‌پذیر است و برخلاف شخصیت و عظمت زن است که در رهگذر غرایز جنسی مردها قرار گیرد».

وی ادامه داد: «عمده کار ظرافت‌کاری در خانه انجام می‌گیرد که همان انسان‌سازی است و به عهده زن است».

امام جمعه مشهد همچنین به نقش موثر زنان در اجتماع اشاره کرد و گفت: «در عرصه اجتماعی کار زن جدای از کار مرد است، در برخی موقعیت‌ها و بحران‌های جامعه وضعیتی پیش می‌آید که تنها زنان باید در آن عرصه وارد شوند».

وی اظهار داشت: «اینکه برخی می‌گویند زنان دوشادوش مردان و یا پشت سر مردان در جامعه حرکت کنند، توهین به زن است چرا که مواقعی پیش می‌آید که زن آنچنان در عرصه اجتماع نقش‌آفرینی می‌کند که مردان می‌نشینند و سکوت می‌کنند».

علم‌الهدی تاکید کرد: «زنان و مردان هر کدام باید کار خود را در اجتماع انجام دهند و اگر هر کدام از آن‌ها کار دیگری را انجام دهد، خلاف شخصیت انسانی اوست».

امام جمعه مشهد به بی‌حجابی زنان اشاره کرد و گفت: «بی حجابی زن، آزادی زن نیست بلکه آزادی مرد است، چرا که زن بی‌حجاب خود را در رهگذر غریزه مرد قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «عزت زن به این است که مرد او را نبیند و لو به یک نگاه، چرا که به همان اندازه که زن خود را در معرض دید مردان قرار دهد، به همان اندازه عظمت و شخصیت زن مورد تجاوز قرار گرفته و عزت و تکریم او پایمال شده است».

حجت‌الاسلام علم‌الهدی به برخی شعارها مبنی بر آپارتاید جنسی که توسط برخی زنان بی‌حجاب استفاده می‌شود، اشاره نمود و گفت: «وقتی خانمی با وضع بد حجاب وارد دانشگاه می‌شود و مامور دانشگاه به خاطر وضعیت نامناسب او، جلوی وی را می‌گیرد، می‌بینیم که می‌گوید آپارتاید جنسی محکوم است. بله این حرف درست است اما اینجا آپارتاید جنسی، خود تو هستی که می‌خواهی بر اساس تبعیض جنسی امتیاز بگیری و توجه همه را به خود جلب کنی».

امام جمعه مشهد همچنین از مسوولان و متولیان فرهنگی خواست تا اقدام اساسی و جدی برای ارائه الگوی زن کامل که همان صدیقه زهرا (س) است را در همه ابعاد انجام دهند.

وی تاکید کرد: «مدیریت‌ها نباید با این دسته خرافات که آپارتاید جنسی محکوم است، توجیه شوند و باید از منابع عظیم ارزشی و فرهنگی ایران اسلامی در جهت ارائه الگوی کامل استفاده کنند».

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه به موفقیت جوانان و متخصصان ایرانی در تعمیر هواپیما 747 آمریکایی اشاره کرد و گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که جوانان انقلابی و متدین در شرایطی که در تحریم اقتصادی قرار داریم، این هواپیما را که جز در آمریکا در جای دیگری امکان تعمیر آن وجود نداشت، تعمیر کردند و به شکرانه این موفقیت، امروز با این هواپیما خانواده معظم شهدا، ایثارگران و آزادگان را از تهران به مشهد آوردند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۱
0
0
بنام خدا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین