کد خبر: ۷۶۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
لاریجانی در مراسم سالگرد شهید چمران:

با زبان زور با فرزندان شهید چمران صحبت نکنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران عصر دیروز شنبه در حسینیه ارشاد که با سخنرانی دکتر علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و با حضور خانواده آن شهید، مهندس مهدی چمران و سردار محمد نجار وزیر دفاع برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این مراسم که جمعی از دوستداران و همرزمان شهید، سفیر فلسطین در تهران و نماینده حزب‌الله حضور داشتند؛ سفیر فلسطین صلاح الزواوی در سخنرانی خود که به زبان عربی ایراد شد با تجلیل از خدمات شهید چمران گفت: «شهید چمران در طلب دانش و نوآوری تا اقصی نقاط زمین رفت و بهترین چیز‌هایی را که می‌توانست به ارمغان آورد ولی چیزی او را به خود مشغول نکرد و از خدای خود دور نکرد او در دیار غربت در برابر شاه و حکومت او قد علم کرد».

سفیر فلسطین با ذکر احادیثی درباره شهادت ادامه داد: «وی موسس چندین موسسه علمی و فرهنگی در لبنان بود و در بالا بردن روحیه جهاد و شهادت در میان برادران فلسطینی و لبنانی سهیم شد، آن هم در مرحله‌ای که تاریخ آن را به یاد خواهد داشت و یاران آن را فراموش نخواهند کرد زیرا او به حق شهید بین‌الملل اسلامی بود».

سپس مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با ذکر خاطراتی از دوران نوجوانی آن شهید بزرگوار به ذکر نوآوری‌های وی در آن دوران پرداخت. برادر شهید چمران با ذکر نقش وی در فعالیت‌های مختلف سیاسی مانند حضور در کنفدراسیون دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان، به همکاری شهید چمران با امام موسی صدر در تاسیس حرکت المحرومین و جنبش امل اشاره کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه مراسم بخشی از دست‌نوشته‌های عرفانی شهید چمران را در موارد مختلف قرائت کرد.

سپس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و شهید چمران را شخصیتی ذوالابعاد نامید که همه عالم و هم سیاستمدار و هم مجاهد و یک عارف دلسوخته بود.

وی اظهار کرد: «امروز در لبنان فرزندان او هستند که راه او را ادامه می‌دهند نسلی به وجود آمده که راه او را دنبال می‌کند و امروز در عراق هم چنین است».

وی با ذکر جمله‌ای از شهید چمران درباره اینکه خدای بزرگ به هر کس به اندازه درد و رنجی که تحمل کرده پاداش می‌دهد افزود: «شهید چمران عرفان نظری نیاموخته بود ولی سلوک او یک صفحه بزرگ از عرفان عملی بود و به همین دلیل سخنان متعارف می‌گوید ولی در بطن او ندای بلندی وجود دارد».

لاریجانی ادامه داد: «دو چیز انسان را عوض می‌کند یکی داشتن جهان‌بینی دقیق و دیگری نگرش صحیح به زندگی است».

لاریجانی با اشاره به انجام فرایض نماز و روزه و تاثیرات آن در زندگی انسان که ناشی از جهان‌بینی و نگرش صحیح به زندگی است گفت: «شهید چمران همه فرایض را داشت و این توفیق برای هر کس فراهم نیست و او اسفار اربعه را طی کرد این شخصیت باعث شد که کمالی پیدا کند که روحش در منطقه منتشر شود».

لاریجانی با تاکید بر اینکه کار شهید چمران در لبنان و مناطق مختلف جنگی ایران تربیت شاگرد بود ادامه داد: «او در کثرت بود ولی نگاه وحدانی داشت و این تربیت یک مکتب الهی است».

لاریجانی با برشمردن تفاوت‌های میان دو مکتب تشییع و لیبرال ادامه داد: «از دامن این دو مکتب دو نوع انسان اسوه تربیت می‌شوند یکی شهید چمران و مطهری و دیگری بوش و غیره که کشورگشایی و غرور دارند و می‌گویند ما می‌خواهیم دنیا را اداره کنید، از ما بترسید».

وی با تاکید بر عدم شناخت غربی‌ها از مکتب تشییع ادامه داد: «شما با تربیت شدگان تشییع می‌توانید دو جور حرف بزنید، یکی معقولانه صحبت کردن که به نفع خودتان هم هست و دیگر این که چشمان خود را به روی حقیقت ببندید که آن وقت با فرزندان شهید چمران مواجه می‌شوید و این‌طور نیست که شما با زبان زور با این نسل صحبت کنید و چاله‌ای که برای خود درعراق درست کردید و آبرویی که در لبنان از شما رفت به نحو اشد برای شما تکرار می‌شود».

لاریجانی با برشمردن اینکه چمران الگویی برای مدافعان اسلام است اضافه کرد: «زبان معقول پاسخ درست و زبان ستمگرانه پاسخ درخور خودش را دارد و بدانید اگر با زبان زور با فرزندان شهید چمران مواجه شوید، این‌بار شرایط شما در منطقه تغییر می‌کند».

وی در پایان با اشاره به سرافرازی ایران به خاطر مجاهدت‌های نسل گذشته بر مسئولیت خطیر نسل امروز بر حفظ دستاوردهای ملی تاکید کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم یاسر نماینده جنبش ملی فلسطین در ایران به همراه  عبدالله صفی‌الدین نماینده جنبش حزب‌الله در ایران نیز حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۲
0
0
روحش شاد و يادش گرامي باد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین