کد خبر: ۷۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
اکبر ترکان:

جزييات پيشنهاد دولت برای هدف‌مند كردن يارانه انرژی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ‌اکبر ترکان  به تشریح پیشنهادات وزارت نفت در زمینه هدف‌مند کردن یارانه‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از فارس، مهندس اکبر ترکان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، با تعریف اینکه یارانه‌ها مبالغی است که دولت با تقبل هزینه‌هایی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه پرداخت می‌کند، گفت: «روشی که در پرداخت یارانه‌ها اعمال می‌شود تامین کننده اهداف دولت نیست زیرا پرداخت 85 میلیارد دلار یارانه سوخت که 40 میلیارد دلار مربوط به گاز و 45 میلیارد دلار آن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد نمی‌تواند تامین کننده هدف نهایی دولت باشد».
 
ترکان، تصریح کرد: «قیمت گاز در اروپا بین 42 و 48 سنت است و قیمت گاز در منطقه بر حسب سبد صادراتی ایران 30 سنت محاسبه می‌شود درحالی که قیمت‌های اروپایی 150 درصد این قیمت است». 

پیشنهاد یارانه گاز :
وی افزود: «قیمت فروش گاز در داخل کمتر از 2 سنت در متر مکعب است. برای مابه‌التفاوت 20 تا 30 سنت که قیمت واقعی یا جهانی گاز است با قیمتی که ما به مصرف کننده می‌فروشیم، دولت یارانه پرداخت می‌کند وگرنه همین گاز را می‌توان به قیمت بین‌المللی فروخت».
 
ترکان اضافه کرد: «با بررسی ترکیب مصرف یارانه می‌توان دریافت که عمده این یارانه به ثروتمندان جامعه تعلق می‌گیرد. 70 درصد یارانه انرژی مربوط به 30 درصد ثروتمند کشور است». 

وی در ادامه گفت: «از 40 میلیارد دلار یارانه گاز 12 میلیارد دلار آن به 70 درصد از اقشار ضعیف و متوسط جامعه و 28 میلیارد دلار آن به سه دهک ثروتمند جامعه تعلق می‌گیرد».
 
وی تاکید کرد: «بر این اساس هدف دولت تحقق پیدا نمی‌کند. همین موضوع در مورد سایر سوخت‌ها نیز وجود دارد».
 
وی گفت: «با محاسبه می‌توان گفت، 70 درصد از 85 میلیارد دلار یارانه سوخت، 60 میلیارد دلار می‌شود که این رقم را سه دهک ثروتمند کشور دریافت می‌کنند. 25 میلیارد دلار از آن را 70 درصد دهک ضعیف و متوسط کشور دریافت می‌کنند». 

اصلاح یارانه به معنای حذف نیست
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت همچنین گفت: «در واقع ثروتمندان 60 میلیارد دلار یارانه سوخت دریافت می‌کنند در حالی که مجموع پولی که کمیته نهادهای حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی و ...) دریافت می‌کنند 2هزار میلیارد تومان هم نمی‌شود. به این ترتیب اختلاف طبقاتی سال به سال بیشتر می‌شود که این عادلانه نیست و باید قیمت‌ها اصلاح شود».
 
ترکان با تاکید بر اینکه اصلاح یارانه‌ها به معنای حذف آن نیست، بلکه به معنای تغییر جهت است،تصریح کرد: «روش پرداخت یارانه در حال بررسی و مطالعه است و ما پذیرفته‌ایم روشی که در حال حاضر اعمال می شود، غلط است و باید اصلاح شود».
 
وی گفت: «پیشنهادی که ما تهیه کرده‌ایم این است برای هر یک از مصارف یک نوع سیاستگزاری صورت گیرد. برای گاز یک پیشنهاد داده‌ایم تا فرمول قیمت‌گذاری تغییر کند. بر‌اساس این فرمول دهک اول و دوم (ضعیف‌ترین) گاز را به قیمت هر متر مکعب 20 تومان دریافت می کنند و گاز به دهک سوم 23 تومان، دهک چهارم 38 تومان، دهک پنجم 48 تومان، دهک هشتم 150 تومان، دهک نهم 220 تومان و به دهک دهم (ثروتمندترین) 300 تومان فروخته شود، زیرا قیمت گاز متری 300 تومان است و طبق این به ثروتمندترین قشر جامعه یارانه نمی‌دهیم».
 
وی تاکید کرد: «با این فرمول عادلانه‌تر رفتار می‌شود». 

ترکان درباره نحوه اجرای این پیشنهاد گفت: «صورت حساب گاز با این قیمت‌ها درب منازل ارسال می‌شود و برای شناسایی این دهک‌ها جدولی ارائه شده و در آن مشخص شده کسی که ماهانه بین 300 تا 384 متر مکعب گاز مصرف می‌کند اگر در منطقه سردسیر باشد برحسب مصرف در ماه و یا خانه‌ای بزرگ و استخر دارد و مصرف گاز بیشتری دارد در این جدول قرار می‌گیرد و پول آن طبق فرمول دریافت خواهد شد».

این پیشنهاد در دست بررسی در دولت است
وی گفت: «این هم اکنون به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه شده و در حال بررسی است.
بر اساس فرمول دیگری که سخت‌گیرانه‌تر است قیمت گاز دریافتی پنج دهک اول تغییر نخواهد کرد اما قیمت گاز پنج دهک بعدی تغییر می‌کند که به ترتیب 85، 140، 230، 280 تومان پرداخت می‌کند».
 
وی تصریح کرد: «در این پیشنهاد نیز مشخص شده کسی که می‌خواهد در زمستان استخر خانه خود را گرم کند باید پول گاز را پرداخت کند و ما نباید برای گرم کردن سونا و استخر دهک ثروتمند جامعه یارانه بدهیم همانطور که در ترکیه یا اروپا دولت برای این کار یارانه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه مصرف‌کننده هزینه آن را پرداخت می‌کند». 

ترکان تاکید کرد: «جهت‌گیری این طرح حمایت از دهک‌های فقیر جامعه است». 

پیشنهادی برای بنزین
ترکان درباره چگونگی تخصیص یارانه به بنزین نیز گفت: «برای مصرف بنزین و پرداخت یارانه آن نیز چنین پیشنهادی تهیه شده و باید مصارف گروه‌های ضعیف و ثروتمند تقسیم‌بندی شود و پیشنهادی که ما ارائه کرده‌ایم این است تا مصرف 80 لیتر بنزین به قیمت 100 تومان ارائه شود و مصرف بیش از آن به قیمت نیمه یارانه‌ای (400تومان) فروخته شود».
 
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: «هم اکنون قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای است و البته قیمت بنزین در بازارهای جهانی گران شده است و بنزین به قیمت هر تن 1200 دلار و گازوئیل 1300 دلار در هر تن وارد می‌شود و باید بر این اساس قیمت اصلاح شود».

پیشنهاد یارانه گازوییل
وی درباره مصرف گازوئیل و یارانه آن نیز پیشنهاد گفت: «در این زمینه پیشنهاد کردیم پایه قیمت گازوییل 100 تومان در هر لیتر برای همه مصارف خانگی و حمل ونقل در نظر گرفته شود زیرا به طور ناگهانی نمی‌توان قیمت 800 یا 900 تومان را ارائه کرد اما همه باید متوجه شوند قیمت واقعی این نیست که در حال حاضر پرداخت می‌کنند».
 
ترکان در ادامه گفت: «با اجرای کارت هوشمند گازوییل مصارف واقعی مشخص می‌شود و آن وقت برحسب مسافت پیموده شده می‌توان برای حمل و نقل سهمیه گازوئیل در نظر گرفت». 

وی افزود: «برای مصارف خانگی نیز وقتی که بحث آزادسازی قیمت گازوئیل مطرح شد باید مانند دهک‌های مصرف‌کننده گاز و بنزین جدول قیمت طراحی شود».
 
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت همچنین گفت: «برای مصارف حمل و نقل برنامه سهمیه گازوئیل در دست بررسی است زیرا با تجربه‌ای که من در وزارت راه و ترابری داشته‌ام (مانند تجربه لاستیک سهمیه‌ای) یک هدف قابل دستیابی است زیرا با کارت سوخت مشخص می‌شود، هر کامیونی در کدام نقطه از ایران و به چه میزان سوخت مصرف کرده و این موضوع از طریق کارت سوخت گازوئیل قابل محاسبه است که بر اساس مسافت طی شده می‌توان یارانه سوخت پرداخت و مابقی مصرف آن آزاد فروخته شود».
 
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مصرف بنزین مانند روال گذشته است، گفت: سال گذشته صرفه‌جویی خوبی صورت گرفت اما اختصاص سهمیه‌های نوروزی، تابستانی یا 100 لیتر سهمیه را به 120 لیتر افزایش دادند باعث افزایش مصرف شد. 

وی افزود: «البته این عاطفه‌های مقدسی است که منطق اقتصادی ندارد و به نظر ما رفتار مسرفانه را تشدید می‌کند و این دلسوزی‌هایی است که غیر مفید است و البته کسانی این عواطف را دارند و من نیز به عاطفه آنها احترام می‌گذارم اما آن را قبول ندارم». 

ترکان تاکید کرد: «نوع مصرف و سهمیه‌بندی‌ها باید به سمت صرفه‌جویی باشد».

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: «کسانی هستند که الان از ما سهمیه می‌گیرند ولی به مردم خدمات ارائه نمی‌کنند و ما در این زمینه گول خوردیم. وقتی ما در ماه چند صد لیتر به خودرویی بنزین ارزان می‌دهیم معنایش این است که به مردم خدمات ارائه کنند و بنزین ارزان برای سودجویی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد زیرا نمی‌خواهیم قیمت حمل و نقل عمومی افزایش یابد». 

وی ادامه داد: «اگر این نوع خودروها خدماتی به مردم ارائه نکنند ارائه بنزین ارزان به آنها منطق ندارد». 

سهمیه‌های جدید بنزین یک گام به جلو
وی درباره ارزیابی سهمیه‌های جدید بنزین گفت: این تصمیم یک گام به جلو است اما کافی نیست. جدا کردن خودروهای خارجی از دریافت بنزین یارانه‌ای یک تصمیم عالی است. 

ترکان تاکید کرد: «به نظر من باید دو گام دیگر در این زمینه جلو می‌رفتیم و سهمیه 120 لیتر خودروهای شخصی را به 80 لیتر کاهش می دادیم و دوم اینکه سهمیه بنزین برخی از این خودروهای عمومی را که خدمت رسانی نمی‌کنند کاهش دهیم». 

ترکان در ادامه گفت: «باید به مردم راست گفت. زیرا یارانه‌ای که هم اکنون در زمینه‌های مختلف پرداخت می‌شود تشدیدکننده فاصله طبقاتی است و کمک به فقرا نیست». 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات درباره هدفمند کردن یارانه‌ها یکباره یا تدریجی صورت می‌گیرد، گفت: «باید در این زمینه با هدف‌گذاری حرکت کنیم و قانونگذار در این زمینه سال 1390 را تعیین کرده و باید تا آن زمان سوخت از سبد حمایتی خارج شود».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین