کد خبر: ۷۷۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹

برگزاری سومین سالگرد درگذشت پدر صنعت ملی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیین بزرگداشت سومین سالگرد درگذشت استاد فرزانه میرمصطفی عالی نسب، اندیشمند اقتصادی- اجتماعی و پدر صنعت ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سرویس اقتصاد و صنعت آ‌فتاب، در این مراسم که روز پنج شنبه ششم تیرماه از ساعت 17:30 الی 20:30 بعدازظهر در محل موسسه مطالعات دین و اقتصاد -که به همت والای وی پایه‌گذاری شده‌است- برگزار خواهد شد، جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های ایران و از جمله، دکتر محمدرضا بهشتی، دکتر فرشاد مومنی، دکتر احمد میدری و دکتر علی رضاقلی حضور خواهند یافت و درباره مسائل بنیادی اقتصاد و توسعه در ایران و همین‌طور اندیشه‌های اقتصادی مرحوم عالی‌نسب سخنرانی می‌کنند.

بر پایه این گزارش، موضوع سخنرانی‌های سومین سالگرد بزرگداشت مرحوم عالی‌نسب به شرح زیر است:
1- دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی با عنوان "ابعاد گوناگون حیات پربار استاد عالی نسب"
2 - دکتر یداله دادگر با عنوان "عالی نسب کارآفرین جامع"
3 - دکتر احمد میدری با عنوان "موانع تولید ملی در شرایط کنونی کشور"
4 - دکتر علی رضاقلی با عنوان "عالی نسب انسان پرپهلو"
5- دکتر فرشاد مومنی با عنوان "عالی نسب و اقتصاد مبتنی بر سوداگری به مثابه مهمترین مانع توسعه ملی"

گفتنی است، مرحوم عالی‌نسب علاوه بر اشتغال به امور خیریه و صنایع گاز، مروج صنعت کارتون‌سازی در ایران بود.

گرچه عالی‌‌نسب بیشتر به عنوان یک صنعتگر شناخته شده است اما وی به عنوان یک اندیشمند اقتصادی- اجتماعی و یک اقتصاددان نیز به شمار می‌‌رود. 

مرحوم عالی‌‌نسب به عنوان مشاور اقتصادی در دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی و همچنین مشاور اقتصادی شهید رجایی بود.

وی درخصوص همکاری با دولت میرحسین موسوی معتقد بود: «اگر با دولت و ایشان همکاری می‌‌کنم علتش این است که جنس او را مستضعفی می‌‌دانم و اگر نبود این صفت،‌ به اندازه یک دقیقه هم با او همکاری نمی‌‌کردم».

وی بعد از انقلاب خود را وقف انقلاب کرد به طوری که کاملا درگیر عرصه‌های اقتصادی کلانشهر شده و خود را فراموش کرده بود و دغدغه کشور را داشت.

در دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی، مشاور اقتصادی ایشان بود و توانست با جدیت امور اقتصادی کلان کشور را تعقیب کند به گونه‌ای که در طول هشت‌ سال دفاع‌مقدس تنگناهای مالی و پولی و کمبود مواد اساسی در کشور احساس نشود.

عالی‌‌نسب که به پدر صنعت ملی شهره یافته، در زمان نهضت ملی مصدق از مشاوران اقتصادی وی بوده است و هنگامی که بحث تحریم انگلستان برای خرید نفت ایران مطرح شد وی با نقد کردن دارایی‌های خود اقدام به ساخت کارخانه صنایع نفت و گاز عالی‌نسب کرد و مصرف نفت در کشور را جایگزین مصرف هیزم کرد و نهضت ملی توانست اقتصاد بدون نفت را تجربه کند.

وی توانسته بود چراغ‌های نفت سوز را در ایران ابداع کند. شرکت والور آمریکایی وقتی دیده بود با ساخت این چراغ‌ها در ایران کالاهای او به فروش نمی‌‌رسد، در دادگاه انگلیسی شکایت کرد اما عالی‌‌نسب در این دادگاه پیروز شد و توانست شرکت را محکوم کند و بگوید که آنچه او ساخته اختراع خودش است. 

در اواسط دهه 30 عالی‌‌نسب در مشهد در جلساتی تفسیر و نقد کتاب کاپیتال مارکس را در پیش گرفته بود و این جرات و جسارت او را نشان می‌‌داد چراکه در آن زمان حتی روشنفکران و استادان دانشگاه هم جرات انجام این کار را نداشتند و او با این کار توانست به مقام یک اندیشمند اقتصادی- اجتماعی برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین