کد خبر: ۷۷۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۲
رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به غرب؛

این ادبیات به نفع شما نیست

شما با کشوری باسابقه مواجهید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس خبرگان با اشاره به تحرک اخیر اروپا و امریکا در خصوص مسئله هسته‌ای کشورمان خطاب به آنها گفت: «شما کوچک تر از آن هستید که بخواهید ایران را تشویق یا تنبیه کنید».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در  خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اقدام گستاخانه اتحادیه اروپا در مسدود کردن حساب‌های بانک‌ملی ایران افزود: «امریکا نیز برای فشار آوردن به ایران قطعنامه و لایحه به مجلس سنا و نمایندگان برده است، هشت کشور صنعتی هم در ژاپن ادامه فشار به ایران را بررسی کرده‌اند اما ما بارها نصیحت کرده‌ایم که این ادبیات به نفع شما نیست، شما با کشوری باسابقه مواجهید».

وی اضافه کرد: «با ادبیات درست، مذاکره و شنیدن استدلال می‌توان مسئله را حل کرد اما راهی که شما می‌روید خودتان، منطقه و ایران را به زحمت می‌اندازد در حالی که ایران کشوری است که به صراحت اعلام کرده که در پی منافع صلح آمیز هسته‌ای و آماده مذاکره است».

امام جمعه موقت تهران خطاب به امریکا و اروپا گفت: «بهتر است دست از این رویه خود بردارید». 

رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه نخست به سفر اخیر خود به کشور عربستان و شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: «حضور ما در این کنفرانس بسیار مؤثر بود زیرا اگر در این کنفرانس حضور نیافته‌بودیم، با غیبت شیعه در آن، وحدت اسلامی به خوبی نمایانده نمی‌شد».

وی افزود: «در این اجلاس به گونه‌ای عمل شد که تفکر انقلابی، شیعی، اسلامی و ایرانی درخشش بی نظیری داشت».

خطیب جمعه تهران گفت: «نوعاً رادیوها و تلویزیون های عربستان در آن چند روز به صحبت‌های من پرداختند و خادم الحرمین به برگزارکنندگان اعتراض کرد که شما شیعه را برجسته کردید البته اکثر علمای حاضر، از برنامه هیئت جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «در آنجا به مشکلات حج پرداخته شد؛ بحث های جدی و صریحی انجام و برنامه‌ای طراحی شد که در آینده زوار ما انواع مشکلات گذشته را نداشته باشند و احساس کردم مسئولان عربستان دلشان می خواهد زوار ما راضی برگردند البته این موضوع مخالفان جدی هم دارد که باید با تدبر و صبر و راهکارهای اتحادآفرین، این مسئله حل شود».

امام جمعه موقت تهران در ادامه با گرامیداشت میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: «کار بزرگی که اسلام برای زن کرده است هیچ یک از مکاتب دنیا نکرده‌اند؛ اسلام زن را از راه های افراطی که افکار منحط برای زن ساخته بود نجات داد و یک نمونه زن عظیم الشأن مانند حضرت زهرا (س) را مانند یک تابلوی درخشان معرفی کرد». 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه نخست نمازجمعه تهران در ادامه بحث های قبلی درباره شکل گیری نظام الهی بر محور قرآن پرداخت.

وی در شان نزول سوره حمد گفت: «خداوند متعال در قرآن کریم اهمیت فراوانی به سوره فاتحه الکتاب داده است و در حقیقت با نزول این سوره بر مسلمین منت گذاشته است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تفسیر حضرت امام خمینی (ره) از سوره مبارکه حمد گفت: «امام راحل این سوره مبارکه را دایره وجودی از مبداء تا معاد و بین راه می داند». 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «امام (ره) در تفسیر خود فصل جدیدی گشوده‌اند به نام الهام عرشی از دیدگاه عرفان متعالی که بشر دانش فهم آن را داشته باشد».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد گفت: «در این سوره چهار اسم خداوند آمده است که اشاره به ذات و کمالات حق تعالی است».

وی افزود: «اسامی رحمان، رحیم ،رب و مالک از اسامی خداوند است به گونه‌ای عرش الهی بر دوش این چهار اسم مبارک است».

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تعریف عرش گفت: «عرش نقطه‌ای است که همه آفرینش را می‌آفریند و اداره می کند و مرکز آفرینش و مدیریت همه مخلوقات است».

آیت الله هاشمی با اشاره به تفسیر امام راحل این اسامی را پایه‌های مدیریت و آفرینش جهان خواند .

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به جایگاه و شان نزول سوره حمد، ضمن توصیه به نمازگزاران برای توجه به معنای این سوره تاکید کرد: «توجه به مضامین سوره فاتحة الکتاب، روح و حرکت متعالی انسان را تقویت می کند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به سوره مبارکه توحید اشاره کردو گفت: «این سوره با ویژگی اختصار از سوره‌هایی است که محتوایی بسیار عمیق دارد و کشف آثار آن برای عامه مردم، علما و عرفا کاری آسان نیست».

امام جمعه موقت تهران از سوره مبارکه توحید بعنوان نسب نامه خدا در ادبیات عرفانی یاد کرد و گفت:‌ «زمانی که یهودیان از پیامبر خدا سوالات زیادی داشتند حضرت سوره توحید را بعنوان نسب نامه خدای خود معرفی می کند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره سوره مبارکه توحید با تاکید بر مناسبت این سوره با انسان امروزی گفت: «انتظار پیامبر و ائمه معصومین این بود که در آینده با تکامل فکر، دانش و علوم، مردان و زنانی دانشمند و عالم می‌آیند که مطالب مهم و عمیق قرآن را کشف کنند».

وی تاکید کرد: «امروز با مقایسه تفاسیر امروزی با تفاسیر صدر خیلی چیزها کشف شده است».

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به نتیجه تربیتی توجه به مضامین سوره‌هایی که در نماز خوانده می شود از نمازگزاران خواست تا به مضامین سوره‌ها توجه کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه‌های اول نمازجمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه کشف مضامین سوره‌های قرآن برای عامه مردم سخت است گفت: «می توان به زبان ساده این مضامین را در صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مساجد آموزش داد تا نمازگزاران حضور قلب بیشتری هنگام اقامه نماز داشته باشند». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین