کد خبر: ۷۷۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
در کنگره جامعه اسلامی مهندسین انجام شد:

تشریح نقاط قوت دولت توسط باهنر

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: هشتمین كنگره جامعه اسلامی مهندسین صبح روز پنجشنبه با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین محمدرضا باهنر دبیر كل این تشكل در مجتمع امام خمینی (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور سران برخی از احزاب اصول‌گرا و تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم برگزار شد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از ایسنا محمدرضا باهنر در این مراسم در تشریح نقات قوت دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «اگر بخواهیم در یك نگاه كلی، قوت‌ها و ضعف‌های دولت دكتر احمدی‌نژاد را برشماریم، به تصویر زیر می‌رسیم كه برخی از نقاط قوت آن شامل:

الف- تاكید و توجه بر خودباوری كه شعار محوری و ویژه دولت نهم است و دولت بر آن تعهد و پایبندی فراوانی نشان داده است.

ب – تاكید و توجه بر مواجهه فعال در قبال چالش‌های سیاست خارجی، به ویژه در قضیه هسته‌یی و همچنین پاسداشت عزت‌مندی در سیاست خارجی و موفقیت‌های متعدد در عرصه بین‌المللی.

ج- جا انداختن گفتمان جمهوری اسلامی در سطح جهانی مبنی بر تبعیض‌آمیز بودن روابط بین‌المللی بعد از جنگ جهانی و تبلیغ پیام انقلاب دائر بر ضرورت تغییر این روابط.

د- حساسیت‌ورزی نسبت به عدالت و اصرار بر این شعار.

ه- تمایل جدی به ایجاد تحول در حوزه‌های گوناگون و برخورد واسازانه در قبال سامانه‌های بوروكراتیك.

و- خستگی‌ناپذیری و تلاش شبانه‌روزی برای حل مشكلات مردم و پیشرفت كشور.

ز- برقراری ارتباط گسترده با لایه‌های عمیق جامعه و آحاد مردم و تلاش برای پركردن فاصله دولت – مردم، است.


ساماندهی نظامات تعلیم و تربیت، اداری و مدیریتی، مشاركت نخبگان و كارآفرینی
باهنر در ابتدای این مراسم پس از خیرمقدم به شركت‌كنندگان و ارائه گزارش از فعالیت دوساله اخیر جامعه اسلامی مهندسین و همچنین قرائت بخشی از بیانیه كنگره هشتم این تشكل اظهار كرد: «جامعه اسلامی مهندسین در ابتدا فرصت را غنیمت می‌داند و قبل از هر چیزی نعمت رهبری داهیانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به درگاه خالق یكتا سپاس می‌گوید كه در دو سال گذشته مانند سال‌های پیش از آن دستاوردهای عظیمی را چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی نصیب ملت ایران كرد. به بركت رهبری‌های ایشان، اكنون تاریخ ایران یكی از درخشان‌ترین اعصار خود را می‌گذراند و ایرانی به بركت اعتماد به نفس و خودباوری عظمت خویش را باز می‌یابد».

وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال 87 به عنوان سال نوآوری و شكوفایی اظهار كرد: «گزینش این واژگان از دیدگان ما پیامی بسیار فراتر از ابعاد اجرایی دارد و متضمن ابعاد بنیادین و نظرورزانه است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در سه دهه گذشته انقلاب از گردنه‌های سخت و ارتفاعات بلندی عبور كرده و تهدیدات بسیاری را از میان برداشته یا از آن‌ها فرصت‌ها پدید آورده است، با این حال ما هنوز با مشكلات دیگری مواجه هستیم اگر بخواهیم در آستانه چهارمین دهه انقلاب اسلامی چالش‌های فراروی را برخوانده و مبرم‌ترین وظایف را برشماریم باید به چهار نظام تعلیم و تربیت، اداری و مدیریتی، مشاركت نخبگان و كارآفرینی اشاره كنیم».

وی ادامه داد: «ما معتقدیم كه دهه آینده باید دهه ساماندهی نظامات چهارگانه مورد اشاره باشد. سه دهه گذشته دستاوردهای ارزشمندی را كه برخاسته از تجارب سخت و سنگین انقلاب بود در كوله‌بار ما جای داد و اینك وقت آن فرا رسیده كه با برخورداری از بنیان‌های نظری پیش گرفته و بهره‌مندی از این تجارب در یك هم‌اندیشی بزرگ با نخبگان برای مطلوب نظامات فوق را فراز آوریم».


مواجهه اصولگرایان با دولت نهم آن را از دیگر دولت‌ها متمایز كرد
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اصولگرایی و رابطه مجلس و دولت اشاره كرد و گفت: «شرایطی كه جامعه ما در دوران موسوم به اصلاحات از سر گذراند مردم را به ضرورت تحول جدی متمایل ساخت و تحلیل آرای مردم در این مقطع گویای آن است كه فاصله گرفتن از شعارهای انقلاب زمینه‌ساز تهدیدات تازه‌ای شده و بنابراین مردم بازگشت به آن شعارها را اجتناب‌ناپذیر دانستند».

باهنر بیان كرد: «به این ترتیب در انتخابات 84 بر اساس رای مردم، دولت اصولگرا شكل گرفت و این اقبال از آن جهات دامن‌گستر شد كه مردم می‌دانستند اصولگرایان به رغم تفاوت‌های درونی بر شعارهای اصیل انقلاب پایمردتر از جریان‌های دیگر هستند و به همین دلیل در انتخابات مجلس هشتم بار دیگر مردم بر اقبال پیشین خود مهر تایید نهادند».

وی افزود: «اكنون سه سال از آن مقطع می‌گذراند و دولت احمدی‌نژاد فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و كامیابی‌ها و ناكامی‌هایی را تجربه كرده است اما آنچه این دولت را از دولت‌های پیشین متمایز می‌سازد نوع مواجهه اصولگرایان با این دولت و رفتارها و رویكردهای آنان است».


تفاوت دیدگاه‌ها در جبهه اصول‌گرایان، نه یك تهدید بلكه یك فرصت است
وی با تشریح ملاحظات جبهه اصولگرایان در چند فراز بیان كرد: «جبهه اصولگرایان از آرا و سلایق گوناگونی تشكیل شده كه همگی بر مولفه‌های عقلانیت اسلامی به مثابه پارادایم (در نظر و عمل)، اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اساسی، امام (ره) و رهبری (با تاكید بر مردم سالاری دینی‌)، نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر خرد جمعی (مبتنی بر مصلحت جامعه)، تقوا، نظم تشكیلاتی، تعهد و پشتیبانی متقابل اعضا و تشكیلات و اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی همراه با پایبندی به انباشت تجربه و دانایی هم‌رای و متفق‌القول‌اند».

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین افزود: «با این حال جبهه اصولگرایان هیچ شباهتی به ساختارهای مركزیت‌گرایانه حزبی دهه‌های 40 و 50 میلادی ندارد. ما معتقدیم تفاوت آرا و سلیقه‌ها در جبهه اصول‌گرایان، موتور تحول‌پذیری و نقد را روشن نگه می‌دارد؛ اگر مركزیت‌گرایی كه مورد علاقه برخی جریان‌های سیاسی كشورمان است، در جبهه اصولگرایان، حاكم بود، بسیاری از نقدها و نوآوری‌ها زمینه پدیدارشدن نمی‌یافت و همگان همان چیزی را می‌دیدند و می‌گفتند كه مركزیت می‌دید و می‌گفت. به گمان ما تحزب در چنین رویكردی، ماهیتی گورستانی دارد و قطعا مخالف آرمان‌های نظام است؛ بنابراین از دیدگاه ما تفاوت آرا و دیدگاه‌ها در جبهه اصول‌گرایان، نه تنها یك تهدید نیست بلكه یك فرصت است».


اصولگرایان رویكرد سفید- سیاه را در قبال دولت، دنبال نمی‌كنند
وی ادامه داد: «سخن پیش گفته، ما را به یك خروجی مهم، هدایت می‌كند و آن این‌كه مواجهه‌ جبهه اصولگرایان با اقدامات و رویكردهای دولت، به صورت بخشنامه‌ای تنظیم نمی‌شود. اصولگرایان، با تنوع نگاه‌ها، اجازه می‌دهند تا صد گل بشكفد و بنابراین رویكرد سفید- سیاه را در قبال دولت، دنبال نمی‌كنند. معنای آشكارتر این سخن آن است كه هر كجا اقدامات دولت با اشكال همراه است كلیت جریان اصولگرا (یا لایه‌هایی از آن)، آن‌را نقد می‌كنند و هر كجا كه رفتار آن‌را نیكو می‌یابند، از آن پشتیبانی می‌كنند».


جمعی از نام‌آشنایان جبهه اصولگرایان داوری صحنه را عهده‌دار گردند
باهنر بیان كرد: «تنوع بالنده آرای اصولگرایان، در عین حال خالی از تهدید هم نیست و چه بسا اگر دامنه تفاوت آرا از چارچوب‌های مورد قبول، آن سوتر برود ممكن است فرصت به تهدید تبدیل شود و در آن صورت مسوولیت عواقب غیرقابل پیش‌بینی با افراد و لایه‌هایی است كه روند معكوس را ساز كرده‌اند. جبهه اصولگرایان در عین حال باید نسبت به بی‌انضباطی‌های تشكیلاتی حساس بوده و اجازه ندهد كه زمینه سوءاستفاده‌ها، فراهم آید».

وی گفت: «ما پیشنهاد می‌كنیم برای آن‌كه روند معكوس شكل نگیرد، جمعی از نام‌آشنایان جبهه، داوری صحنه را عهده‌دار گردند و اجازه ندهند تندروی یا كندروی، ثقل حركت را از تعادل خارج كند. این جمع همچنین خواهد توانست برای اشخاص یا لایه‌هایی كه در مواجهه با رویكردهای دولت، مساله‌دار شده‌اند، اقدامات همگرایانه‌ لازم را به‌عمل آورد».


نقاط ضعف دولت
وی همچنین نقاط ضعف دولت نهم را چنین برشمرد:

الف- برغم تاكیدات سند چشم‌انداز و سیاست‌های كلی اصل 44، دولت مرتبا در حال بزرگ شدن است.

ب-برای تحقق عدالت، دولت به فرمول‌های ساده‌تر (مانند سهام عدالت) بسنده كرده و اقدامات بنیادی را نادیده گرفته است.

ج- دولت نتوانسته (برغم تلاش‌های زیاد) نخبگان و كارشناسان را نسبت به اقدامات خود، متقاعد سازد و دایره همكاری و مشاركت نخبگان در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های دولت، محدود شده است.

د-دولت، عواید نفتی را در زمره عایدات دولتی می‌داند و برای آن، مصرف گسترده می‌سازد در حالی‌كه عایدات نفتی، سرمایه ملی برای توسعه امروز و فردای ایران بوده و مختص به نسل حاضر نیست. همچنین از بابت حجم عظیم واردات و مصرف كه ظرف دو سال اندی بالغ بر یكصد میلیارد دلار شده است، نگرانی‌هایی مطرح است.

ه- گرایش دولت به الگوی «مدیریت تابع» به جای «مدیرت قابل» به ثبات مدیریت، به‌لحاظ تغییرات پیاپی ضربه وارد كرده است.

و-دولت نتوانسته برغم تلاش‌های زیاد، بر رشد شدید نقدینگی و تورم افسار گسیخته مهار بزند.

وی ادامه داد: «ما معتقدیم كه دیدگاه‌های مطروحه باید در تبادل نظرات درون گفتمانی، مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد تا از رهگذر آن بتوان به رهیافت‌های روشنی دست یافت، باشد تا ارمغان آن، همگرایی بیشتر از یك‌طرف و توفیق بیشتر دولت نهم از طرف دیگر باشد».


شورایی از نخبگان اقتصادی طرح تحول اقتصادی را تبیین كنند
باهنر همچنین به بحث تحول اقتصادی كه این روزها مطرح است اشاره كرد و گفت: «در راستای تحول اقتصادی، دولت به تازگی طرحی را ارائه كرده است كه در برگیرنده محورهای یارانه‌ها، نظام بانكی، نظام مالیاتی، گمرك، نظام پولی، نظام توزیع كالا و همچنین بهره‌وری اقتصاد كشور است. در این خصوص نكات زیر قابل ذكر است:

1- چنین به نظر می‌رسد كه در راستای اصلاحات اقتصادی لازم باشد محورهای دیگری - كه از اهمیت بیشتری نیز برخوردار هستند- در این بسته قرار گیرند (مانند اصلاح ساختار تورمی اقتصاد كشور یا تسریع در اجرای سیاست‌های كلی اصل 44).

2- مطالعه محورهای مطروحه، نشانگر آن است كه برخی محورها، پیامد اجرای برخی محورهای دیگر است، به‌طور مثال افزایش بهره‌وری، نتیجه اجرای طرح اصلاح یارانه‌هاست و بنابراین ذكر آن به صورت طرحی مستقل شاید چندان موضوعیت نداشته باشد. از سوی دیگر، برخی محورها (مثل اصلاح كاركرد گمرك یا اصلاح نظام توزیع كالا در كشور)، اساسا خود به عنوان یك طرح، ماهیت مستقل دارند و چه بسا نیازی به داخل كردن آن‌ها در این بسته نبوده باشد.

3-اگرچه هدف از كنار هم قرار گرفتن این طرح‌ها كاملا روشن نیست و مناسب خواهد بود كه دولت محترم، تبیین‌های بیشتری در مورد آن ارائه نماید، معهذا می‌توان گفت كه از میان محورهای مذكور، اصلی‌ترین محور، همانا «اصلاح نظام یارانه‌ها» است و بنابراین در ادامه، مختصری به آن پرداخته می‌شود».

وی در ادامه به چالش‌های فراروی اجرای طرح اشاره كرد و گفت: «پیشنهاد می‌شود شورایی از نخبگان اقتصادی كشور نسبت به تحلیل طرح و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم با هدف دستیابی به اجماع ملی تشكیل شود و به فعالیت بپردازد و بر این نقطه‌محوری تاكید ‌كنند كه هدف اصلی طرح ساماندهی نظام قیمت‌های نسبی است؛ بنابراین نباید این هدف در بادپای هدف‌های فرعی و كم اهمیت از دست رود».


جامعه اسلامی مهندسین با فراگیری از نخبگان و فرهیختگان متحول شود
وی همچنین به اهداف فراگیرتر شدن جامعه اسلامی مهندسین پرداخت و گفت: «برای تحقق این امر لازم است جامعه اسلامی مهندسین بنا بر چشم‌انداز 20 ساله خود تحول ساختاری را ملحوظ نظر قرار داده و تشكل كنونی را به تشكیلات فراگیر از تمامی نخبگان و فرهیختگان تحول بخشد».


برای رسیدن به كاندیدای واحد رقابت درون تشكیلاتی را محدود نمی‌كنیم
دبیركل جامعه اسلامی مهندسین هم‌چنین در جمع خبرنگاران درباره كاندیدای واحد از سوی اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: «جریان اصولگرا تمام تلاش خود را به كار می‌گیرد كه به یك كاندیدای واحد برسد و امیدمان در این ارتباط زیاد است؛ البته معنی و مفهوم این حرف این نیست كه رقابت درون تشكیلاتی را محدود می‌كنیم». 

وی افزود: «ممكن است در درون تشكیلات چهره‌های متعددی مطرح باشند و تلاش‌های خود را آغاز كنند، اشكالی ندارد ولی ما همه تلاش خود را می‌كنیم كه بر روی یك كاندیدا اتفاق نظر پیدا كنیم».

وی ادامه داد: «در جریان انتخابات مجلس هشتم شما دیدید كه جریان اصولگرا با مكانیزم جبهه متحد اصولگرایان وارد عرصه شد و تقریباً به 80 الی 85 درصد از اهداف خود رسید كه البته در برخی از جاها نیز مشكل پیدا كرد ولی در كل روند خوبی را طی كرد و ما اگر همان روند را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم فكر می‌كنم مشكلی نخواهیم داشت».


هنوز ساختاری تعریف نشده است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌كه آیا جریان اصولگرا مكانیزم یا ساختاری برای رقابت درون جناحی تنظیم كرده‌ كه بتواند از بین كاندیداها به یك كاندیدای واحد برسد؟ گفت: «در این ارتباط هنوز ساختاری تعریف نشده است و شاید در این ارتباط جبهه متحد اصولگرایان بخواهد كار را دنبال كند یا این كه ساختار جدیدی را طراحی كنیم».


جبهه‌ها و ائتلاف‌ها باید به یك حزب فراگیر تبدیل شوند
باهنر در پاسخ به این سوال كه چرا جامعه اسلامی مهندسین به دنبال ایجاد حزبی فراگیر است؟ گفت: «با توجه به ساختار و اساسنامه فعلی جامعه اسلامی مهندسین، در این تشكل فقط مهندسین می‌توانند عضو شوند در حالی كه ما به دنبال فراگیرتر شدن هستیم، در این راستا در صورت اجازه مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین، فعالیت برای ایجاد حزب فراگیر را آغاز می‌كنیم و جامعه اسلامی مهندسین نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و شاید در درازمدت به جایی برسیم كه بتوانیم جامعه اسلامی مهندسین را در این حزب فراگیر ادغام كنیم».

وی افزود: «اما اكنون جامعه اسلامی مهندسین مثل گذشته به كار خود ادامه می‌دهد و در كنار آن ما به دنبال ایجاد یك حزب فراگیر هستیم». 

وی با بیان اینكه ما بر اساس استقبالی كه صورت گرفته این كار را انجام می‌دهیم در پاسخ به سوالی در مورد كاركرد و ضرورت تشكیل این حزب فراگیر گفت: «در بسیاری از رقابت‌ها وقتی اصولگرایان با یكدیگر متحد شده‌اند، موفقیت بالایی را پیدا كرده‌اند كه نمونه آن جبهه متحد اصولگرایان است و اگر یك حزب فراگیر نیز ایجاد شود، این حزب نیز به همین میزان موفقیت خواهد داشت و ما می‌گوییم كه باید این جبهه‌ها و ائتلاف‌ها تبدیل شوند به یك حزب فراگیر».


در مجلس شاهد تعامل خوب اقلیت و اكثریت خواهیم بود
دبیركل جامعه اسلامی مهندسین همچنین بر اهمیت تعامل اقلیت بر اكثریت مجلس تاكید كرد و در پاسخ به پرسشی در مورد اعتراض اعضای فراكسیون اقلیت مجلس هشتم در ارتباط با عدم حضورشان در فراكسیون‌های مهم مجلس مانند فراكسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به روند انتخاب اعضای كمیسیون‌ها گفت: «تعداد كسانی كه می‌خواستند در كمیسیون‌های مهم عضو شوند زیاد بود و بر اساس مكانیزمی كه وجود داشت اعضای كمیسیون‌ها مشخص شده‌اند و این‌كه دوستان اقلیت می‌گویند ما را در كمیسیون‌ها راه نداده‌اند، این یك مقدار كم لطفی است؛ البته این امر می‌توانست با دقت بیشتری انجام شود. مثلا در كمیسیون امنیت ملی حدود 44 یا 45 نفر متقاضی عضویت بودند اما در این كمیسیون 23 نفر می‌توانند عضو شوند و 21 نفر متقاضی نتوانستند عضو این كمیسیون شوند؛ در بین این 21 نفر هفت یا هشت نفر اقلیت وجود داشت و تعداد زیادی از گروه اكثریت».

وی گفت: «تعیین و انتخاب اعضای كمیسیون‌ها یكی از كارهای سخت اول مجلس است و ان‌شاءالله به تعادل می‌رسیم و در مجلس شاهد تعامل خوب اقلیت و اكثریت خواهیم بود».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
شما كه نظر ديگران را چاپ نميكنيد براي چي فرم تهيه ميكنيد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین