کد خبر: ۷۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۲

خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای؛ بیم‌ها و امیدها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نزدیک به سه دهه است بحث خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای (WMDEZ) و امحاء تسلیحات کشتار جمعی به شکل جدی‌تری از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و کشورهای مختلف جهان پیگیری می‌شود؛ ولی به دلایل متعدد از جمله عدم الحاق رژیم صهیونیستی به دو پیمان اساسی (NPT) و (BTWC) مانع اصلی تحقق خواست کشورهای منطقه بوده و است. 

لازم به ذکر است طرح اولیه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار به شکل طرح مشترک از سوی ایران و مصر در سال 1974 تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل شد و با تلاش و همکاری دو کشور گام‌های اساسی برای تحکیم خلع سلاح هسته‌ای و جامه عمل پوشاندن به (WMDEZ) فراهم گشت. ولی همانطور که ذکر شد بعد از وقوع انقلاب اسلامی و احساس خطر رژیم صهیونیستی از بیداری ملت‌های منطقه، این رژیم با دهن‌کجی آشکار به تمام قطعنامه‌ها و پادمان‌های بین‌المللی مانع اصلی اجرایی شدن این پیمان شد.

در بررسی علل عدم تحقق طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- تجربه احساس خود کوچک‌بینی و عدم داشتن عمق استراتژیک: توجیه مناسبی برای سران این رژیم در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای فراهم بوده است. چرا که انزوای دیپماتیک و وجود دشمنان زیاد در اطراف دولت یهود دستاویز مناسب و عامل اصلی در عدم تمکین رژیم صهیونیستی در برابر مقررات و قوانین بین‌المللی بوده و است. لذا خوداتکایی و کاستن از تهدیدات فزاینده به ظن سران رژیم صهیونیستی، آن را به سوی تسلیحات هسته‌ای کشانده است. 

2- تجربه اصلی بازدارندگی: جنگ‌های گذشته با اعراب سران رژیم صهیونیستی به این باور رسانده است نه تنها راه مقابله با نیروهای نظامی دشمن و رفع هرگونه تهدید احتمالی،‌اتکا به تسلیحات هسته‌ای بر اساس اصل بازدارندگی است. به‌طوری‌که برخی از استراتژیست‌های رژیم صهیونیستی اذعان می‌دارند تجهیز این رژیم به تسلیحات هسته‌ای باعث شد که در جنگ 1967 و 1971 اعراب از گسترش جنگ به داخل سرزمین‌های اشغالی خودداری ورزند و بطوریکه موشه آرنز در تهدید آشکارا اعراب اعلام کرد «اگر اعراب نفت دارند ما کبریت داریم» یا در جنگ خلیج‌فارس رژیم بعث به رغم ادعاهای واهی مبنی بر حمله مستقیم به اسرائیل به دلیل تبعات حملات تلافی‌جویانه و ترس از بکارگیری تسلیحات اتمی از سوی این رژیم از درگیری مستقیم خودداری ورزید. 

3- حفظ برتری نظامی: وسعت کم و نداشتن جمعیت بالا و عدم توانمندی مناسب نظامی برای تداوم جنگ به مدت طولانی باعث شده است که سران رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به ضعف‌های استراتژیک خویش،‌ تنها راه مقابله با جنگ‌های فرسایشی و مقابله با نیروی نظامی اعراب را در وارد آوردن حملات پیشگیرانه کشتار جمعی حتی در صورت لزوم سلاح هسته‌ای جست‌وجو کنند. 

4- سیاست یک بام و دو هوای غرب: در حالی که ایران و دیگر کشورهای مسلمان منطقه، حتی از استیفای حق طبیعی خویش بر اساس مفاد پیمان NPT در موارد صلح هسته‌ای محروم هستند و هرگونه فعالیت آنان برهم زننده امنیت و توازن قوا در منطقه اعلام می‌گردد. رژیم صهیونیستی با حمایت آشکار غرب تلاش گسترده‌ای را در انباشت و تجهیز تسلیحات هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی فراهم نموده است. بنا به اعتراف وانوفو دانشمند اسرائیلی و نیز عکسبرداری‌های هواپیماهای جاسوسی غرب، عمده فعالیت این رژیم در نیروگاه دیمونا و ذکر یا صورت می‌گیرد. 

در شرایط فعلی نیز این رژیم با داشتن 200 کلاهک هسته‌ای ششمین عضو باشگاه هسته‌ای کشورهای جهان است. در واقع رفتار دوگانه غرب و حمایت از تجهیز این رژیم به گسترش تسلیحات هسته‌ای مانع اصلی تحقق رویای خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای بوده و است. 

5- حفظ آپارتاید هسته‌ای: همانطور که گفته شد این رژیم با حمایت غرب امکان کوچکترین فعالیت هسته‌ای حتی به شکل صلح‌آمیز را نیز از سوی کشورهای منطقه برنمی‌تابد و آن را تهدیدکننده امنیت ملی خود می‌داند به‌طوری‌که این رژیم در سال 1982 راکتور هسته‌ای عراق معروف به تموز (TAMUZ) را بمباران کرد و آن را حق طبیعی خویش دانست. در وضعیت فعلی نیز با بی‌شرمی آشکار این رژیم با وجود داشتن تسلیحات هسته‌ای و تبدیل شدن به مصدر ناامنی در منطقه، انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرده و از قصد خویش برای حمله به ایران بحث می‌کند.

در خاتمه باید گفت، تلاش‌های جهانی و طرح‌های مشترک کشورهای مسلمان منطقه فقط در صورتی بعد عملی خواهند گرفت که حامیان جهانی رژیم صهیونیستی بپذیرند که تسلیحات کشتار جمعی این رژیم، مانع اصلی صلح و ثابت در منطقه بوده و تا زمانی که رفتار دوگانه غرب در برخورد با مسائل هسته‌ای منطقه تداوم داشته باشد؛ رویای بزرگ خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای محقق نخواهد شد و همچنان سایه شوم و هراسناک تهدیدات اتمی این رژیم بر منطقه گسترده‌تر خواهد شد.

از این روز برای تحقق این رویای بزرگ، مجامع بین‌المللی و کشورهای مسلمان منطقه ضمن رایزنی‌های دیپلماتیک با همدیگر، باید زمینه را برای اجرایی‌شدن سه معاهده NPT،BWC و CWC و الحاق این رژیم به کنوانسیون‌های مذکور فراهم سازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین