کد خبر: ۷۷۲۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

این عادات قاتل سیستم ایمنی بدن‌تان هستند

استرس باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن ما می‌شود که به مرور زمان باعث التهاب و تخلیه سیستم ایمنی بدن می‌شود. استرس هم چنین می‌تواند لنفوسیت‌ها (سلول‌های بدن را که با ویروس مبارزه می‌کنند) کاهش دهد و ما را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی سازد.
این عادات قاتل سیستم ایمنی بدن‌تان هستند
آفتاب‌‌نیوز :

بدن انسان کار‌های شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد و پاسخ ایمنی ما یک مثال کامل از این مورد است. به طور روزانه در تمام طول روز سیستم ایمنی بدن‌مان بی‌سر و صدا از ما در برابر مهاجمان دفاع می‌کند، از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و حتی سلول‌های سرطانی را پیش از آن که رشد کنند شناسایی و نابود می‌کند.

به گزارش یاهولایف، از سوی دیگر، زمانی که سیستم ایمنی بدن‌مان بیش از حد فعال است و به مواد بی‌ضرر واکنش نشان می‌دهد دچار آلرژی و بیماری‌های خود ایمنی می‌شویم. همه خواهان یک سیستم ایمنی قوی و سالم هستند و در طول دو سال گذشته با شیوع کووید – ۱۹ اهمیت یک سیستم ایمنی با عملکرد خوب بیش از پیش آشکار شده است.

در ادامه به بدترین عاداتی می‌پردازیم که به ضرر سستم ایمنی بدن هستند:

کم خوابی
خواب برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی ما حیاتی است. با این وجود، بسیاری از آمریکایی‌ها به اندازه کافی نمی‌خوابند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده از هر سه فرد بزرگسال آمریکایی یک نفر کمتر از حداقل مقدار توصیه شده ۷ ساعت خواب در شبانه روز را دارد.

کمبود خواب نه تنها می‌تواند توانایی شما برای مبارزه با عفونت‌ها را مختل کند و سپس بهبودی شما را کاهش دهد بلکه شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهد خواب ناکافی و اختلال در ریتم شبانه روزی شما می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. مطمئن شوید که خواب خود را در اولویت قرار می‌دهید و اگر مشکل خواب دارید سعی کنید زمان استفاده از صفحه نمایش خود را پیش از خواب محدود کنید شب‌ها تلفن همراه خود را از اتاق خواب‌تان دور نگه دارید و در هنگام شب از الکل، کافئین و شکر اجتناب کنید.

نخوردن مواد مغذی کافی
ریزمغذی‌ها بلوک‌های ساختمانی ضروری برای عملکرد صحیح بدن شما هستند و خوردن یک رژیم غذایی نامناسب از توانایی شما برای مبارزه با عفونت‌ها و بهبود بدن شما جلوگیری می‌کند.

بهترین راه برای داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، خوردن حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی گیاهی) و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کند (وعده‌های بیش‌تر از میوه‌ها و سبزیجات حتی بهتر است). خوردن به این روش فیبر را نیز تامین می‌کند که فواید متعدد دیگری برای سلامتی دارند از جمله حمایت از میکروب‌های روده شما که ارتباط نزدیکی با سیستم ایمنی بدن‌تان دارند.

کم تحرک بودن

سبک زندگی غیرفعال به طرق مختلف برای سلامتی ما مضر است. افزایش زمان بی‌تحرکی نه تنها باعث افزایش التهاب، افزایش وزن و بیماری‌های مزمن می‌شود بلکه بر توانایی بدن ما برای مبارزه با عفونت‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. در مقابل، یک روال منظم فعالیت بدنی متوسط فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی ما دارد و اعتقاد بر این است که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.

در حالت ایده آل، شما باید حداقل ۵ بار در هفته ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید، اما هر مقدار افزایش فعالیت بدنی حتی ۱۰ دقیقه فوایدی به همراه دارد. سعی کنید روزانه در بیرون از خانه قدم بزنید. این کار نه تنها زمان بی‌تحرکی شما را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند باعث کاهش اضطراب شما شود و سطح ویتامین «د» را در بدن شما افزایش دهد که به سیستم ایمنی بدن‌تان کمک می‌کند.

نوشیدن الکل
دلایل متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا مصرف الکل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند. نوشیدن الکل باعث افزایش التهاب می‌شود. مصرف مشروبات الکلی با میکروبیوم روده ما که ارتباط نزدیکی با سیستم ایمنی بدن ما دارد تداخل ایجاد می‌کند.

هم چنین، نوشیدن زیاد مشروبات الکلی ممکن است به طور موقت میزان سلول‌های مبارزه کننده با عفونت را در خون ما کاهش دهد.

استرس بیش از حد به خودمان وارد کنیم
استرس باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن ما می‌شود که به مرور زمان باعث التهاب و تخلیه سیستم ایمنی بدن می‌شود. استرس هم چنین می‌تواند لنفوسیت‌ها (سلول‌های بدن را که با ویروس مبارزه می‌کنند) کاهش دهد و ما را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی سازد.

مقداری استرس در زندگی ما اجتناب ناپذیر است، اما می‌توان با تمرین ذهن آگاهی (Mindfulness) استرس خود را کاهش داد و آن را بهتر مدیریت کرد. گنجاندن تکنیک‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در برنامه روزمره‌تان مانند یوگا و مدیتیشن می‌تواند استرس را کاهش دهد. هم چنین این کار می‌تواند پاسخ فیزیولوژیکی بدن به استرس را کاهش دهد و در واقع، ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

استعمال دخانیات
سیگار کشیدن بدترین عادت برای سیستم ایمنی بدن شما به دلایل متعدد است. سیگار نه تنها سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند، بدن شما را مستعد ابتلا به عفونت‌ها می‌سازد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد بلکه با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) نیز مرتبط است. استنشاق دود به مژک‌ها که مو‌های ریز در مجرای تنفسی شما هستند که اولین خط دفاعی در برابر عفونت قلمداد می‌شوند آسیب می‌رساند و آن را فلج می‌سازد.

این موضوع توضیح دهنده آن است که چرا افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مانند ذات الریه هستند. با این وجود، موضوع بدتر آن است که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در دود سیگار با توانایی سیستم ایمنی برای عملکرد صحیح تداخل می‌کنند و بدن را در مبارزه با بیماری‌ها کم توان می‌سازند. ترک سیگار آسان نیست، اما بهترین کاری است که یک فرد می‌تواند برای سلامتی خود انجام دهد.

اگر فردی متوجه علائم اختلال سیستم ایمنی شد چه باید بکند؟
محصولات و مکمل‌های زیادی وجود دارند که همگی ادعا می‌کنند سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. با این وجود، داشتن یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای مراقبت از سیستم ایمنی بدن است تا فرد بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. با یک سیستم ایمنی سالم توانایی بیشتری در مبارزه با عفونت‌ها خواهید داشت می‌توانید سریع‌تر بهبود پیدا کنید و خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهید. در پایان، اگر از سیستم ایمنی خود مراقبت کنید آن نیز از شما نیز مراقبت خواهد کرد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین